Tredelat gag?

Tigertofflan

Trådstartare
Är ute efter ett gagbett. Helst tredelat. VAR kan man hitta det!? Tycker jag har letat igenom hela mitt länkskafferi och bara hittat ett tredelat i syntet. Jag vill ha ett i SS, som är relativt smalt (dvs, inte tjockt).
Är det någon som vet?

Sv: Tredelat gag?

Inte för att förstöra din tråd. Men varför använder du just gag? *En fråga från en okunnig* :D

Varför dådå? vill du se om det passar din häst eller?! Det är så många som säger att det är samma sak som pessoa.

Kan bara meddela att det inte är samma sak som pessoa. Finns inga likheter ridmässigt mellan de betten som jag upplever det.

Gags är trevligt att rida på, hästen är framme vid handen medan pessoat faller igenom snabbt och det blir "tomt" framtill.

Puttar upp mera.

I annat fall så slänger jag in en annan fråga.
Vinklas bettet likadant som när man rider på ett vanligt tränsbett?

Gag verkar med tryck på hästenes nacke. Min erfarenhet är att många hästar föredrar gag framför pessoa och andra skarpa bett. Och det har funkat mycket bra på en häst som jag hade som bara drog fram huvudet och la sig i handen.

Gag: Består av ett bett och ett sidostycke som löper genom hål i bettringarna. Tygeln fästes i sidostyckets ring. När man tar i tyglarna lyfts bettet något och ett tryck på nacken, liknande det chambonen utövar, uppstår. En gag kan fungera bra på hästar som går med högt huvud och inte vill ta stöd på bettet.

Enligt... hööks?

Nej, men seriöst. Jag tror att ett gag kan hjälpa till att få upp huvet på hästen. Jag får helt enkelt prova och se om det funkar.

Jag är också lite sugen på o prova på gag! :) Min pålle kan bli riktigt stark ibland, han typ lägger sig i handen.. Tror ni det skulle funka på honom? Förlåt att jag ställer en fråga i din tråd :p Men om man tänker sej ett tryck på nacken, så borde väl hästen tro att den ska ta ner huvudet? Jaja bara var jag tror :D

Jag kan bara tala efter EGEN erfarenhet, gag kan både funka på "starka" hästar och hästar som går högt med huvudet. Det skadar ju aldrig att prova, eller hur? :)

Jag har inget svar på din fråga, men min teori är att det inte är samma....

På tränsbett kommer trycket (i hästens mun) från tyglen verka rakt bakåt, i riktning mot handen.

På gags riktas trycket uppåt, mot mungipan så jag skulle gissa att leden på bettet pekar nedåt i riktning mot hästens framtänder, men det är som sagt bara en gissning.

Sorbe skrev:
Gag: Består av ett bett och ett sidostycke som löper genom hål i bettringarna. Tygeln fästes i sidostyckets ring. När man tar i tyglarna lyfts bettet något och ett tryck på nacken, liknande det chambonen utövar, uppstår. En gag kan fungera bra på hästar som går med högt huvud och inte vill ta stöd på bettet.
Hööks?

Hur som helst kan jag bara tala av egen erfarenhet och de hästar jag har ridit på gags har kommit upp framtill och fram med nosen.
Ungefär såhär blir formen då

Jag anser inte att gags är bra på hästar som inte vill ta stöd på bettet och går med huvudet högt, har sett en del såna på lokala hopptävlingar och det har inte sett spec trevligt ut. Vill hästen inte ta stöd på bettet är nog ett oledat tränsbett och massor av drivning betydligt bättre.

Den där formen vill jag också ha.

Min bjässe har en tendens att hänga sig i handen och vara jättestark. Det gör att han inte tittar på hinder utan bara ligger i handen och drar, samtidigt som han krullar i hop sig.
Äh, jag kan inte förklara, men han är ju samtidigt ganska ung eller i alla fall outbildad (Nyss fyllda sju men bara riden sen ett och ett halvt år tillbaka) så frågan är om man ska ha lite tålamod och hoppas på att han, när han blir starkare, kommer upp sig i formen istället för att krångla med bett. Fast det vore säkert skönt för honom också om jag inte behövde ta i så hemskt när jag vill nåt.
idéer någon?

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Pinus
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 742
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18