Tre hästar dog under båtresa

Sv: Tre hästar dog under båtresa

Eh har åkte den resan med häst själv och det var extremt svårt att få tillstånd att gå ner till hästen på överresan, dock så förstår jag inte om man inte kan tjata sig till att gå ner.

Verkar väldigt underligt att man inte ser till dem och vattnar dem på en så lång resa????

Men....de måste ju varit i ett oerhört dåligt skick när de skickades från estland? Vi har skickat hästar från estland och hit, det går transporter varje dag med travhästar, och i vårt fall hämtade vi em en godkänd Ölandshingst. Han kom fram i utmärkt skick, ej stressad alls. Då hade han tom stått med andra travhingstar hela resan.
Kan de vara så att det rör sig om tvivelaktiga importörer, som transporterat hästarna i tex ett täckt släp, utan luftinsläpp? Måste ju ha med luften eller allmäntillståndet innan resan som gjort detta? Hästar överlever ju utan vatten i minst tre dagar, och resan tar väl ca 12 timmar. Jag vill gärna veta mera, då jag planerar att importera fler gånger.

Jag jobbar själv som hästtransportör, åker dock aldrig den turen från estland. Men dock 2-4 ggr i veckan från trelleborg till tyskland. Tycker det låterjäkligt konstigt att tre av fen ska få panik och dö. Dessutom låter det med konstigt om dom skulle tagit sig in till varandra och sparkat ihjäl varann som det står på en annan sida. För inte vet jag hur det skulle kunna gå till i den lastbilen jag transporterar hästar..

2 av hästarna som dog var våra...:cry: de var i bra skick hästarna. Skulle ju springa premielopp på onsdagen. En av dem var dessutom mycket lovande. Men håller med om händelseförloppet....fick inte heller ihop hur 3 hästar skulle kunna sparka ihjäl varandra. Om en av dem dödat två andra..så undrar man ju hur den dog själv sen. . Så var mkt som inte stämde. Dessutom tillkallades inte veterinär eller polis till färjan, trots att 2 av hästarna var vid liv. Lastbilen kördes av utan att någon underrättades om vad som hänt och vi visste inte vart de var någonstans. .. Fick förresten själv besked om "vad som hänt" vid 13.30 tiden på tisdagen, o färjan kommer ju in på morgonen. Då var beskedet att de var kvar o väntade på vet.
Sen fick vi "bakvägen" reda på att det låg 3 st döda hästar ute vid erikssund, och att det beställts hämtning för destruktion av dessa!!. Så vi lyckades till slut få tag på den personen som var där för att hämta kropparna. Tränaren som var med hästarna i lastbilen gick inte att få tag på...då hans telefon "krånglade" . Frågade mannen som skulle hämta kropparna om hästarna var illa tilltygade...svaret var att det inte fanns en skråma på dem. Så ringde dit Polis som tillkallade länsveterinär, o hästarna togs till obduktion istället. Den är klar, men är sekretess då det pågår förundersökning. Men är inlämnat till åklagare för åtal redan. Så får avvakta tills nästa vecka innan man får besked om vad som hänt, fast var som sagt inga synliga skador på hästarna enligt personen som var på plats. Rimmar ju rätt dåligt med berättelsen om att de sparkat ihjäl varandra. Är mycket som luktar illa i det här.. vi har brukat använda de större transportörerna tex Gunnar Ohlsson som varit suveräna. Men av någon anledning så åkte de den här gången i en egen lastbil, som enligt dem själva uppfyller alla krav..såg jag i pressen. Men tror att kanske inte alla är överens om det heller..så kan nog bli ändring på de uppgiftern också. Annars har vi goda erfarenheter av Estland o transportörsfirmorna och hästarna har varit i mkt gott skick när de kommit. Vi har bla en som är med i kriteriförsöken o är seedad 2a i år, som varit på uppträning i Estland, o ingen tror ju att någon medvetat gjort något för att skada hästarna. Men misstanken om att det brustit i tillsyn..och att hästarn inte fått tillräckligt med syre ligger ju nära till hands. Man vill inte ens tänka på hur det varit där sista timmarna.. o sen när det känns som att man försökar dölja vad som verkligen hänt, då blir man jäkligt förbannad också. :mad:

Träffade mannen som hämtade dem, i fredags och fick då höra hur det "låg till". Han beskrev också bussen, egenspikade sidoväggar av plank och dålig ventilation i en buss anpassad för tre hästar och som du skriver Johnpatrik, inte en yttre skråma på dem.
Han hade bara sett ett värre fall under alla sina år inom sitt yrke.

Hoppas det får smaka för "transportören" och också för den ansvarige tränaren (även om h*n inte var där :mad: )

Beklagar verkligen vad som hände dina hästar!Som jag nämde tidigare så transporterar jag med hästar och va över på finlands båten nu i veckan med en av våra bilar då vi fick berättat hur dålig den där bilen va som hästarna transporterades i! Men det har låtigt skum o konstigt ända från början. Jag hoppas iaf att det blir ändringar nu med vad bilarna ska uppnå!! Dufår gärna skicka meddelande senare om vad som sker i utredningen om du får reda på något.. Mvh sandra

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar, inklusive ett föl, har omhändertagits på grund av brister i skötseln. Bristerna upptäcktes i november och en...
Svar
0
· Visningar
1 020
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst har blivit påkörd av en bil på väg 44 strax öster om Trollhättan. Hästen har dött i samband med olyckan. Ingen person har...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Hedemora kommun har fråntagits sina hästar på grund av vanvård. En av hästarna dog i januari och nu har länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka