tredelat/vanligt bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ento
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 766
E

ento

Vad är det egentligen för skillnad på trdelat bett och vanligt bett? Vad är bäst för hästen, jag har en rätt pigg häst men inte het, han är mjuk i munnen. Har också ett hackamore, tkr ni ja ska använda de? Har aldrig ridit med det förut? :confused:

Sv: tredelat/vanligt bett

3-delat är snällare och bekvämare för hästen än ett 2-delat som viker sig och spetsen går upp i gommen när man tar i det.
Jag använder aldrig 2-delat längre. Har du inte ridit med hackamore bör du nog prova att ha det inne i en paddock eller dylikt först. Och se till att det sitter rätt.

beror på vad du menar med ett "vanligt" bett. Vad är vanligt? Tvådelat?
Jag föredrar tredelat framför tvådelat, pålle också. Prova dig fram o ta det som du och hästen trivs bäst på, det kan ingen annan avgöra åt er.
Jag tycker om att rida på hackamore eftersom hästen gillar det. Prova, så märker du.

jo med vanligt bett menar jag tvådelat. Det där med hackamore, jag har hört att man kan bryta nosryggen på hästen, är det lätt hänt? DÄrför är jag lite skeptiskt till det, jag är rätt mjuk i handen, men om man rider ut och hästen drar iväg, kan man då inte dra i tyglarna för att försöka få stopp på den, är det farligt då?

Ungefär lika lätt hänt som att man knäcker hästens ryggrad när man hoppar :smirk:

Nej, men ärligt talat. Om hacket sitter rätt är det ingen risk att du knäcker något. Men o andra sidan ska man ju inte dra i tyglarna alls, oavsätt om man rider på bett eller hack.

Ett tredelat är mer följsamt i munnen och formar sig bättre efter tungan, vilket de flesta hästar tycker bättre om än ett tvådelat som kan knipa rätt bra runt underkäken, och dessutom peta hästen i gomtaket.

Det ger dock lite mer tryck på tungan, och det finns vissa hästar som inte gillar det. De brukar gilla tvådelade bättre, eller ett bett med tungfrihet.

Ett hackamore fungerar som ett stångbett, fast bettlöst. Det går alltså inte att ta ledande/ensidiga tygeltag med det, utan styrningen måste sitta i sitsen.
För ett ekipage som fortfarande är på "tränsbettnivå" brukar ett sidepull funka bättre att rida på. Det verkar mer likt ett tränsbett fast på nosen istället för i munnen

Om hacket sitter rätt och du inte råkar vara Hulken, så bryter du inte nosryggen! Det är en konstig myt, det där. Det är nog betydligt lättare att skada hästen inne i munnen med ett vanligt bett, men det får man aldrig lära sig att vara speciellt försiktigt med... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 800
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 677
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka