Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Fast var i hela friden bor du där det aldrig någonsin förekommer en annan människa med hund? En bärplockare, en turist, en vandrare? Du kan inte tänka och tro att hur du bor på Något vis är en ordinär situation för andra hundägare.
Jag börjar tro att du bor i fablernas värld där det finns hästar som aldrig lägger ett öra på sned och hundar som var dag i livet lommar omkring felfritt och perfekt, och inte beter sig som varelser med personlighet eller drifter alls.

I och för sig säger det väl mycket att din lösning, OM det en dag dök upp en lös, ilsken hund som attackerade din, vore att backa undan och låta situationen lösa sig själv. Det hela låter helt uppåt väggarna.
Jag bor förfärligt avsides och ödsligt.
Det är en händelse när det åker förbi någon ute på stora vägen någon km bort. Sikten är god.

Jag hoppas att jag får fatt i någon lösning av typen kasta saker eller spola med vattenslangen om det skulle bli hundslagsmål här. Några kroppsdelar stoppar jag inte emellan.
Mest troligt så kan jag nog kalla in hunden och stoppa in den någonstans.
Hon är mån om att vara till lags, då får man ju kramas i soffan.
 
Men det händer. Och har man hund så ska man veta hur man avbryter det också.

Du tror alltså att andra här i tråden har haft avsikt att få slagsmål mellan sina hundar eller okända + sina?
Nej jag tror att de rör sig i andra miljöer där riskerna ör betydligt större.
 
Och jag förstår varför folk blir hundbitna i onödan.
En schäfer på 40 kg är nästan som en varg.
Den är oändligt mycket mera kapabel till att slåss än vad jag är.
Vad kan jag rimligen tillföra?

Och så kan ju du med flera förklara meningen med en skyddshund om ni anser att människan ändå skall skydda hunden?
Hur tänker ni där?
Det är ditt ansvar att hunden inte far illa. Att stå och titta på är verkligen det ultimata sveket. Hur tror du att hunden ska kunna lita på dig när du sviker den så enormt när hen behöver dig som mest?

Vanliga svenssonhundar är inga skyddshundar. De är sällskapsdjur och har självklart rätt att bli fredade.
 
Tja om det inte är ens egen hund och man har noll erfarenhet och enbart vistas i sitt och hundens hem på en avsides gård med bakluckan inom räckhåll och har perfekt lydnad på hunden och den dessutom är extremt godmodig, så är det kanske ok att inte vara beredd på att gå emellan ett slagsmål.

Det är dock en väldigt ovanlig situation och jag förstår inte riktigt poängen?

Om det är ens egen hund, eller om man promenerar med den, låter den träffa andra hundar och annat utan att ägaren är med så uppstår ju ändå ansvaret att göra sitt bästa även i oväntade situationer.
 
Tja om det inte är ens egen hund och man har noll erfarenhet och enbart vistas i sitt och hundens hem på en avsides gård med bakluckan inom räckhåll och har perfekt lydnad på hunden och den dessutom är extremt godmodig, så är det kanske ok att inte vara beredd på att gå emellan ett slagsmål.

Det är dock en väldigt ovanlig situation och jag förstår inte riktigt poängen?

Om det är ens egen hund, eller om man promenerar med den, låter den träffa andra hundar och annat utan att ägaren är med så uppstår ju ändå ansvaret att göra sitt bästa även i oväntade situationer.
Poängen är att man skall anpassa sitt liv efter sin förmåga.
Om jag behövde röra mig bland människor med hunden så skulle jag förbereda mig för det genom att ta hjälp av någon hundmänniska som jag litar på.
Jag känner flera instruktörer i varierande discipliner som skulle ställa upp.
Bruks, jakt och vallning.
 
Det är ditt ansvar att hunden inte far illa. Att stå och titta på är verkligen det ultimata sveket. Hur tror du att hunden ska kunna lita på dig när du sviker den så enormt när hen behöver dig som mest?

Vanliga svenssonhundar är inga skyddshundar. De är sällskapsdjur och har självklart rätt att bli fredade.
Men eftersom att det inte kommer att hända så vet ju inte hunden om det.
Den läser inte här på Bukefalos.
 
Men eftersom att det inte kommer att hända så vet ju inte hunden om det.
Den läser inte här på Bukefalos.
Nej hen behöver inte läsa om det. Om du nu var så bra på djurträning som du påstår så skulle du veta att djur på många sätt kan läsa tankar. De ser, känner och vet vad vi tänker ibland innan vi ens vet det själva så självklart vet din hund att hen får klara sig själv.
 
Nej hen behöver inte läsa om det. Om du nu var så bra på djurträning som du påstår så skulle du veta att djur på många sätt kan läsa tankar. De ser, känner och vet vad vi tänker ibland innan vi ens vet det själva så självklart vet din hund att hen får klara sig själv.
Eller hålla sig till mig i stället för att slåss.
Det är ju en annan variant.
Komma på inkallning och hoppa in i bilen för skydd fungerar också bra.

Det finns andra sätt än att gå emellan och stoppa kroppsdelar mellan hundar som slåss.
Jag vill inte riskera att bli skadad för livet.
 
Jag får nog anta att du helt enkelt aldrig sett eller varit med om ett hundslagsmål. Att kalla in hunden (dessutom en brukshund) eller säga åt den att hoppa in i bilen under en pågående attack - jo jo. :D
Det stämmer bra det.
Och jag har inte för avsikt att vara med om något heller.
Jag får helt enkelt se till att undvika det.
Det verkar absolut säkrast.
Förebygga är bästa lösningen.
 
Nej det gör man inte.
Det är bara dumt och visar avsaknad av självbevarelsedrift.
Om jag blir skadad så blir mitt liv kanske förstört.
Det finns inte plats för det.

Och vad skulle det egentligen då vara för mening med en hund för personligt skydd?
Hade två Jack Russels, som inlägget handlade om, hoppat på mina hundar hade jag personligen inte varit särskilt orolig för att jag själv skulle få skador som kan göra att min liv blir förstört. Det är ju rätt små hundar. Men visst fasen kan de skrämma och skada en hund. Så jag hade absolut försökt bryta det.

Nu har jag små hundar som inte kan försvara sig så mycket även om de försökt och inte blivit rädda. Så för att de inte ska riskera dö får jag ju vara försiktig.
När några av mina förra hundar attackerades av två lösa Tervuerenser utan ägate i sikte fanns det noll tvekan för mig att försöka få väck dem från mina hundar. Hade jag inte gjort det hade min ena hund förmodligen dött. Jag hade hellre skadats än att mina hundar plågats ihjäl. Men jag läste av hundarna och hoppades jag valde rätt taktik. Det funkade och jag och mina hundar klarade oss.
Jag har aldrig blivit biten då jag delat på hundar som slagits.

När jag varit hundvakt till större hundar finns ju fler aspekter. Dels kan en större hund bli väldigt rädd av att attackeras av en mindre hund. Alltså hade jag hjälpt den med. Tex en pitbull som blev jätterädd och lade sig ner och skrek i rädsla. Alltså kan man inte bara för att en hund är en viss ras anta att den har skalle för att försvara sig trots fysik för det. Precis som inte alla hundar ur en viss ras har skalle att bli skyddshund.

Som ägare till en större hund så får man ju också räkna med att om din hund blir attackerad och biter ihjäl/skadar den andra hunden så kan du hamna i skiten. Det finns alltid en risk att den vars hund skadat mest åker på ansvar och att betala, även om det faktiskt var i rent försvar hunden agerade.
 
Det stämmer bra det.
Och jag har inte för avsikt att vara med om något heller.
Jag får helt enkelt se till att undvika det.
Vad är din definition av en olycka? Är det något man förutsett och önskat? Är det när livet går som man tänkt?

Eller hålla sig till mig i stället för att slåss.
Det är ju en annan variant.
Komma på inkallning och hoppa in i bilen för skydd fungerar också bra.

Men hur håller det här resonemanget om din hund blir attackerad? Jag förstår verkligen inte hur du tänker eller hur du tror att djur tänker. Får hunden skylla sig själv om den tar ett steg från din sida? Och hur ska din sida magiskt skydda hunden? Vår gamla herdehund blev attackerad av en lös Border Collie och illa biten en gång. Vid tillfället var min hund kopplad och just vid min sida. Sen tror jag inte att du lever varje ögonblick av ditt liv bredvid en öppen baklucka där du kan hiva in din hund så fort en annan hund dyker upp.
 
Det finns alltid en risk att den vars hund skadat mest åker på ansvar och att betala, även om det faktiskt var i rent försvar hunden agerade.
Just pengar bekymrar jag mig inte så mycket om.
Men jag vill inte göra mig illa själv.
Och definitivt inte bli skadad för livet.
 
Vad är din definition av en olycka? Är det något man förutsett och önskat? Är det när livet går som man tänkt?
Olycka är något som händer ibland, men inte alltid, när man gör misstag.
Olyckor går att planera bort till stor del.
Ju bättre som man planerar desto färre olyckor råkar man ut för.
 
Olycka är något som händer ibland, men inte alltid, när man gör misstag.
Olyckor går att planera bort till stor del.
Ju bättre som man planerar desto färre olyckor råkar man ut för.
Du kan givetvis planera så bra det bara går för egen del. Du kan ha otrolig lydnad på din egen hund och det kan vara en bra början, framförallt för dig med en större hund.
Problemet här är bara om du möter en ägare som är precis som dig, vägrar gå emellan MEN saknar lydnaden på sin hund. Då spelar det ingen roll hur lydig din hund är. Om din hund blir anfallen gång på gång på gång och försöker lämna men den främmande hunden inte tillåter det. Då står du där med två hundar som slåss. Och det finns gott om raser som är betydligt bättre på att slåss än vad en schäfer är. Schäfern är utvald mest för sitt temperament som skyddshund, att den är förig och arbetsvillig. Inte för att den skulle vara bra på att slåss.

Kör du på dem med bilen som du skrivit tidigare så är jag rätt säker på att du kan bli dömd för djurplågeri - och då kan det bli knepigt med övriga djur. Djurförbud ska nämligen prövas om man har blivit dömd för djurplågeri.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp