Trebente Molly

Sv: Trebente Molly

Jag hade inte heller låtit den hästen leva vidare, för med 3 ben kan den inte leva det värdiga hästliv som anser är ett värdigt hästliv. Som någon annan nämnde ovan, det där med hundar vars bakdel är förlamad och får sitta i någon slags kärra, tycker jag är gräsligt. Det handlar väl bara om att vissa veterinärer m.m vill experimentera ibland, och ägarna har svårt att släppa taget...

Denna häst har inte räddats av sin ägare utan av en organisation så den var "hemlös" precis som massor av människor i USA efter katastofen.

Det är väl en enorm skilnad på att göra detta för ett okänt hittedjur eller sitt eget husdjur som man har en relation till. Hade dock inte utsatt något djur för detta hur mycket jag älskat det. Hästen är ju gravt handikappad för livet och kan bara röra sig med stor möda och hjälp.

Min filosofi är att när ett djur inte kan leva och uträtta sina primära behov och beteenden själv utan smärta ska det avlivas. Denna häst kan inte leva ett dugg naturligt även om den inte har ont.

Strömavbrottshelvete som raderade allt jag skrivit.. :mad:

Nåja, här kommer lite igen.

Varför drar du inte människor? Nu var det väl en organisation som hjälper djur som gjorde detta?

Hur vet du att hästen har ont med sitt nya ben?
Den (iaf Roley som jag länkade till)får ju gå i fina hagar med kompisar osv.

Vad är naturligt? Att stå på box är ju långtifrån naturligt.

Däremot anser även jag att pengarna kunde läggas på att hjälpa flera andra hästar istället, som hade 4 ben och kunde återgå till ett fullgott hästliv.

Vad menar du med raden " Varför drar du inte människor?" Förstår inte frågan/ meningen :confused:

Och jag skrev ju att det var en organisation och inte ägaren som räddade hästen...?

Ingen stans har jag skrivit att hästen har ont. Jag har skrivit ÄVEN OM hästen inte har ont, samt att den har stor risk att FÅ ont i framtiden eftersom den inte rör sig på ett naturligt sätt.

Jag tycker inte att stå på box är naturligt alls. Tyckte det framgick ganska tydligt i mitt inlägg vad jag tyckte var naturligt så vad får dig att tro att jag skulle tycka box 24/7 var bra? En häst ska kunna röra sig obehindrat i de tre gångarter den är född till att gå i, själv kunna gå till mat och vatten, köra ner mulen i gräs, vatten, hö utan att välta, trava vid sidan av en hagkompis osv. Mao ganska primära saker i en hästs liv.

Vet inte om det är rättvist att jämföra två olika amputerade hästar där inte ens samma ben är amputerat. Ganska ovesentligt egentligen för fallen är väldigt olika.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstod vad du ville mig med innlägget. Förtydliga gärna :crazy:

Förvirrad Voff ;)

Risken är stor att tävlingshästar får ont o skador, då borde vi även sluta hoppa o tävla, eller kanske rent av sluta rida helt. Det är galet många hästar som avlivas varje år för förslitningsskador.
Mår hästen bra tycker jag det är okej, då förutsätter jag att en bli aktiverad o stimulerad o regelbundet kollad av vet.

stackars lilla ponny! tror inte den lider så jättemycket av det man ser på filmen,,,,men det kan ju inte vara ett drägligt liv den kan lvva fullt ut. Svårt det där o veta om man ska avliva eller inte...ja om dom inte kan ha kvar ponnyn så ska den ju absolut avlivas iaf, en sådan ska inte fara runt...

däremot hoppas jag man avlivar alla #¤%%# pitbulls :devil:
min hund blev ju attackerad av en sådan förra året.
har inte kunnat låta bli att tänka om den hunden kom lös och vad den skulle gjort mot vårat föl i hagen. Man var ständigt på vakt kan jag säga.

stackars lilla ponny! tror inte den lider så jättemycket av det man ser på filmen,,,,men det kan ju inte vara ett drägligt liv den kan lvva fullt ut. Svårt det där o veta om man ska avliva eller inte...ja om dom inte kan ha kvar ponnyn så ska den ju absolut avlivas iaf, en sådan ska inte fara runt...

Definiera leva fullt ut? Är att stå i box 12 timmar om dygnet att leva fullt ut? De flesta av våra hästar gör det.

Egentligen är en del av denna diskussion en fråga om vårat eget samvete. Personligen hade jag inte kunnat tävla eller rida en häst på ett sådant sätt att risk för förslitningsskador med stor sanorlikhet ökade. Att en häst får skador trots att man försökt göra det rätta hela vägen kan ju hända men då har man gjort vad man kunnat. Normalt sett så håller en rätt riden och skött häst som vi förväntar oss. Men att vara medveten att det man gör mot sin häst kan ge problem i framtiden är inte schysst.

Nu tar vi ju för givet att vi ska kunna tävla våra hästar även om det kan ge skador och men pga påfrestningarna. Så vi tävlar på....

Men vi vet också att ex hårdrida en tvååring i 1½ tim ger ökad risk för skador och framtida men, så det gör vi naturligtvis inte.

Varför är det ok ena gången att utsätta hästarna för risker och inte den andra? Var går gränsen för vad som är ok att riskera? Vem/ vad bestämmer när en hästs liv begränsas på ett felaktigt sätt pga av hur den lever?

Jag bara tokflummar nu och låter lite lösa tankar flyga runt men ibland kan jag tyvärr se en dubbelmoral i oss hästägare i vad som är ok och vad som är förkastligt.

Ha det bäst // Voff

nej jag menar att den kan ju inte vara riktigt som en normal individ, att kunna röra sig ordentligt, att vara självständig etc..att man alltid måste tänka efter extra noga med hur hästen har det för att undvika att en olycka händer osv...har inget med boxar att göra.

Min första reaktion skeptism. Jag tror inte på det alls.
jag tror att den lilla ponnyn kommer få problem med belastningsskador spänningar och stereotypa beteenden. Kommer den någonsin få gå i en hage med en annan häst?
Visst kan en vanlig ridhäst också få sådana problem men de kan man åtgärda på ett annat sätt. Man kan inte ge tillbaka hästen sitt ben.

Om min häst blev av med benet så skulle jag avliva. Hellre det än onödigt lidande vilket jag tror att protesen kommer att bringa med sig.

nej jag menar att den kan ju inte vara riktigt som en normal individ, att kunna röra sig ordentligt, att vara självständig etc..att man alltid måste tänka efter extra noga med hur hästen har det för att undvika att en olycka händer osv...har inget med boxar att göra.

Det är samma problem, annan kontext, bara att det ena är accepterat.

Ts frågade vad vi tyckte och jag tycker det finns många fler aspekter och frågor i detta fall. I Sverige skulle vi aldrig tillåta någon att ha en häst halta runt på tre ben, med eller utan protes.

I detta fall så är anledningen till protesen en stor katastrof där massor blivit drabbade. Att då välja som eldsjäl som vill rädda, att rädda en trebent häst till någon form av förvaringsliv istället för att lägga alla dessa pengar,tid,och kraft på att hjälpa människor är hemskt. Jag tycker det är en del av diskusionen. För mig är det inte bara så svart/vitt som ska hästen få leva med protes?

Sen kan jag inte låta bli att undra i hur många fler "rädda-alla-djur-till-vilket-pris-typer" som nu värvats/lockats in i denna organisation med denna ponny som reklammaskot. En hel värld ser dem nu och andra knasbollar donerar säkert pengar och tycker att dessa människor är fantastiska varmhjärtade människor som ofrar så mycket kraft på en ponny. Varför inte ge den resursen till djur som kan leva ett fullgott, återställt liv eller hjälpa en människa istället.

En död häst lider inte. Vi vet inte om denna ponny gör det heller men att den inte lever ett någorlunda normalt hästliv vet vi. Och att den är ett vårdpaket helt i händerna på sina skötare vet vi också. Tycker det är sorgligt att se de prioriteringar som dessa djurfanatiker gör. Så därför drar jag in de männskliga bitarna i detta fall.

Voff

KL

Jag hade möjligen kunnat låta en ponny med protes få leva vidare om ponnyn själv inte hade ont av det och kunde gå i hagen utan problem. Men jag hade aldrig släpat runt en trebent ponny på turné i USA bara för att den skulle få "hjälpa" människor som råkat ut för samma sak.

Kl

Hur får man en protes fungera på en häst? Utan skav o sår? Uppenbart var ju att hästen inte kunde vara lös med sin protes, inte heller ensam.

Här är ett typexempel på när en människa sparar på ett djur bara för människan själv mår bra av sparandet. Pyssel, känna sig viktig för djuret klarar sig inte utan pysslet, här blir det också medial uppmärksamhet o resor.
Så här är för mig den sjukaste människan som söker uppmärksamhet o bekräftelse genom ett sjukt djur.
Precis samma är det när det läggs enorma resurser på att rädda en skatunge med vingfraktur.Det är människan som får kickarna-inte djuret.

Och det är så illa att det finns människor som medvetet sköter djur dåligt så de ska få "behandla" och känna sig viktiga.

En gammal klok veterinär sa till mig en gång att "man håller inte ett djur igång med rullator och droppställning. "
Jag instämmer till fullo med den veterinären och måste man ta till såna åtgärder så avlivar jag hellre. Ett dött djur lider inte men problemet ligger i att ägarna tycker det är jobbigt att avliva. Snacka om egoism...

Precis...desutom påstår det att det är hästen som hittat sitt kall (i att insperera amputerade människor) vilket bull-shit! :mad:

Sen säger de med att hästen fick svåra skador på alla fyra benen (som nu belastas på ett icke naturligt vis) och att hon brukar "säga till att hon inte vill ha protesen på".

Och denna lilla ponny turnerar nu landet runt som nån sorts PR-jippo för att muntra upp andra. Vidrigt. Låt henne somna in istället.

Att då välja som eldsjäl som vill rädda, att rädda en trebent häst till någon form av förvaringsliv istället för att lägga alla dessa pengar,tid,och kraft på att hjälpa människor är hemskt.
Fast en djurrättsorganisation hjälper djur, och jag tycker också de kunde lagt pengarna på att hjälpa andra djur och skippat den vidriga turnén.

Men jag hjälper hellre djur än människor faktiskt och är tacksam över alla djurrättsorganisationer som finns.

kl

det är vanligt i USA att man kommer på såna här lösningar för sina invalidiserade djur. Hundar som amputerat bägge bakbenen bygger de ibland små "vagnar" till som sen spänns fast vid hunden så att den kan sitta med bakdelen och de avsaknade bakbenen på vagnen och sen ta sig fram via frambenen och hjul på vagnen.

det skiljer sig lite ang. synen på vad som är humant/värdigt för djuret själv.

Å andra sidan har vi ju helblinda hästar i sverige som folk ohhar och ahhar åt hur de litar på sina ryttare som uppvisningsrider och reklam för dem osv . :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 066
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka