Trefärgad katt

M

maiden

är det sant att alla trefärgade katter är honor? Min kompis påstår att det är så men jag har mycket svårt att tro på det. Hur är det?
 
Allt är ju relativt.

Det finns faktiskt TRE olika möjligheter för en hankatt att vara sköldpaddsfärgad, och ändå vara fertil( i två av fallen finns det nu levande fertila hankatter i sverige).

Fall 1: Katten består av två sammansmälta foster( XX+XY = XXXY).

Fall 2: Denna katt är fertil( XXY). Det finns flera med denna kromosom uppsättning i avel.

Fall 3: Även denna katt är fertil (XYY). Fast var är nog mest rätt ord. Katten var nämligen min egen som efter misstanke om hermafroditism(tvåkönad) kromosomtestades efter sin död. Och hermafrodit på "riktigt" var det alltså inte frågan om.

Fall 4: Denna katt vet man inte så mycket om då den dog innan den blev könsmogen. Den var till det yttre en hona, men vid obduktion hade den även testiklar. Genetiskt var den XOY. Den saknade en könskromosom. Troligtvis hade den varit XXY, om den haft alla kromosomer. Även denna katt var min egen. Dock ej av samma ras som fall 3.

Men för enkelhetens skull så säger man att sköldpaddsfärgade katter är honor.
 
Allt är ju relativt.

Det finns faktiskt TRE olika möjligheter för en hankatt att vara sköldpaddsfärgad, och ändå vara fertil( i två av fallen finns det nu levande fertila hankatter i sverige).

Fall 1: Katten består av två sammansmälta foster( XX+XY = XXXY).

Fall 2: Denna katt är fertil( XXY). Det finns flera med denna kromosom uppsättning i avel.

Fall 3: Även denna katt är fertil (XYY). Fast var är nog mest rätt ord. Katten var nämligen min egen som efter misstanke om hermafroditism(tvåkönad) kromosomtestades efter sin död. Och hermafrodit på "riktigt" var det alltså inte frågan om.

Fall 4: Denna katt vet man inte så mycket om då den dog innan den blev könsmogen. Den var till det yttre en hona, men vid obduktion hade den även testiklar. Genetiskt var den XOY. Den saknade en könskromosom. Troligtvis hade den varit XXY, om den haft alla kromosomer. Även denna katt var min egen. Dock ej av samma ras som fall 3.

Men för enkelhetens skull så säger man att sköldpaddsfärgade katter är honor.

Det finns en möjlighet till :) och då handlar det om "mosaikism". Hankatten har inga kromosomfel men den ser ut som en sköldpadda. Genetiskt sett är den röd, men pigmentansamlingar på vissa ställen ger upphov till "svarta" fläckar, egentligen väldigt väldigt mörkt röda fläckar. En falsk sköldpaddshane alltså :cool:
 
Du har så rätt, så rätt.
Dom fallen glömde jag.. :o
Har just nu lite mycket annat i tankarna bara... :crazy:

Tur det finns observanta läsare. :D
 
Finns det andra färgen man kan förutse könet på?

Om mamman är hälften brunspräcklig hälften vit och pappan svart, vad blir det för färger då?
 
Nja. Det är bara anlaget för rött och svart som sitter på könskromosomerna, men dessa anlag kan ju tillsammans med andra anlag ge upphov till en massa olika färger. Det kan ju tex vara brunsköldpadd, blåsköldpadd, sköldpaddstigré, creme, rödtabby osv. Rött och svart är bara två grundfärger hos katt, en katt är ALLTID antingen röd, svart eller sköldpaddsfärgad(sköldpaddsfärg är ju rött OCH svart). Sen har den ofta en massa andra anlag som påverkar grundfärgen till att se annorlunda ut.

På din fråga beror det på vad du menar med brunspräcklig? Jag gissar att du tänker på bruntabby eller bruntigre.
En bruntabby och vit hona och en svart hane kan tillsammans få ungar som är brunmönstrade (vilket mönster beror på vad den svarta hanen bär på för mönsteranlag, men troligvis kan det bli både tigré och tabby) med eller utan vitt. Om mamman bär på anlag för solid (dvs inte mönstrad, i det här fallet svart) så kan det även bli svarta ungar, med eller utan vitt.
 
Beror på hur man menar trefärgad väl? Menar bara för min hane har 4 färger på sig :) Han är beige, vit, svart och brun.. lite rödbrun tom.
 
Mycket förenklat kan man säga att honkattungarna får mammans OCH pappans färger tillsammans.
Han kattungarna får BARA mammans färger.

Vita tecken och ränder-prickar-rutor är mönster som tillkommer.

Vitt är dessutom ingen egentlig "färg", utan den täcker andra färger och mönster. Lägger sej uppepå liksom.
 
Egentligen är det inte fyra olika färger, utan bara olika nyanser av samma färg. Förutom vitt då, som är avsaknad av färg. Men, som jag sa, en katt är alltid antingen svart, röd eller sköldpaddsfärgad i grunden, och din katt gissar jag är brunagouti, dvs med svart grundfärg.

Egentligen är det ju fel att säga trefärgad, för en skölpaddsfärgad katt behöver inte vara trefärgad, utan de enda färger som ingår är svart och rött. Sen kan katten vara vitfläckig också, och det är väl då som det kallas tre färgad (sköldpadd med vit kallas också calico).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: ufot
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
271
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp