Trebente Molly

Pilot

Trådstartare
Molly

Vad tycker ni?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro eller tycka.
Innan jag såg filmen undrade jag om det var en april skämt.

Är det okej att hålla en häst som aldrig mer kommer att kunna röra sig naturligt?
Frågan är också hur ont hon får i kroppen när hon har ett ben mindre, det är rätt många kilon som staplar omkring där.

Sv: Trebente Molly

Men det är ju kanppast den enda trebente hästen i världen, även om det inte är vanligt.

Så länge hästen kollas för förslitningsskador, inte verkar ha ont, äter och är glad så tycker jag faktiskt att det är ok att behålla hästen. Är man villig att lägga ner de pengar som krävs, varför inte?

Hm, det ser ju märkligt ut och känns onaturligt.

Fast jag måste hålla med föregående talare att så länge hästen mår bra, är glad och inte får belastnings- eller förslitningsskador i övrigt är det alright.

Fast jag ställer mig ändå tveksam till att en häst som saknar ett ben omöjligt kan slippa att få belastnings- och förslitningsskador.

Nu är det här på tok för lite information, men jag undrar om hur hon gör för att kunna resa sig och lägga sig ner. Hur gör hon när hon vill stå och vila?

Nu stod hon förvisso med en ponny i boxen, men hur socialt hästliv får hon (jag är medveten om att många hästar inte har den sociala livet de behöver).

Kan man släppa ut henne i en hage utan att oroa sig för att hon kommer att skada sig, vad händer om hon ramlar?

Jag är, liksom du, mycket tveksam. Det ser inte klokt ut egentligen. Framförallt tänker jag på hennes rygg...

Och visst den sociala biten du nämner. Man måste ju också hålla koll på henne ständigt och jämt. Ja, jag är tveksam om det är värt det!

Sv: Trebenta Molly

Visst finns risken för ex belastningsfång, det kan man ju hitta hos hästar som varit halta på ett ben så de belastar det andra mer..

Men nu är detta en väldigt liten ponny, så det handlar nog om max 150 kg.. ponnyn pressas inte till fart, rids och tränas inte så en annorlunda rörelsestil kommer inte att påverka henne.. Tvärtemot kommer hon nog själv att börja lägga mer vikt på bakbenen och används protesen så lägger hon snart mer vikt på den också..
Att hon skulle ha problem att lägga sig och resa sig tror jag inte.. en häst som lägger sig sätter bakbenen under sig och fäller ihop frambenen (som nästan inte har någon vikt alls på sig vid "läggning") och vid uppresning stöttar frambenen bara upp framdelen innan bakbenen trycker upp bakdelen.. och så var hon som sagt ingen fet nodsvensk utan en ganska nätt liten ponny..

En häst måste inte kunna galoppera i full kareta för att kunna leva lyckligt, men de hästar som vill göra det är inte lyckliga om de inte kan.. Denna ponny verkade dock väldigt lugn och rätt så nöjd med livet.. skulle hon bli deppad så blir hon nog ilsk mot de handikappade barn hon idag rehabiliterar och då finns det ju inget syfte med att ha kvar henne..

Med tanke på hur lätt min häst kunde lägga sig, resa sig o rulla sig med helgipsat framben så tror jag inte det är några bekymmer alls.
Hästar är otroligt anpassningsbara så jag tror den kan ha ett bra liv.

Jag såg en häst med amputerat bakben på tv i ett djurräddnings program för ett bra tag sedan. Minns inte så mycket mer än att hästen rörde sig rätt obehindrat och såg ut att må relativt bra.
Det jag funderar över om jag skulle ha hjärtat till att låta en häst leva så då det inte är något i mina ögon bra hästliv. Fast samma tanke har jag om hundar som är förlamade i båda bakben och har hjul som ben och måste använda blöjor. Många gånger så tror jag att vi tycker det är ok för djur att inte leva ett bra djurliv av egoistiska själv, man är inte redo att låta dom somna in.

Håller med Zony. Detta handlar om mänsklig egoism, det är inte "snällt" att låta djur halta omkring bara för att det känns hemskt att avliva dem.

Hade det varit min ponny det handlade om hade jag inte haft honom kvar med bara tre ben. Han, liksom många andra, behöver röra på sig för att må bra och det är inget jag skulle tumma på. (Med det inte sagt att just den här ponnyn mår dåligt, finns inte underlag för att göra något sånt uttalande).

Måste bara säga att jag tycker det var en ganska korkad speak från reportern; "Efter det mötet så hittade Molly sitt kall".

Svarar lite allmänt.

Det var ju bra Bison det är säkert såklart individuellt hur det tar på hästen. Jag har tex vart med om hästar som inte klarar av konvalescenten av ett bruten ben.

Jag tror också att bland människor kan det bero på vilken syn man har på döden, vad den innebär etc. Eller?

Här är rätt vanligt med trebenta hundar, man ser ju rätt tydligt att det framben som är kvar har flyttats mer in under bringan, vilket är ganska självklart.
Nu har ju Molly en protes, men även om hon bara väger ett par hundra kilo så blir det mycket vikt på ett framben som dessutom ska flytta sig till ett annat ställe.

Jag är som sagt mycket tveksam, hade själv aldrig haft kvar en sådan häst. Men det är ägaren som bestämmer.

Jag hade aldrig behållt en häst med tre ben. Känns inte rätt i min värld att en häst ska behöva gå igenom allt det lidande med op och dess efterdyningar bara för att jag inte har hjärta till att avliva. Visst nu kanske ponnyn mår ok men sen kommer troligtvis förslitningsskador.

Så nej säger jag, det är inte ok!

Sv: Trebenta Molly

Men nu är detta en väldigt liten ponny, så det handlar nog om max 150 kg.. ponnyn pressas inte till fart, rids och tränas inte så en annorlunda rörelsestil kommer inte att påverka henne.. Tvärtemot kommer hon nog själv att börja lägga mer vikt på bakbenen och används protesen så lägger hon snart mer vikt på den också..

Vad menar du med 150 kg? Att hela ponnyn väger det?
Det väger knappt en shettis så skulle gissa på att denna ponny väger mer.
Ser ju ut att vara en B/C ponny.

*kl*

Det finns en hel del vilda djur som lever med och mår väl med ett ben borta. Det är förvisso mestadels djur som är lite lättare än en häst.

Personligen vet jag inte vad jag skulle göra, antagligen inte behålla eftersom det krävs otroligt mkt jobb för att kunna erbjuda en häst ett relativt naturligt liv med ett ben borta.
Vilket jag anser att man ska kunna om man har en trebening.

Däremot skulle protesen vara i behov av lite bättre konstruktion för att minska belastningsskaderisken och göra det mer bekvömt för hästen att gå.
Såg inte hela, de kanske fixade en bättre.

I in värld ska djur kunna må bra till 100% ha sina 4 ben i behåll och kunna röra sig obehindrat om det inte är något tillfälligt under behandling förstås.

Jag hade avlivat för ingen kan veta hur hästen mår i psyket eg, hon kanske har kapitulerat och bara accepterat men hur schysst är det att utsätta henne för det? Jag lider varenda gång jag får se filmer på djur som saknar ben och som en del hundar som får ha bakdelen i en vagn :mad:

Det måste slita på kroppen och även knoppen.

En häst som inte kan få vara häst och röra sig som det behov en häst har hade jag avlivat utan tvekan. Belastning på övriga senor, leder och muskler borde bli fel och ge andra bekymmer. Bara för att hästen inte har ont idag betyder det inte att den lider psykiskt eller kommer att lida fysiskt om ett tag.

Tycker inte att man kan jämföra detta med en konvalicenthäst där problemet är tillfälligt. Ska denna ponny hoppa runt på det här viset i kanske 10 år? Ser inte mycket glädje i ett sådant liv för en häst som är ett vandrings och flyktdjur i grund och botten.

Dessa pengar som pållen kostat vetvård kunde de lagt på att rädda djur som hade en värdig livskvalité kvar efter behandling.

I USA finns människor efter Katrina som inte har råd med protes och verkligen behöver den så varför "slösa" det protesmatrialet och pengarna på en häst?

I USA finns människor efter Katrina som inte har råd med protes och verkligen behöver den så varför "slösa" det protesmatrialet och pengarna på en häst?
Fast det där är väl upp till vara och en.

Min häst och hund är min familj och jag lägger hellre pengar på att hjälpa dem om nöden kräver det än på främmande människor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 074
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka