Tre hästar dog under båtresa

(Ridsport) (Uppdaterad) Fem hästar anlände igår kväll till Sverige med färja från Estland. När man skulle kontrollera hästarna i färjeläget Kapellskär utanför Stockholm upptäcktes att tre av hästarna dött under resan.

Läs mer...

Sv: Tre hästar dog under båtresa

Fruktansvärt för hästarna. Också tankeväckande för de som vill ha lägre kostnader genom att ha uppstallning i baltländerna. Att ha en tränare på papperet, medan hästarna i själva verket är någon helt annanstans, är ett otyg ur aspekter som exempelvis smittskydd också...

Sv: Tre hästar dog under båtresa

Otroligt tragiskt, hade detta kunnat förhindrats om ansvarig transportör haft möjlighet till tillsyn av lasten varje timme under denna båtresa??

Det som jag reagerar emot är att allt verkar resonera kring pengar, jag hoppas att reporter som skrivit detta Källa Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article13619330.ab

Utdrag: Hur lät Jevgeni när ni pratade?
– Väldigt deprimerad. Väldigt skärrad. Det här är ett trauma.

Då hästarna inte hann kvala är det svårt att värdera dem ekonomiskt, men Jan Hellstedt uppskattar dem till drygt hundratusen kronor styck.

Helt har misstolkat Jan Hellstedt:s budskap om att travet alltid ser till djurens välbefinnande främst.

Denna dag verkar vara en dag ATG verkligen bör fundera på om reklamen lever upp mot verkligheten eller om verkligheten ska börja leva upp mot reklamen.

Travtränare utreds
i nytt dopningsfall
Källa Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article13620774.ab
Svensk Travsport har nu inlett en utredning.

Samtidigt har Citypolisens djurskyddsgrupp efter en anmälan från Länsstyrelsen i Stockholms län avseende brott mot djurskyddslagen alternativt djurplågeri inlett en förundersökning mot tränaren.

Unghäst misshandlades på travbanan
Källa nwt.se http://nwt.se/arjang/article967716.ece

ÅRJÄNG
Otäcka scener utspelade sig på travbanan i Årjäng under tisdagen.
En unghäst under inkörning blev piskad och fick sparkar under ett helt varv.
– Det var djurplågeri helt enkelt, säger ett vittne till NWT.

Den som körde hästen delade ut piskrapp efter piskrapp under ett helt varv och en annan person som var bredvid sparkade på hästen vid upprepade tillfällen.
– Det var piskrapp, sparkar och sågningar i munnen. Jag har aldrig sett något liknande och jag kan inte tänka mig att en häst lär sig att springa genom en sådan behandling, säger ett vittne.

Travbanechefen Göran Axelson – Det är mycket allvarligt. Det är väldigt ovanligt att det händer något sådant här på banan där det finns vakna ögon hela tiden, avslutar Göran Axelson.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar, inklusive ett föl, har omhändertagits på grund av brister i skötseln. Bristerna upptäcktes i november och en...
Svar
0
· Visningar
1 020
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar dog när de transporterades med färja över Östersjön under stormen som var natten till torsdag. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
524
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
357
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett lodjur gick igår kväll till attack mot hästar utanför Hudiksvall. Lodjuret var sjukt och lämnade inte platsen trots skrämselförsök...
Svar
0
· Visningar
853
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31