Tre frågor ang Tolkning av FIPO

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare samtson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 313
S

samtson

1) Ang förbjuden utrustning: Remontnosgrimma får ej användas med bett med skänklar. Räknas Fullcheck dit? Det är ju inga skänklar i ordets rätta bemärkelse utan "stoppar". Får man använda Aachen till bett med skänklar? Det står bara Bygel och remont....?

2) Ang Ryttarens klädsel: Vad menas med "Enfärgad sporttröja"? Är det vilken enfärgad tröja som helst?

3) Ang Ryttarens klädsel: Jodpursbyxor med jodpyursskor - typ Easy Rider räknas inte som Jodpursskor?

Tack på förhand!

Sv: Tre frågor ang Tolkning av FIPO

1. Fullcheek har ingen hävstångseffekt och där får man använda remont till (tror jag!). Aachen (och engelsk) får användas till ett bett med skänklar men inte remont eller pullar.

2. Ja, det är i princip vilken sporttröja som helst. Annars kan man ha på sig t.ex. islandströja, vanlig tröja, stalljacka, vindjacka. Man ska väl helst inte ha på sig något alldeles för fladdrigt eller bylsigt och man får inte använda linne eller ha luva (så var det förut iaf) på kläderna.

3. Jo, Easy Rider får man ha.

Kapar tråden med en fråga till..

Hörde ryktas att man ändrat det svenska tillägget att bett med hävstång inte får användas i lätta klasser? Stämmer detta, dvs får man numera även i sverige tävla med hävstång i lättklass?

Menar du att man numera får använda hävstång i lättklass eller menar du att man inte får det? :p lite luddig fråga.

Jag hörde att man nu får tävla på hävstång i lättklass... (för det har man väl alltid fått ute i europa? bara sverige som dummat sig?)

//förvirrad svamlare :angel:

Jag är nog rätt säker på att man fortfarande inte får rida på hävstång i lättklass.

Tack för dina svar - precis vad jag hade hoppats på!

Om du rider på Fullckeek få du inte använda läderremmarna som man kan har till parerstängerna om du vill att det ska räknas som vanlig tränsbett. Använder du remmarna räknas det som bett med hävstång.

Ja det är ett sånt jag har (fast tre delat). Har inga remmar.... Och det kan användas med remont?

Aha!
Har aldrig sett en sådan lösning förr!
Man lär sig något nytt varje dag! :laugh:

/Malin

De stabiliserar bettet och är lite som skumremmen på pelham/kandar mm att många glömmer bort att använda det och gått lite i glömska. Tanken med fullcheekbetten är att skänklarna ska ligga som på bilden som valvis länkade till. Utan loopar så blir bettet och skänklarna vinklade annorlunda. Försökt hitta en bild men utan att lyckas på ett snabbsök. Återkommer om jag hittar det

Här är en bild på hur looparna ser ut http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle/loop_for_fulmer_fullcheek.gif

En ny FIPO-fråga

Får man rida med Pullarnosgrimma ihop med hävstång(pelham)?

Nu har jag aldrig ridit med ett fullcheek, men trodde i min enfald att stängerna var till för att man ska kunna ta riktiga ledande tygeltag utan att riskera att bettet åker genom munnen.

Men, om jag får fråga, skumremen på en kandarstång. Vad är det bra för egentligen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka