Tre handläggare sjuka, så ..

Status
Stängd för vidare inlägg.
20/12
Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette.

En stor del av människor mellan 18-35 sover max 6 timmar nu för tiden. Vilket är 2-3 timmar mindre än vanligt

Det som stör är det blå ljuset i all ledteknik, som kommit. Lampor, TV och skärmljus Hjärnan tolkar det som solljus.

Ljuset gör även att kroppstemperaturen höjs och kroppens eget sömnhormon melatonin sjunker.

Sömnbrist riskerar att exempelvis läkare gör misstag och skadar sig själv eller andra.

Matvanor och ämnesomsättning ändras. Sömnbrist gör att man börjar äta "fel sort" och oftare, vilket också stör sömntiden.

Mörker, sömn, fasta styr dygnsrytmen

När man sover med höga glukosvärde, störs vår nattsömn
Hur påverkar fysisk aktivitet vår nattsömn? Träning frigör vakenhetshormonet. Träning sent på eftermiddagan skapar goda förutsättningar för god nattsömn.

Stress, ensamhet och skärmtittabde leder till sömnproblem och intag av sömntabletter. 6 miljoner fransmän har så svåra sömnproblem att tar sömntabletter. I hela världen är det 609 miljoner människor.

Ljusterapi rekommenderas för att ställa om den biologiska klockan.

Kombination motion och sömn.

Tupplur på dagen kan vara viktig, för god nattsömn. En tupplur kan vara allt från 5 minuter, till 3 timmar.

Sömnrelaterade sjukdomar. Sömnapné vanlig bland människor över 40 år. Sömnapné ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Sömnbrist hindrar även reparation av vårt DNA, processa våra minnen och att sortera upp nya lärdomar.

Djupsömnen är viktig, så att GLIA-cellerna kan "städa hjärnan" vilket på sikt kan minska risken för alzheimer

Narkolepsi, svårt att finna orsak. Hypokreni (hann inte höra exakt) är kroppens på och avknapp.

Respekt för kroppens biologiska klocka, ät, träna och sov på regelbundna tider.

Filmen finns tydligen på svt play under vetenskapens värld....
 

Och så var det, där med funkofobi... En annan arbetssökande frågade, med medlidsam min...

"Måste du också vara här, varje dag..."

"Ja, jag söker jobb precis som er andra här. Jag har sökt jobb, i två år."

"Jaha...???" Med förvånad min.
 
Sista halvtimmen innan färdtjänsten kom, höll jag på att somna... apropå sömnföreläsning på "väg mot arbete program"...
Det har inte blivit powernap på allvar här hemma än... jag försöker hålla mig vaken... Det blev nog fem minuter ändå, innan bilen kom. Och det skulle ju kunna räcka.

Fille är här, så Bella kom strax efter jag kom hem och rastade honom och räckte över en rulle mjölkchoklad. Det var hur länge sen som helst jag skämde bort mig med choklad, så jag slängde i mig fem bitar direkt... apropå att man bör tänka på hur, när och vad man äter...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana: Jag har nu under snart 4 veckors...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp