Tredelat med tungfrihet och lite häv - finns det??

Lotus

Trådstartare
En bekant söker ett tredelat bett med tungfrihet och lite häveffekt, ungefär som om man skulle dela ett jaktkandar. Hittar inget sådant, finns alternativ? Hon vill inte ha tredelat pessoa, som är det närmaste jag kunde komma, då det inte finns tungfrihet på dem vi sett hittills.

Tacksam för tips.

Sv: Tredelat med tungfrihet och lite häv - finns det??

tredelat med tungfrihet och hävstångseffekt........de blir nog ga svårt å hitta.......
har aldrig hört talas om nåt sånt......

Ett sånt här??

bett.jpg

Finns till salu på en privat hemsida jag surfade in på idag. Stl 12,5.

Missade att det skulle vara tungfrihet.... Men det blir det knappast iaf med
ett delat bett...

vad menas med tungfrihet? :crazy:

Ett bett med tungfrihet är ett bett med port. Detta jaktkandaret har tungfrihet:

500421.jpg

Varför vill man ha ett sådant bett till sin häst?

Bett med hävstång ska vara raka bett.
Det finns ju annars vanliga tredelade bett med tungfrihet. Kolla på Globus hemsida...

ja men vad är meningen med tungfrihet då? Har hästen tungan över bettet eller vadå? Och vad är port?

domino skrev:
Bett med hävstång ska vara raka bett.
Varför? :-)

ento: Port och tungfrihet är samma sak. Om jag har förstått det rätt så är ett bett med tungfrihet skarpare än ett rakt bett, eftersom det blir mindre tryck på tungan. Är inte helt säker på det dock..

Om du har ett bett med port/tungfrihet så ligger inte det och trycker på hela tungan...
Vissa hästar tycker inte om tryck på hela tungan och går då följdaktligt bättre och mer avslappnat med ett bett med port/tungfrihet.
Andra hästar föredrar fler ledade bett, åter andra vill ha rak mundel.

Det är alltid hästen som bestämmer hur ett bett ska se ut i mundelen...
Utanför munnen så är det ryttarens kunskaper som bestämmer hur den delen ska se ut.

Men titta på ett delat pessoa eller pelhem. Det är inte det minsta snällt mot hästen. Nyper och är obehagligt! Du får ju helt fel inverkan med sånna bett. Därför ska de vara raka.

Men hur skulle det nypa mer än vad ett tränsbett gör. En tredelad stång kan väl inte nypa mer än ett tredelat tränsbett?

Åhå, inte så dumt - PM:a gärna adressen om du har den!

Hennes häst är bökig med tungan, och vill därför ha ett bett med tungfrihet för att se hur det går. Har provat vanligt rakt, det gillas inte, tredelat funkar sådär, och hon har islandsstång men tycker den är för kraftig i sitt häv, så hon vill ha ett mellanting.

Jag tycker det verkar vara en schysst lösning jag, men lite svår att hitta....

Men man kan väl ha kedja på ett delat bett också - det är det ju på pelham???

Det finns ju 3 delade där mitten biten har en liten upphöjning.
Borde man ju kalla tungfrihet.

Kindkedjan spelar STOR roll!

Om man har ett bett med hävstångseffekt så ska man ha kindkedja bara för att skänklarna på bettet inte ska "gå igenom" (när man tar i tyglarna)dvs. dom får inte röra sig mer bakåt än 45 grader från utgånspunkten (lös tygel). Med andra ord så är kindkedjan inte (som många tror) något som gör bettet skarpare. Det är alltså viktigt att inte ha kindkedjan för löst spänd.

Därför är Pessoabett som ju INTE har kindkedja faktiskt ett ganska elakt bett då det inte finns den "stoppen" som en kindkedja ger. Bättre då med "vanlig" rak(eller rak med tungfrihet)stång faktiskt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: SaraMara
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Raderad medlem 142658
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka