Tre stycken, en för mycket?

Atle

Trådstartare
Jag har haft två hästar tidigare, en 4-årig valack och en ettårig hingst. Nu har jag köpt en ettårig hingst till. När jag släppte ut dem första gången tyckte jag allt var frid och fröjd, valacken tog hand om den nye och beskyddade honom. När jag kom hem var alla tre ute.

Sedan dess har det alltid varit minst en häst ute när jag kommer hem. En dag ringde grannen till jobbet och talade om att hästarna var ute. Jag for hem, plockade in den nye i hagen igen och innan jag for hade valacken jagat ut den nye genom haget. Valacken fick stå på stall resten av dagen och när jag kom hem gick de andra två kvar i hagen.

På helgen släppte jag ut alla tre och stannade kvar i hagen för att se vad som skedde. När valacken började jaga den nye gick jag emellan. Jag försökte visa att han visst hörde till flocken genom att klia alla tre. Jag gick därifrån när alla tre stod och åt hö. Innan kvällen hade valacken(?) åter jagat ut den nye.

Den nye hästen är av en annan ras och betydligt mindre än de övriga, om det kan spela någon roll. Att det blir bråk när det kommer till en ny tycker jag är naturligt men efter någon vecka borde det ha lugnat sig.

För att slippa löshästar släpper jag ut dem i omgångar, ettåringarna ihop eller valacken med någon av ettåringarna och då har det fungerat, men jag tycker det är tråkigt att ha en stå på stall.

Jag finner det lite konstigt att valacken inte surar på den nye när de står på stall och de svarar den nye när han inte får komma ut.

Jag har tolkat det så att valacken tycker att han och den förste ettåringen bildar en flock och den nye ska hållas därifrån. Att han kör i väg den nye är allright men andra hästar brukar nöja sig med att mota bort den nye, inte tränga upp dem i hörn så de inte kommer undan.

Är det någon som har en bra lösning på problemet?
 
Nej, tyvärr.. låter jättejobbigt! :crazy:
Hur stor hage har du? Kanske det funkar bättre om dom får mer utrymme..?
 
Ar det bara 4-aringen som staller till problem?
Kommer de 1-ariga hingstarna overrens som de ska?
 
Jag hade en ettåring(hingst) som betedde sig som din valack....han jagade ut allt ur hagen, och han var verkligen ursinnig...jag tror att om dom märker att någon är rädd o underlägsen så kommer "den grymma" sidan fram hos våra små sötnosar :crazy:...hästar ÄR inte snälla Irl
Om du har en närliggande hage så kan du ju ha valacken där ett tag, så den nya får känna sig hemmastadd och kanske inte utståla så mycket osäkerhet...

Min ettåring (som nu är 3) skickade jag ut på hingstbete, där var såpass många och nya hästar att det gick bra...förra året (då han var 2) så släppte jag faktiskt ihop honom med min andra ettårshingst(2 åringen var då nykastrerad)
Han började genast jaga ettåringen(men det är en tuff rackare)runt runt i hagen och jag såg att ettåringen var lite rädd men samtidigt förundrad...sen vände ettåringen bara tvärt och flög på den andra, sen var allt bra
Hmmm, förutom att den lilla sparkade loss en ganska stor benbit på den andras bakknä :crazy:, båda var oskodda och det var en ren olyckshändelse(hingstar leker ju lite tufft ibland)
http://groups.msn.com/FinnFeaver/catsclaw.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=81
Här är dom grabbarna...den "lille " till vänster...

så jag tycker det beror på lite på deras personligheter hur man går tillväga, det är ju inte så roligt för din nya att vara livrädd för den andra hela tiden heller....
 
Ettåringarna går bra ihop. I veckan har jag även haft valcken och den nye ihop, vilket gick bra. Det är när alla tre är ihop det skär sig. Jag tror valacken inte vill att ettåringarna ska gå ihop, där är knuten. "Svartsjuk", månne?Han ska skilja isär på dem och gör det genom att köra ut den nye. Andra har sagt mig att så kan valacker vara och just valacker har jag ingen stor erfarenhet av.
 
Jag har ingen jättestor hage men den skulle räcka om valacken nöjde sig med att jaga bort den nye. Det är inte läge just nu att utvidga hagen, möjligtvis skulle jag kunna dela av den. Vitsen med flera hästar är just att de får sällskap annars hade det räckt med en häst till det jag gör. Valacken har jag tänkt sälja men det vill till en köpare först...
 
Båda ettåringarna tuggar för valacken och valacken brukar inte vara så kaxig tillsammans med andra i sin egen storlek. Han passar väl på nu att ge igen när han är störst och starkast. Tanken var att den nye skulle kommit till betessläppet egentligen men det kanske hade blivit samma visa då.

Den nye hade varit "klossen" på sin mamma och han kanske höll på med valacken när han var ny här. Innan han kom hit såg jag den andra ettåringen bita på valacken men då markerade valacken att det inte var OK genom att hotande lyfta ett bakben. Därifrån till att jaga ur någon ur en hage tycker jag är en bit. Varför måste han ta i så när han vill markera att den nye inte tillhör flocken?
 
troligtvis så har du skrivit svaret själv....han har i grunden dåligt självförtroende och är ingen trygg ledartyp, och vill på något sätt skydda den andra som han "känner" tycker han :crazy:
Som jag sa tidigare så är hästar inte snälla, dom tar varje chans att trycka till nån, spec om det kommer nån ny som inte kan försvara sig..
Jag har sett detta utspela sig många ggr...men oftast är det ju vuxna hästar och dom hoppar inte ut ur hagen, utan håller sig undan i flera dagar istället..
Du har ett svårt dilemma just nu, då den lille inte har en chans mot valacken, ju mer han försöker fly, ju kaxigare bli valacken.....
 
Orsaken kanske jag vet men inte svaret på min fråga. Hur ska jag göra för att få dem att acceptera varann och få lugn i hagen?
 
Lessen ,men det kan jag inte hjälpa dig med..
Så länge den nya inte kan säga ifrån så är det svårt, enda du kan göra är ju att sära på dom, ha ettåringarna ihop och valacken själv...sen efter betet kanske du kan släppa ihop dom igen...det är nog det enda som jag kan tillföra dig..
 
Vi har tre och de fungerar perfekt ihop och det är stor skillnad från då de bara var två - ett par och ingen flock.
Anledningen till att mina funkar så bra ihop är förmodligen deras konstillation. En ranghög valack som ledarhäst, 21 år, ett ranghögt sto som ledarens fru, 14 år och ett mycket ranglågt sto som bebis, 11 år.
Kanske är dina för jämnlika för att få en stabil flock? För lika i rang och samma kön och samma ålder? Kanske skulle de behöva en gammal "polis" som håller dem i schack?
 
Jag har haft precis samma problem. Om det kom en ny yngre häst i hagen blev det ett jäkla jagande på den nya. Ponnyn som jagade var i normala fall världens lugnaste flockledare. Han blev som om han var galen när det kom ngn ny, endast om denne var ung. Annars var han ganska spak om man släppte in någon äldre. Föl och unghästar jagade han in i hörn på hagen och ordagrant sprang över dom! Deras enda möjlighet var att dra igenom staketet. Skitjobbigt. Men om ngn av de yngre en enda gång kickade mot honom vågade han inte längre göra något. Mystisk häst.
Annars brukar det vara så att en blir lite utstött om det är tre hästar. Tyvärr är det nog bara att skilja på dom och vänta på att den nya blir tuffare.
 
En liten fundering. Finns det inte ledarhingstar som precis när de tagit över en flock kan ha ihjäl fölen. För att stona fortare ska komma i brunst och hingsten själv far till avkomman?
Ute och cyklar....vinglar ner i diket?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 940
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 247
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
986
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 709
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp