travbanevett?

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det några regler, skrivna eller oskrivna, om hur man normalt beter sig när man kör på en travbana?
I Ridhusen finns en massa regler som gäller generellt, kan man dem så kan man rida i vilket ridhus som helst utan några risker. (håll till höger vid möte, skritta o gör halt innanför spåret osv) Och rimligtvis borde ju finnas normalregler för travbanor också - eller?

Skälet till att jag frågar är att jag igår blev lite (?) förbannad! :devil:
Satt och körde "fort" (nåja...) med min lille hingst och mitt i kurvan möter jag ett vbl i bakvarv - knappt en sulkybredd från mig.... :eek:
Jag menar, är det normalt att man sitter och kör bakvarv nere i doseringen, så att den som kör rätvarv nästan känner sig trängd???
Nu gick det bra för lillgrabben skiter blankt i de stora travarna (förutom att han blir förbannad för att han inte hinner med... :crazy:). Men hade jag suttit bakom mitt sto så vete katten om jag inte hamnat nånstans mitt på innerplanen, för hon är SKITRÄDD för de stora! Det går ganska bra att möta dem på varsin sida av banan, men blir hon omsprungen eller möter dem nära så hoppar hon rakt upu i luften och försöker springa därifrån...

Att sedan grabbj***ln som körde varmblodet igår dessutom var inne och körde fort (kanske med samma häst t.o.m - han är lärling o jag tyckte jag kände igen killarna som var med hästen - vår reserverade PONNYTID häromhelgen (vi har en hel HALVTIMME i veckan som vi får vara själva på banan med ponnyerna, då alltså banan är stängd för de stora hästarna) gör ju att man blir ännu mer ilsken på beteendet.

Frågan är, är det jag som är känsligt för gårdagens incident, eller har jag rätt att bli förbannad??
JAG har i alla fall lärt mig att bakvarv kör man i banans ytterkant...
 
I TR står det att endast de fyra yttersta spåren får användas vid körning i bakvarv

Är banan reserverad ska man väl respektera detta......
 
Som ovanstående skriver så ska man använda de fyra yttre vid värmning i bakvarv...
Jag brukar dock gå längre ner i kanten för många av de hästarna jag kört på banan har en viss tendess att gå i snygga skänkelvikningar vid utgången som ligger i kurvan efter mål :smirk: men naturligtvis håller jag mig på de fyra yttre om jag möter ekipage, oavsett storlek.
 
För att vara lite cynisk så är det viktigaste regeln att största tränare på banan gör vad han/hon vill... Skämt åsido visst finns det regler, det kan faktiskt variera lite från bana till bana oxå.

i dne givna sitiuoninen hade jag nog blivit heligt förbannad och gå och skllt efteråt. När jag jobbade med ponnytravare så kunde ibland någon tränare komma och fråga om de kunde få köra trots att de var bokat ponnytid om det inte var några ponnier där. Men annars så fick vi ha våra tider ifred.
Sen har jag själv kört snabbt i bakvarv av olika andledningar men då har det varit tomt på banan och har det kommit ut någon så har jag avbrutit.
 
Möjligen hörde killen ifråga att jag fräste rätt ordentlgit strax före vi möttes i kurvan.
Jag får nästan en känsla av att det mest handlar om "protest" mot att ponnyerna är inne på banan alls och tränar... :crazy:
Tycker att det är ett dåligt sätt att visa missnöjet på. VI har rätt att vara det, har han synpunkter på det så är det väl LEDNINGEN som ska ta dem...

Sen är ju frågan - vem är störst, ponnytränaren eller lärlingen? (man kan ju undra hur många kriterie- och derbydeltagare han tränat i sitt liv...)
Eller menar du kanske storlek på längden o bredden? Då har han nog faktiskt passerat mig vid det här laget.. :p
 
Ha, ha, ha, precis min mening- Störst går först och då menar jag inte storleken på hästen :D . Endel tror att de är något och använder hela banan för att ta sig fram..
mvh jesse
 
Ta bums kontakt med banan sekretariat/dess sportchef och tala om vad som hände.
Spelar ju ingen roll, stor eller liten, fattig eller framgångsrik, tjej eller kille - på det viset kör man bara inte - protest mot ponnyer eller ej. Olycksrisken är ju ofantlig.
Banan har ett ansvar att bidra till att alla följer regler, reserverade tider m m. Reglerna för hur man kör på bana är också förhållandevis lika.
Stå på dig!
Lena
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 365
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 568
Senast: anhe
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 938
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp