Bukefalos 28 år!

Tredje överfallet på mindre än 1 år!

JennyF

Trådstartare
Ikväll hände det igen...Nu börjar ja bli trött på att min älskade hund är mål för alla hundar... en del kanske läste om andra och senaste gången då han blev lite skadad...

Ikväll på kursen var det två hannar som moppsade mot varandra...(inte min) när det var fritt följ fick tre av hundarna vara lösa (inte min för han fungerar inte på det och en av dom bråkande hannarna) Det går bra men helt plötsligt kommer den lösa bråkiga hannen mot min hund och attakerar... jag tappar kopplet och min hund blir jagad... tillslut vänder den andra hunden mot husse men tänker gå tillbaka mot min när jag vänder mig och skriker åt den att försvinna och den vänder...

Min hund skakade som ett löv men vi var tvunga att vara kvar på banan och tillslut (efter 10min) kunde han sitta utan att kasta sig mot utgången...

Min hund kollade inte ens åt nån annan hund men eftersom den hunden som stödda sig igentigen är ett fegt kräk längst in så gick han på min som hellre flyr än slåss...

jag blir så j**la förbannad!!
 
du kan ju inte bli arg på den andra hunden! :( låt istället bli att ta med din hund till den gruppen, eller kräv att den andra hundens ägare har sin hund kopplad eller byter grupp. det är lite orättvist att bli arg på en annan hund... :mad:
 
Det här var sista gången på kursen...
Den sensate gången ville dom inte flytta den hunden (st bernard) eftersom den redan blivit flyttat en gång... och sen kom den inte nått mer...

Men enligt alla så har ingen av dom som hoppat på min hund visat nååågra aggresiva tendenser innan... utan dom är ju bara hanar...

Jag VET att jag inte borde skylla på nån men det är INTE lätt... och det blir svårare när ägaren till den andra hunden bara står där så om du blir sur på mig för jag blir ärg så får jag ta det...

Spec när min hund ändras... han har älskat alla hundar men spec efter den senaste har hanar + hundar som är lika stora och såna som är för påflugna så kan ja inte lita på honom att hälsa... dom enda hanarna han kan hälsa på utan att resa ragg och morra är 3 olika golden hanar som han kännt sen han var liten.
 
Klent att skylla på att det är hanar. Jag skulle bli snorförbannad om min hade kaxade sig mot andra. Det är mitt jobb inte hans.
Gå till din instruktör och kräv att de garanterar säkerheten för din hund på kursen. En hund som går på andra hundar och har andra intentioner än att leka ska inte vara lös förrän ägaren har kontroll. Det tränas bäst med hjälp av lina.

Kursen som jag varit hjälpinstruktör för hade en sådan hund och den har vi jobbat med vid sidan av för att sedan långsamt närma sig gruppen. Det gav bra resultat och innebar större trygghet både för hundägaren och övriga kursdeltagare.
 
Det är väl inte vad man tänkt sig när man ska gå på kurs med sin hund - att den ska bli attackerad och få dåliga erfarenheter av andra hundar. :(
Det är väl klart att man blir besviken och förbannad, även om det inte direkt är någons "fel".
 
Hejsan! Förstår precis!!! Minkinesiska nakenhund blev för över ett år sedan illa biten av en pitbullterrier.. Hon blir fortfarande rädd när någon kommer springandes. Inte direkt kul när hon är en utställningshund..
Här om dagen gick jag med min hund kopplad och det kommer världens bjässe galopperandes emot oss. Jag lyfte upp min hund och ropade till ägaren att ha koll på sin hund. Han svarade att jag skulle lugna ner mig för hans hund var ju SÅ snäll. Hans hund stog på bakbenen och försökte komma åt min hund. Den kanske bara ville lukta på min tik men jag tycker inte det är kul att ha en stor hund som hänger på mig!!! Och dessutom bara för att han säger att hans hund är snäll så är det inget som säger att min är det!
 
Ja...
Nu är de ju slut men jag blev också sur på att tränaren tyckte att jag borde torka tårarna för han är ju glad nu (när vi var i klubbstugan med mamma och pappa) och ingen skada skedd... :mad:

Nu ska jag träna med två kompisar varav den ena har en tik som var med på den här kursen och en annan kompis med hennes två hannar... den ena är väldigt osäker så dom morrar åt varndra och den andra är en gammal spaniel så han har inga problem med honom...

Så jag får väll hoppas att han inte blir sämre med andra hannar...
 
Tråkigt att det ska behöva vara så när man går på en kurs.
Nästa gång kan du väl påpeka för ägarna att det finns en veterinär i närheten som kan åtgärda "han-problemet" :devil:(kastration inget annat menar jag)
 
Tråkig inställning hos instruktören.

MEN gör inte så stor affär av det inför din hund, för då bekräftar du bara att verkligen var något att oroa sig för. Hundar tar faktiskt sådana här saker bättre än vad vi gör. Det är långt vanligare att det är våra reaktioner på ett bråk som gör att hunden i efterhand tycker att det var läskigt än att själva bråket som skrämmer.

Däremot tycker jag att man gott och väl kan säga ifrån, muntligen eller skriftligen, hur man upplevde situationen osv antingen till instruktören eller till den aktuella sektorn i klubben. Det är utvecklande för alla parter.

Lycka till med hunden...
 
Ja visst är det för j----t! Min vovve har flera gånger blivit attackerat. Nu får hon panik och vill hem så fort hon ser stora hundar springa omkring eller om någon ropar högt på sin hund. :(
 
Det verkar som att de som har den kursen du går på inte har ngt omdömme - sluta innan din hund stryker med!
 
dom är jättebra!!fast dom inte tycker att det är så farligt... det är ägarna som inte känner sina hundar!!
Den andra gången så tränade dom inkallning med hunden själv på plan och den kastar sig på grinden (det finns ca 2m högt staket runt banan + att grinden är lika hög) och går på min hund som satt bakom en gran och bajsade (=inte beredd och provocerade inte)
 
dom två andra gångerna så har dom trott att hundarna kunde gå lösa men icke...tar första bästa chansen och rakt på min hund...
 
Ja om du är nöjd med hur hundarna beter sig på din kurs, vilket ju är ledarnas ansvar ytterst, så förstår jag inte varför du klagar. Själv hade jag aldrig utsatt mina hundar för ngt liknande.
 
hunden i fråga har gått lös innan på kursen... men inte när den andra hunden var med...för dom har på nått sätt aldrig kommit samtidigt ... och då har det gått bra men nu hade han blivit "hetsad" av den andra och ja kunde väll aldrig veta att han skulle gå på just min hund...
Det har gått bra alla gånger innan för den andra hunden har inte fått nån att reta sig på...

Och jag hade ALDRIG i hela mitt liv åkt dit om jag trodde nått sånt skulle hände!! :mad: då kan ja ju inte gå i skogen med honom för det kan ju vara lösa hundar där och varför skulle ja vilja utsätta min hund på det sättet!! :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp