Treat yourself!

Jag treatar (gillar inte "unna") mig själv med att göra det jag vill och tycker om och strunta i andras värderingar i vad jag gör.
Vill jag äta tårta bara för att så gör jag det, jag badar i havet nästan varje dag, jag kollar på serier och äter godis.

Mina hästar är ett stort treat och hunden och allt som kommer med.
Får jag för mig att jag vill måla akvarell fast jag aldrig testat så köper jag färg och papper till det utan att fundera på det så mycket.
Nu ser jag mycket fram emot att få gå i skogen och plocka hallon snart.
Är otroligt njutnings och känslostyrd.
Livet är för kort för att inte göra det som gör en glad och får en att må bra.
 
Jag unnar mig ofta en slöstund på soffan med mobilen i näven fast jag borde göra nyttosaker i stället.

Har också lärt mig säga ”Nej, jag orkar inte” till middagsinbjudningar.
Detta efter en väldigt hektisk vår och sommar med häststrul samtidigt som man jobbat. Orken har sinat.
 
I dag "unnade" jag mig att ata skrapmat och lagga ner en massa pengar pa att har roligt med mina barnbarn. Det ar nagot jag gor nar jag kanner att jag orkar och vill ... och trots att sondottern fragade om en "sleepover" sa passade det inte i dag ... men nasta helg gar det bra.
Jag unnar mig det jag har rad med nar jag vill ha det. Vill jag ha vin pa en tisdag sa dricker jag vin pa tisdagen. I dag gjorde jag en vinprovning dar jag hittade ett rose vin jag verkligen gillade, men jag glomde att ga tillbaka for att kopa ett par flaskor, sa jag tankte aka tillbaka i veckan for att kopa ett par flaskor. Dyra flaskor. Men det blir en "treat" nar jag oppnar dem med en kompis.
 
Jag köper produkter för dusch, hårvård och hudvård som är av det lite dyrare slaget (inte extremlyxigt - jag köper inte en burk ansiktskräm för tusen spänn, men det blir ändå en del pengar på året). Ett exempel är duschtvål från The Body shop och Lush. Det gör att stunderna i badrummet känns mer som self care, istället för att suga energi ur mig. Det blir lättare då, och det känns bra.
Jag har problem med utmattning och "små vardagssaker" känns emellanåt som att springa ett maratonlopp (har du nån gång tänkt på hur många moment en dusch innefattar, från att klä av sig till att bli klar?).

Jag går också till frisören några gånger per år, köper de sminkprodukter som jag verkligen verkligen vill ha (sminkar mig regelbundet men inte dagligen). Sånt som jag ofta prioriterade bort när jag hade häst, men som ger mig glädje och får mig att känna mig fin. Nu i sommar ska jag pierca mig för första gången på en drös år - bodymodification är också något som jag länge haft ett stort intresse för, och jag har sett fram emot det länge (avvaktat inom pandemin). Jag går också till kiropraktorn ca en gång i månaden (tidsintervallen baseras på hans bedömning. Ibland har det fått gå några veckor längre, ibland har jag behövt gå dit oftare), vilket jag behöver (inte minst pga mitt jobb) men också prioriterade bort allt som oftast förr.

Jag "unnar mig" också att bygga upp en ordentlig buffert och spara pengar, nu när jag för tillfället är hästlös. Att bygga och trygga upp ekonomin efter ett antal år med mycket kostnader för hästarna.

Jag har två katter sedan tidigare, och båda har tyvärr fått TR nu på senare tid. Och den ena har nedsatt njurfunktion, troligen pga medfödd defekt på njurarna, = dyrt foder. Jag låter nu röntga munnen på båda årligen, utöver vaccination och blodprov på njurkatten. Att känna att jag kan det, och låta veterinären ta bort tänder direkt om det behövs utan att tveka, är guld värt. De båda kostar ungefär hälften så mycket som mitt sto gjorde per månad ("dyr i drift"), men de ger mig otroligt mycket. :heart
 
Jag unnar mig hudvård :). Jag älskar krämig, oljig, och fuktig känsla mot min hud. Jag älskar dofter (men tål inte starkt parfymerade produkter på ansiktet).

Är ekonomin tight kan det röra sig om en duschkräm från Weleda och ansiktsvård från märken som Ordinary.
 
Jag unnar mig hudvård :). Jag älskar krämig, oljig, och fuktig känsla mot min hud. Jag älskar dofter (men tål inte starkt parfymerade produkter på ansiktet).

Är ekonomin tight kan det röra sig om en duschkräm från Weleda och ansiktsvård från märken som Ordinary.
Jag också! Ansiktsvård och hårvård. Älskar att sitta med hårinpackning i håret och riktigt krämiga eye patches under ögonen 🥰
 
Jag försöker treata mejself genom att på riktigt sluta oroa mig över en aspekt av mitt liv som nog aldrig kommer bli ett problem.
 
Unnade mig en ny iPad, returgods på Netonnet och ett begagnad original tangentbordsskydd, så jag kan surfa och skriva på messenger på en lite större skärm än telefonen., 😁
D2683D1A-0294-4C30-AD52-90F8DB7D2725.jpeg
 
Slutat läsa klart böcker bara för att jag påbörjat en. Är den dålig ska jag inte slösa min tid. Samma med pussel, bara för att jag köpt det betyder det inte att jag måste tvinga mig att lägga det om jag känner mig tveksam till motivet 😅
Har också, efter mycket kamp (och det är inte alltid det funkar) slutat känna mig skyldig/ha dåligt samvete/klandra mig själv för att jag inte äter helt perfekt som jag borde göra. Jag är medveten om vad jag borde äta, hur ofta osv (magsäcksopererad), men det är inte alltid kroppen eller sinnet vill följa "borde" och det är onödigt att slå på mig själv för det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 860
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp