Travfolk mot Ridtjejer

M

Mie

Hade en lite märklig diskussion härom dagen... Samtalet handlade om ridtjejer och deras nycker och uppförande jämte travfolkets beteenden.
Som jag uppfattade samtalet så gillar inte travfolk ridfolk och vice versa.. Travfolk anser visst att ridtjejer är ytliga..tänker för mycket på klädsel och mode.. har konstiga idéer vad gäller hästen, är inte speciellt hjälpsamma och anser sig som bättre än andra.
Själv har jag aldrig tänkt i såna banor utan jag har sett hästen som det gemensamma intresset oavsett om det är trav eller ridning man pysslar med. Kanske har jag helt fel??? Ska bli intressant att höra vad ni andra anser.

Sv: Travfolk mot Ridtjejer

Äsch. Fördomar mellan olika inriktningar finns i överflöd. Det är inget att bry sig om. Det säger mer om de som uttalar detta än om andra inriktningar tycker jag. Vissa lever i en trång värld som de uppfattar som bättre än andras. De missar mycket i livet om de inte öppnar sig mot omvärlden.
Stunta i det bara.:)

Va? Har aldrig hört på maken!! Jag menar, häst som häst. Sen kvittar det väl vilket "fack" man är i?
Vi hästfolk ska hålla ihop. Och det tycker jag vi gör oxå. :bow:

Det är inget nytt, myter och fördomar finns inom alla inriktningar.

Min personliga åsikt är att travfolk är mycket lättare att ha och göra med - De lägger sig inte i hur man sköter,tränar eller utfodrar hästen samt att det inte är en massa skitprat bakom ryggen.

Det är MINA erfarenheter efter att ha stått i ett antal travstall.

//Linda

Njae... efter att ha arbetat i travstall ett antal år så skulle jag vilja påstå att travfolket i första hand har opponerat sig mot att okunnigheten ofta är stor bland ridhästfolk, och definitivt inte bara bland tjejerna.

Generellt sett så hade de en gång i tiden rätt, på den tiden när hästägandet mest var en hobby för ridhästfolk, medan travfolket hade sitt travtränande som yrke. Kanske till största delen beroende på att travfolkets hästar hela tiden jobbades sönder och var tvungna att behandlas gång på gång? Jag vet inte.. som gammal travmänniska så skulle jag i alla fall vilja tala om att uppfattningen var vanlig bland veterinärer liksom bland "vanligt travfolk", men jag tror att det lugnat sig sedan utbildningsnivån på hästfolk i största allmänhet höjts så dramatiskt som den gjort.

Det här med ridmode osv grundar sig nog i första hand på att ridningen för många i början var just en hobby, och att man kanske har lite mer tid att fundera på hur man ser ut och vill se ut i stallet om man bara har en häst att lägga sin tid på än om man som anställd i travstall har åtta passhästar som ska skötas och motioneras dagligen.. hälften förakt, hälften avundsjuka på att ni har allt det mysiga och de har allt jobb, kanske? ;)

Lite är det också som föregående skribent säger.. skitsnacksnivån är högre inom ridsport, framförallt på hobbynivå, än den är inom travet, även om den existerar, i olika grad, inom de flesta genrer som har med häst att göra...tyvärr.

Jag håller med dig i vissa delar men inte i andra.
Det jag inte kan hålla med är att nivån på kunskaper skulle ha höjts inom ridsporten mina erfarenheter är i stället tvärt om. På senare år (sista 10 åren) har kunskapsnivån sjunkit drastiskt på ridsidan. Idag är snart alla gamla hästkarlar och deras ursprungliga kunskaper helt utdöda inom ridsidan men lever kvar till stor del i professionella travstall.

Så även om jag i grund och botten kommer från ridsidan och delvis har gått över till travet så är jag mycket positiv överraskad över hur jag blivit bemött inom travet. Precis som jag är lika skrämd över hur de flesta av dagens ridskolor idag bedriver sin verksamhet. På hur låg nivå man ligger med sin utbildning av sina elever. Kan bara säga att om det inte sker något drastiskt kommer det snart att vara ren katastrof på nyrekryteringen av ryttare som kan ett dugg om att sköta, fodra och träna en häst.

Visst ligger det mycket i det... fördomarna frodas mellan olika inriktningar.
De som är relativt "nya" i branchen håller stenhårt på sitt (oavsett om det är ridning eller trav).

Ras-ismen frodas mellan inrikningarna; en vbl travare står inte högt i kurs hos ridfolket, lika lite som ett hbl är värt hos travfolket. Folk tittar snett på varandra till höger & vänster.

De som "har hållit på ett tag" (dit räknar jag mig själv, med ca 39 hästverksamma år...) har kanske hunnit prova på mer än en inriktning och är då kanske mer flexibla & toleranta gentemot andra inriktningar.

Själv började jag inom ridsporten hoppning - dressyr och har succesivt de senaste åren flyttat över mot trav - monté. Jag tycker det är jätteroligt att se & lära nya saker, samtidigt som jag dagligen har nytta av min "gamla" ridbakgrund.
Egensinnig som jag är väljer jag att plocka de "gottaste bitarna" från var inriktning. Alla har något att lära av varandra, så istället för att vara inskränkta & "revir-pinka" - var lyhörda, hör & se, lär av andra.
Kom ihåg att ingen vaknar en morgon & kan allt!

Vart hamnar man då om man är ridtjej och har en travare som ridhäst?:o
I det absoluta bottenskiktet?:angel::D

Är lite nyfiken på vad travfolk har för åsikt om travare som ridhästar? Har faktiskt inte funderat över det förut. Ligger man bättre eller sämre till i travfolkets ögon?

Alla tycker väl att "sin" gren är den bästa och fördommar finns överallt.
Om jag vill lägga ner pengar på lyxiga hästgrejjor (inte för att jag gör det så ofta men ändå) så är det min ensak.

Att man säger att alla ridtjejer är ytliga och på ett vist sätt så har man inte så god verklighetsbild. Självklart finns det dem med lustiga åsikter och de som inte kan så mycket alls, men det finns oxå en rad goda hästmänniskor som är snälla och vill hästens bästa och som dessutom skapar god stämning i stallmiljön.

Vart hamnar man då om man är ridtjej och har en travare som ridhäst?:o
I det absoluta bottenskiktet?:angel::D

Är lite nyfiken på vad travfolk har för åsikt om travare som ridhästar? Har faktiskt inte funderat över det förut. Ligger man bättre eller sämre till i travfolkets ögon?
Jag tror att de travmänniskor som skickar odugliga (i deras ögon) hästar till slakt helt enkelt inte vill riskera att hästen blir en vandringspokal.

De travmänniskor som känner att de kan hitta en ny ägare som kommer att älska och göra allt för en trevlig travare gör ansträngningen att försöka sälja hästen för en moderat peng.

Jag tycker själv att båda sätten att tänka är rätt, men är jätteglad för att man tänkte som travmänniskorna i exempel två när det gäller min travare.

Jag tror att travfolk har större förståelse för en hästtjej som köper en travare än vad ridhästfolket har faktiskt. Travaren har ju ett otroligt trevligt temperament i väldigt många fall som passar utmärkt för bus i skogen och lite träning och tävling för nöjes skull. jag vill nog påstå att den tanken inte är lika vanlig från ridhästfolkets sida.

Vi som har hästar som vi rider på (oavsett ras) har mycket att lära från travfolket, det är jag helt övertygad om. Dock har jag en förhoppning om att hästkarlarna inte är ett helt utdöende folkslag. Det måste ju finnas yngre förmågor som har samma känsla för hästar som de som är födda på 30- och 40-talet (dvs. de hästkarlar som troligtvis fortfarande är i livet):laugh:

Eftersom jag har haft min islandshäst och fd. foder ponnytravare på
Visbytravet har jag lite erfarenhet från båda hållen. En stor sak jag la märke
till var att när man var ute och körde hälsade alla kuskar man mötte med ett
glatt leende, Men när man red fick man inte ens en blick :crazy: . Det finns
även 2-3 ridstall på stallbacken och då även mycket ridfolk, så när man
försökte hälsa på dessa när man körde fick man heller inget svar, trevligt
värre.
Sen fick man också höra alla dessa proffskuskar att det inte borde finnas
några stall med ridhästar på stallbacken eftersom det är ett travområde.
Så lite olika synpunkter finns det nog allt mellan travfolk och hobbyryttare :grin:

Haha, det var det jag tänkte, att man hamnar mittemellan:D Vi ridtravar ägare får bilda klubb och ha fördomar mot ALLA andra:idea:
Nej, skämt åsido-det är en ganska intressant diskution, jag är inte alls insatt i travvärlden och deras åsikter om ridhäst människor.
*Följer tråden nyfiket!*:bump:

Jag tror att travfolk har större förståelse för en hästtjej som köper en travare än vad ridhästfolket har faktiskt. Travaren har ju ett otroligt trevligt temperament i väldigt många fall som passar utmärkt för bus i skogen och lite träning och tävling för nöjes skull. jag vill nog påstå att den tanken inte är lika vanlig från ridhästfolkets sida.

Det kan jag mycket väl tänka mig!

Haha!! Är själv ägare till en ridtravare och kan ibland få pikar från båda håll...
Mest på skoj då men!!! Pålle är för dålig för å springa på trav å för konstig för å tävla bland "normala" pållar:D Å till råga på allt så e han ju BARA 150cm;)

Min personliga åsikt är att travfolk är mycket lättare att ha och göra med - De lägger sig inte i hur man sköter,tränar eller utfodrar hästen samt att det inte är en massa skitprat bakom ryggen.

Det är MINA erfarenheter efter att ha stått i ett antal travstall.

//Linda

Nja där har vi rätt olika erfarenheter. Har varit jobbigt när jag haft hand om häst som stått i stall med travare. De tyckte inte om oss ridfolk alls och hade väldigt mycket åsikter om hur och vad vi gjorde men ingen sa något direkt. Till de andra bara hela tiden.
Men jag tror inte på något vis att travfolk är värre än utövare av någon annan inriktning. Det finns alltid de som vill dela in alla i fack och göra allt till "vi och dem". Lika goda kålsupare inom alla inriktningar tror jag.

Generellt sett så hade de en gång i tiden rätt, på den tiden när hästägandet mest var en hobby för ridhästfolk, medan travfolket hade sitt travtränande som yrke. Kanske till största delen beroende på att travfolkets hästar hela tiden jobbades sönder och var tvungna att behandlas gång på gång? Jag vet inte.. som gammal travmänniska så skulle jag i alla fall vilja tala om att uppfattningen var vanlig bland veterinärer liksom bland "vanligt travfolk", men jag tror att det lugnat sig sedan utbildningsnivån på hästfolk i största allmänhet höjts så dramatiskt som den gjort.

Tycker att du har fel där! Vilken tid har hästägandet endast varit en hobby för ridhästfolk!? Har väl så vitt jag vet varit en yrkesgenre i en "evighet" samt att rida hästen som yrke har ju funnits inom kavalleriet "ett bra tag".

Kan likt Masse, inte heller se att utb. nivån skulle ha höjts bland ridfolk, under mina 40 år med hästar så har jag stött på ett otroligt kunnande. Vi handhar ju inte hästarna på samma sätt heller iom. att vi använder dem till vitt skilda ändamål! Så vad exakt är okunnighet och inte!?

Anser att detta tugg travfolk vs. ridfolk har funnits sedan urminnes tider och det skall alltid överdängas och förminskas. Samt tillskrivas generella egenskapar, i mina ögon rätt larvigt!

I övrigt så är det rätt trist att man håller på så här, vare sig det gäller trevhästar, ridhästar, ridtravare, islänningar o.s.v Finns ett otroligt hästkunnande inom mer än en genre, tyvärr så är vi många gånger så upp i oss själva att vi inte alltid kan eller vill erkänna detta. Vilket är trist eftersom det skulle berika alla att vidga sina vyer oberoende vad vi har för inriktning.

Kicki :laugh:

Sånt hör man ju med jämna mellanrum! Min erfarenhet är att de som håller sådana fördomar vid liv, det är de som själva är de excentriska med egna ideer, konstigt handlande och ingen önskan att ta till sig nya, bra saker.

Personligen anser jag att det är synd att inte trav och rid vill samarbeta mer på beslutsnivå, att de inte vill utbyta erfarenheter i allt från att samordna kurser, utbildningar och sådant till mer praktiska saker.

Minns en travgubbe som var precis som TS beskriver, i hans ögon var travfolk 100% bra och ridfolk 100% skit. Fanns inga undantag.

Han malde och malde om att ridshästar alltid var ouppfostrade och travhästar alltid väluppfostrade. Jag log och sa "jaha", för det var min dåvarande chef, och han var en surgubbe jag inte vågade reta upp mer för jag var inte så gammal. Malandet om hur väluppfostrade travhästar var till rent absurda saker, han malde till slut dagligen att hans travhästar var så väluppfostrade att de blev inte ens rädda för saker om de inte fick!
Plötsligt en dag så upphörde detta malande tvärt!
Fick sedan av en kollega till chefen höra att chefen och hans travkompanjon varit ute och kört chefens travhäst på en skogsväg. Plötsligt flög en fasan upp precis framför näsan på hästen som blev rädd och tog ett skutt åt sidan. Chefen trillar ur sulkyn, slår sig nästan fördärvad, höll bla få att få ett öra avskrapat mot gruset.
Efter det så var det lugnt på fronten väluppfostrad travhäst vs ouppfostrad ridhäst! :D

Visst finns det fördomar åt båda hållen. Trav folk vill bara tjäna pengar på sina hästar och ridfolk bäddar in sina hästar i bomull;)

Det jag märkt som kommer från ridsporten och börjat med trav är att trav folk är mycket trevligare mot nybörjare. När man, som jag, kommer in i travet och inte riktigt vet vad man håller på med så erbjuds man hjälp. Ingen tittar snett eller fnyser:) Man blir väldigt väl emotagen. Till skillnad inom hoppningen (som jag tidigare hållt på med) där det gärna snackas bakom ryggen och ser ner på dom som kan mindre.

Men visst märks det inom travet att det är mer tävlings inriktat. Inom ridningen kan du ju ha din häst bara för att du vill rida, gör man samma sak inom travet så anser dom nog att man är lite konstig;)

Jag tror faktiskt att de flesta fördomar kommer av ren okunskap. Kan bara se till mig själv och dom fördomar jag hade om trav innan jag började med det.

MVH Russin8

Jag är både lite trav och lite ridtjej ^^ Jag hatar fördomar inom hästsporten men har lärt mig att leva med det.
Jag tycker det är skoj att köra både ponny och travhäst. Jag gillar att hoppa och dressyra med mina egna hästar ^^ Jag älskar att träna och ska börja tävla snart. Men jag är faktiskt lite kluven mellan båda intressen för jag tycker det är jätteroligt att köra men älskar även att rida. Som tur är så har jag en pappa som äger ett travsto som jag rider lite då och då. Ska med någon dag och köra med tränaren :)

Jag upplever faktiskt att det är mer skitsnack och fler som lägger sig i andras hästar inom ridsporten. Jag har ifs typ bara träffat trevliga travmänniskor också. Men jag har konstigt nog enklare för att vara kompis med travmänniskor. Jag är inte lika ärlig mot t.ex min närmsta kompis som håller på med ridning och tävlar och så(känns som att dem ska snacka skit bara för att man inte gör som alla andra). Men berättar man för t.ex våran travtränare så föstår hon precis eller så fattar hon inte och säger " det där kan väl inte jag så mkt om men du kan det där du )och inga fördomar där inte ^^

Upplever även också att travet är trevligare mot nybörjare.

Jag önskar faktiskt att ridsporten samarbetade mer med travsporten. Vi har så mycket att lära av varandra inom sporterna. Det här med skoningen , inom travet balanserar man ju för att det ska var så bra som möjligt. Synd inom ridsporten så skos det bara med vanliga skor oftast (inte alltid)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka