Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Tja, du har större risk att få betydligt mer allvarliga bestående skador av att köra bil eller hantera hästar.

Nä nu måste jag lägga mig, ska vara på jobbet kl 6 imorgon.
Ja så jag tänker inte öka på den risken genom att stoppa ner armarna mellan hundar som slåss.
Det räcker så bra ändå utan att direkt utmana ödet.
 
Okej, så de kan aldrig bli skrämda av en plötslig fladdrig fasan eller av en stenskvätt från en passerande bil? De kan aldrig bli irriterade om de ömmar i hoven när hovslagaren gräver ut en böld? De kan aldrig ta ett lyckoskutt med en människa ivägen? Ingen har någonsin under alla år trillat av en av de hästar du tränat?
Alltså, du är säkert duktig på att träna hästar, men om din syn på djur verkligen är som den framstår här i tråden vet jag inte vad jag ska säga.
Nej de enda incidenter som jag har haft har varit med ännu inte färdiga hästar.
Och så den där en häst blev avsiktligt jagad av en crossmotorcykel. Det gick dock bra tack vara den grundläggande träningen av både hästen och ryttaren.
 
Men vad skulle hunden lära sig där som gör att den klarar hundslagsmål bättre?
Och varför skulle den väl utbildade skyddshunden kunna utsättas för att få klara sig på egen hand?
Men inte andra hundar?

Du tänker att du ser tillfället som ett träningstillfälle att lära hunden att slåss mot andra hundar? Jag hoppas att du skämtar?
 
Kanske det.
Människor kommer alltid före djur.
Mest troligt så skulle jag sätta mig i bilen och köra mot slagskämparna.

Det låter som att du vill göra dig skyldig till regelrätt djurplågeri ärligt talat.

Jag tror ärligt talat att det skulle anses som det om man står och tittar på ett hundslagsmål också. Om man redan innan vet att man inte kommer skydda sina djur i en så ordinär situation så bör man inte ha djur 🤷‍♀️
 
Jag tänjer inte på gränserna.
Kan jag få poäng för det?
Man skall vara snäll mot sin hund.
Man ska vara snäll mot alla djur, men alla människor förstår inte att de inte är snälla mot sina djur eftersom de inte kan läsa signalerna och inte vet vad de har köpt. Olika hundar har olika temperament och olika toleransnivå, så är det ju bara... och så vill i alla fall jag ha det! Jag skulle inte älska livet med en godmodig familjehund med varma ögon och svajande svans, och helt ärligt skulle de nog inte räcka till i alla roller hunden uppfyller i dagens samhälle heller.
Sedan kan oförutsedda saker hända, eller hunden ha hälsoproblem... utöver feltränade och rent misshandlade eller felavlade hundar givetvis.
När började vi samla poäng?

Jag förstår för övrigt inte varför du tror att vi hela tiden pratar om DIN hund? Sedan kanske du har en magisk jycke, vem vet, men ingen annan hundägare i världen har det.
De allra flesta har jättesnälla, fina hundar, men ingen har en hund som aldrig skulle kunna agera som en hund - och bita.
 
Men inte bra på hund. Du gör er hund en otjänst om och om igen. Jag förstår att du inte valt den själv, men jag tycker samtidigt otroligt synd om en hund som hamnat i ett hem där den inte är värd mer än så än att du helt enkelt slår fast att du inte är bra på hund och därför får den klara sig själv.
Nu så har det ju aldrig hänt och kommer nog heller aldrig att hända, så hunden vet ju inte om det här och lider därför inte av det.
Dels så bor vi så att bara hundar som vi känner får komma hit och dels så fungerar hunden så pass bra på kommandon att jag nog kan skicka in henne i bilen och stänga bakluckan.
Och ja, vi har alltid en öppen baklucka åt henne att ligga i när vi är ute.

Vilka andra otjänster gör jag hunden?
 
Det låter som att du vill göra dig skyldig till regelrätt djurplågeri ärligt talat.

Jag tror ärligt talat att det skulle anses som det om man står och tittar på ett hundslagsmål också. Om man redan innan vet att man inte kommer skydda sina djur i en så ordinär situation så bör man inte ha djur 🤷‍♀️
Hundslagsmål är INTE en ordinär situation.
Det skall ju helst inte förekomma alls.
Vi har hittills inte haft något och har inte för avsikt att hamna i någon sådan situation i framtiden heller.
 
Nu så har det ju aldrig hänt och kommer nog heller aldrig att hända, så hunden vet ju inte om det här och lider därför inte av det.
Dels så bor vi så att bara hundar som vi känner får komma hit och dels så fungerar hunden så pass bra på kommandon att jag nog kan skicka in henne i bilen och stänga bakluckan.
Och ja, vi har alltid en öppen baklucka åt henne att ligga i när vi är ute.

Vilka andra otjänster gör jag hunden?

Jag (och fler) har tidigare i tråden påpekat att din inställning gör hunden en otjänst och jag fortsätter stå fast vid den åsikten.
 
Jag tänjer inte på gränserna.
Kan jag få poäng för det?
Man skall vara snäll mot sin hund.
Det är jättebra, genuint. Ännu bättre är att dessutom ta sig lite tid då och då och uppdatera sig om forskningen kring de djur man håller på med, och vara öppen för att utveckla sin djursyn. Tror du applicerar en del begrepp och tankesätt, vissa nästan moraliserande, som inte är lika givande eller relevanta som andra som är mer förankrade i modern beteendevetenskap. Jag lovar att där finns mycket att hämta.

På hur du beskriver din hund låter det som att den antingen är otroligt lugn och trygg, och det kan absolut vara så och jag hoppas självklart att ni fortsätter njuta av ett lugnt och tryggt liv ihop - eller som ett fall av inlärd hjälplöshet. Det säger jag inte för att vara taskig utan för att sättet du uttrycker dig på emellanåt låter som den sortens attityd gentemot hundar (och hästar) som ofta resulterar i inlärd hjälplöshet. Då kan man uttala sig ganska tvärsäkert om att ens hund aldrig skulle göra något, för denna hund har en så pass lång inlärningshistorik av att det aldrig lönar sig att göra något, och av att det man som hund upplever aldrig går att komma undan, att hunden slutat försöka. Även när yttre tvång tas bort bibehålls denna hjälplöshet eftersom några alternativ inte längre finns i individens begreppsvärld. För övrigt är det detta tillstånd som många benämner som en snäll, lydig eller trygg häst, när det i själva verket handlar om en individ som slutat reagera på omvärlden.
 
Du tänker att du ser tillfället som ett träningstillfälle att lära hunden att slåss mot andra hundar? Jag hoppas att du skämtar?
Nej jag ser det som en oerhört olycklig händelse som jag inte lyckades med att förebygga bort.
Hittils så har jag lyckats med att undvika sådana situationer och det hade jag tänkt att fortsätta med.
 
Jag (och fler) har tidigare i tråden påpekat att din inställning gör hunden en otjänst och jag fortsätter stå fast vid den åsikten.
Men min inställning är väl ändå inget som hunden märker av. Den är ingen tankeläsare så.
Det är nog mest du (och de där andra) som lider av den.
Och hunden läser inte på Bukefalos, så den får heller inget veta.
 
Hundslagsmål är INTE en ordinär situation.
Det skall ju helst inte förekomma alls.
Vi har hittills inte haft något och har inte för avsikt att hamna i någon sådan situation i framtiden heller.
Jag tror inte att någon har "för avsikt" att låta hundslagsmål förekomma, men förkommer gör de ändå, både bland individer inom samma familj, individer utanför familjen som känner varandra väl, och helt främmande hundar som av olika anledningar kommer i kontakt med varandra.
Min tant blev anfallen två gånger ute på vanlig koppelpromenad - det var inte löst i en galen hundpark eller något annat provokativt - utan en annan idiot hade sin hund lös helt enkelt och den blev provocerad av min av någon anledning. Jag ser inte vad jag hade kunnat göra annorlunda där, ut och gå med mina hundar måste jag ju.
Hemma i huset blev det resursgräl. Det borde jag ha kunnat se komma tycker jag i efterhand, men å andra sidan hade mina hundar bott tillsammans utan problem i nästan tio år, och jag tänkte mig inte för. 🤷‍♂️
Plötsligt händer det, det är inte ovanligt och man bör vara lite redo för det när man skaffar djur tycker jag.
 
På hur du beskriver din hund låter det som att den antingen är otroligt lugn och trygg, och det kan absolut vara så och jag hoppas självklart att ni fortsätter njuta av ett lugnt och tryggt liv ihop - eller som ett fall av inlärd hjälplöshet. D
Lugn och trygg.
Inlärd hjälplöshet skulle hindra hunden från att utföra sitt arbete.
Den skall höra åt husse.
Vilket innebär att den måste ta initiativ till att tala om vad som händer på gården.
Eller om telefonen ringer och så.
Ute så vaktar hon husse och tar kroppslig kontakt om så behövs för att uppmärksamma honom på t.ex. ljudet av en bil som kommer på vägen.
 
Jag tror inte att någon har "för avsikt" att låta hundslagsmål förekomma, men förkommer gör de ändå, både bland individer inom samma familj, individer utanför familjen som känner varandra väl, och helt främmande hundar som av olika anledningar kommer i kontakt med varandra.
Min tant blev anfallen två gånger ute på vanlig koppelpromenad - det var inte löst i en galen hundpark eller något annat provokativt - utan en annan idiot hade sin hund lös helt enkelt och den blev provocerad av min av någon anledning. Jag ser inte vad jag hade kunnat göra annorlunda där, ut och gå med mina hundar måste jag ju.
Hemma i huset blev det resursgräl. Det borde jag ha kunnat se komma tycker jag i efterhand, men å andra sidan hade mina hundar bott tillsammans utan problem i nästan tio år, och jag tänkte mig inte för. 🤷‍♂️
Plötsligt händer det, det är inte ovanligt och man bör vara lite redo för det när man skaffar djur tycker jag.
Det händer inte om där bara finns en hund.
Det finns inga andra hundar på våra promenader.
Det bor ingen annan hund i huset.
De hundar som hon får träffa är noga utvalda och vi vaktar noga så att det inte blir för intesivt.
 
Hundslagsmål är INTE en ordinär situation.
Det skall ju helst inte förekomma alls.
Vi har hittills inte haft något och har inte för avsikt att hamna i någon sådan situation i framtiden heller.

Men det händer. Och har man hund så ska man veta hur man avbryter det också.

Du tror alltså att andra här i tråden har haft avsikt att få slagsmål mellan sina hundar eller okända + sina?
 
Det händer inte om där bara finns en hund.
Det finns inga andra hundar på våra promenader.
Det bor ingen annan hund i huset.
De hundar som hon får träffa är noga utvalda och vi vaktar noga så att det inte blir för intesivt.
Fast var i hela friden bor du där det aldrig någonsin förekommer en annan människa med hund? En bärplockare, en turist, en vandrare? Du kan inte tänka och tro att hur du bor på Något vis är en ordinär situation för andra hundägare.
Jag börjar tro att du bor i fablernas värld där det finns hästar som aldrig lägger ett öra på sned och hundar som var dag i livet lommar omkring felfritt och perfekt, och inte beter sig som varelser med personlighet eller drifter alls.

I och för sig säger det väl mycket att din lösning, OM det en dag dök upp en lös, ilsken hund som attackerade din, vore att backa undan och låta situationen lösa sig själv. Det hela låter helt uppåt väggarna.
 
Man ska vara snäll mot alla djur, men alla människor förstår inte att de inte är snälla mot sina djur eftersom de inte kan läsa signalerna och inte vet vad de har köpt. Olika hundar har olika temperament och olika toleransnivå, så är det ju bara... och så vill i alla fall jag ha det! Jag skulle inte älska livet med en godmodig familjehund med varma ögon och svajande svans, och helt ärligt skulle de nog inte räcka till i alla roller hunden uppfyller i dagens samhälle heller.
Sedan kan oförutsedda saker hända, eller hunden ha hälsoproblem... utöver feltränade och rent misshandlade eller felavlade hundar givetvis.
När började vi samla poäng?

Jag förstår för övrigt inte varför du tror att vi hela tiden pratar om DIN hund? Sedan kanske du har en magisk jycke, vem vet, men ingen annan hundägare i världen har det.
De allra flesta har jättesnälla, fina hundar, men ingen har en hund som aldrig skulle kunna agera som en hund - och bita.
Det finns inga magiska hundar.
Däremot så finns det hundar med hög toleransgräns och en omgivning som aldrig passerar den gränsen.
Helt ärligt så hade jag ingen aning om hur hänsynslösa människor kan vara mot sina hundar före den här tråden.
Och så finns det hundar med lägre toleransgräns, som med olika människor, och en omgivning som inte passerar de gränserna.
I samtliga dessa fall så går det ju bra, ingen blir biten.

Och så har vi de fall när det blir fel.

Jag hade ingen aning om vad människor låter sina barn göra med (mot) hundar.
Det är faktiskt förfärligt. Usch, mår illa på riktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp