Tre timmar Kiruna

Som ett barn av gruvan (rakt nedstigande led i flera generationer av gruvarbetare ;) ) och född/uppvuxen i grannorten Malmberget så tycker jag att ni gör rätt i att besöka gruvan! Har varit under både Kiruna och Malmberget, det är oerhört spännande första gången. :D

Att gruvan har så stor inverkan på samhället är inte så märkligt när man är född där. Man lever ju indirekt av den. Min far och alla mina syskon jobbar antingen direkt åt LKAB eller åt underentreprenörer som gör jobb i gruvan. Klart gruvan har ett maktgrepp om städerna, men det är inte helt ogynnsamt för invånarna.

Min far måste flytta från sin bostad inom två år om jag minns rätt, pga. gropens utbredning i Malmberget. Då blir han självklart erbjuden annan bostad, dock till en ganska hutlös månadskostnad eftersom det är nybyggnationer. Varje gång jag åker opp på besök har staketet ätit upp mer och mer av staden. Stigarna jag red på när jag hade mina hästar där (nu snackar vi bara 4-5 år tillbaka i tiden) kommer aldrig mer gå att vandra. DET är för mig sorgligt! Och fascinerande samtidigt! Lägenheterna som min mamma bodde i när hon var ung och just hade flyttat ihop med min pappa, de jämnades med marken för flera årtionden sedan och idag finns där inte ens någon mark, bara en stor fet grop.

Och jag borde veta bättre än att påbörja inlägg om gruvan, slutar aldrig skriva då... :D
 
Det blev en och en halv dag i Kiruna!
Jag brände mig i solen på fjället, trots långärmat och vem hade kunnat tro att det skulle kunna vara nästan 30 grader i Kiruna?! Vi insåg att tälta inte skulle vara optimalt. Vi tog tillflykt i stadshuset, som hade en underbart svalt stengolv tills vi bokat rum och orkade släpa oss till scandic hotell. När vi dumpat packningen gick vi till campingen som hade en utomhuspool där jag låg blöt ett par timmar. Efter att ha virrat runt staden och kyrkan lite för länge insåg vi att vi inte orkade leta reda på "frasses" utan åt kvällsmat på empes grill innan läggdags. Kiruna var mycket exotiskt, nästan som utomlands med tokvärme, fulla turister och svårbegriplig språk. Jag höll mig vaken över tolvslaget för att verkligen titta på solen.

Dagen efter så var vi nere i gruvan, det var hur häftigt som helst! 40mil väg lär det finnas där nere. För att inte tala om att det var första gången på en vecka som det var mörkt och svalt! Vi funderade på om vi kunde få sova där några timmar;)
Det fick man inte men vi fick bland annat se en reklamfilm om LKAB som hade kunnat göra Nordkorea stolta..
Men jag rekommenderar verkligen ett besök, om inte annat för att visa på att det minsann funnits spårvagnar med snöslungor!

Lunch åts på pizzerian som vunnit pizzasm med pizzan "härk" med renkött och kantareller. Gott men så mättande att jag hade kunnat leva på den i en vecka.

Sj levde upp till förväntningarna från uppfärden. Tåget var ungefär 1.5 timmar sen, sen satt vi fast i Boden ett par timmar till. Jag fick ta till stormköket för att få te.

(3 av 5 tåg på färden var sena..)
 
@Petruska Jag gick en runda i gruvstadsparken! Mycket björk, ett par äldre hus, får, några skulptur och en helt gäng reflekterande trekantiga lådor som satt parvis på stänge som på något vis mätte markaktiviteten. Mer än så visste inte den tuggummituggande sommarjobbande tonåringen i kiosken.
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 259
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
907
Senast: tuaphua
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 164
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp