Att få sova

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana:
Jag har nu under snart 4 veckors tid, med endast några få undantag, sovit riktigt GOTT varje natt, riktigt LÄNGE (minst 6 tim men ibland upp till 9-10 tim per natt), och jag har dessutom börjat DRÖMMA igen!!
Det känns helt fantastiskt underbart, på ett sätt som kanske inte går att beskriva för den som inte varit utan sin nattsömn under en längre period.

Jag har nog sovit dåligt i kanske 4 års tid (? – minns inte riktigt när jag sov bra sist). Standard har varit att jag somnat vid ca kl 00 och vaknat igen vid kl 3 och inte kunnat somna om. Har inte kommit ner i någon djupare sömn utan småvaknat lite hela tiden, sovit oroligt och kroppen har varit spänd och inte slappnat av. Om man sedan börjar läsa på om vad som händer i kroppen om man inte sover ordentligt, så får man om möjligt ännu svårare att sova... ;-) Kroppen får ingen återhämtning, vilket påverkar alla system i kroppen väldigt kraftigt – immunförsvaret, hormonbalansen (som styr typ allt), alla kroppens organ, stressnivån, cellförnyelsen, matsmältningen – allt blir kraftigt försämrat. Och att tro att man kan uppnå någon form av hälsoförbättring om man inte har en ordentlig SÖMN i grunden, är väl att vara helt hopplöst naiv.

Problemet är att jag är så himla bra på att vänja mig. Det går faktiskt att lära sig leva med ett sånt taskigt sovmönster...

Jag började efter nyår i år att skriva en hälsodagbok. Varje dag skriver jag ner dagens status för: Sömn, Energi, Smärta, Humör, Kost, Rörelse, Övrigt.
I början av året var Sömn-rubriken ganska tragisk läsning. Jag visste visserligen att jag hade sömnproblem, men nu stod dom där väldigt svart på vitt. Så jag började experimentera lite med olika rutiner och/eller åtgärder på kvällen innan läggdags. Och i och med dagboken kunde jag lättare koppla ihop åtgärd med effekt. Bastubad eller en kopp varm choklad innan läggdags var två outstandig välgörande åtgärder för min del märkte jag. På det sov jag nästan alltid bra.

Jag började sakta, nån gång i våras, utöka mina sömntimmar, med god hjälp av min hälsodagbok. Jag blev överlycklig när jag t ex hade lyckats sova minst 6 timmar per natt under 5 nätter i följd! (även om sömnkvalitén inte var den bästa så var det ändå ett fantastiskt framsteg)

Sen i början av sommaren så lyckades jag komma i kontakt med en biofeedbackterapeut med fokus på andningsmönster (ja ja, det låter kanske väldigt flummigt, men är egentligen inte särskilt flummigt alls tycker jag när jag lärt mig lite... ;-) Jag fick lära mig att andas rätt, vilket jag i mitt stressade tillstånd glömt bort sedan väldigt många år tillbaks. Började med dagliga andningsövningar, och tyckte i ärlighetens namn att ”det var ju ingenting” och ”det kan väl inte ha nån effekt det här lilla?!”. Men oj vad min kropp har reagerat. Nånting är definitivt på gång. Och – en av effekterna är att jag har fått en grymt förbättrad sömnkvalitet och jag har börjat drömma igen!!

Jag är så lycklig! Som jag har saknat min drömsömn! Jag hade ett vagt minne av att jag brukade drömma mycket och roligt när jag var yngre, men jag tror ta mig sjutton att jag inte har drömt regelbundet sedan 10 år tillbaks...
Och nu under dom senaste 4 veckorna har jag drömt nästan varje natt!!
Så underbar, så fantastiskt lovely!! :love:
Det låter kanske inte så märkvärdigt att få sova, men för mig är det som ett mirakel och ger mig verkligen hopp om framtiden igen! För om jag kan lära mig att sova igen, så kanske det finns fler saker i min hälsa som kommer kunna förbättras! :)
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 434
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp