Trevlig faktura...

B

**BORTTAGEN**

Jag har varit till ATG-kliniken på Solvalla för en hältutredning med min häst. Trots att jag bor bara 2,5 mil från Strömsholm så valde jag att åka de 15 milen till Stockholm. Jag åker INTE till Strömsholms Djursjukhus om det inte är mycket akut, det säger kanske vad jag tycker om det stället... Hur som helst så befann den skicklige veterinären Claes Rülcker att min häst var ohalt men dock ömmade i kronleden vid böjning. (Det var därför jag sökte, efter att min equiterapeut uppmärksammat mig på att just den leden inte verkade helt ok) 4 st röntgenbilder av frambenen togs också. Jag åkte därifrån och var dubbelglad, hästen var frisk och fakturan blev bara på 1750 kr! När hästen hade kolik för ett år sedan gick räkningen på närmare 3000 med distriktsveterinärens alla tillägg och ändå var det på en vardags förmiddag. Så man kan förvånas någon enstaka gång för att det blev långt billigare än man trott! / Katitzi
 
Vet du hur det kommer sig att de är billigare?
Sponsrade av ATG-verksamheten (eller vad man nu kallar det)?

Har hört talas om flera fall där ATG har varit mycket förmånligare än "vanliga" kliniker.
 
Tyvärr har jag aldrig haft den turen och fått uppleva att ATG är billiga... :( Ok att dom är billigare än veterinärer som kommer hem, men billiga är dom inte... :crazy:
 
Oj,det var billigt!
Min senaste gick på 22518:-, 10 dagar låg hon inne på klinik! 8600:- fick jag betala själv :eek:, eftersom försäkringsbolaget och jag är oense om hur det ska ersättas!
Ska överklaga dock :devil:
 
Inte jag heller tyvärr... :(

Snarare har det blivit billigare med distriksvetrninärer..
 
De får pengar från ATG. AB Trav och Galopp. Från totospelen på trav och galopp alltså.

Jag har också erfarenheten att de är BETYDLIGT billigare än andra kliniker. (varit på ATG i Gävle och ATG i Täby, Mälarkliniken och Ultuna).

Distriktsveterinärerna däremot höjer sin taxa så det börjar bli sjukt dyrt. 900 spänn för att ge en häst en stelkrampsspruta. Dagtid, vardag, inte jour, 1.5 mils resa.

Jag ska fasiken börja åka med mina till klinik och vaccinera om de ska hålla på och ta betalt såhär.

Sen ibland så kostar flera timmar på JOUR 1700 spänn (distriktare)... Med utlämnad medicin. Så jag vet inte riktigt hur de har sin prissättning ;) (Fast den räkningen var jag glaaad åt 's*)

Tyvärr åker jag inte till ATG, jag gillar inte närmsta ATG-kliniken. Alls.
 
Solvallakliniken är INTE en ATGklinik, den drivs av Herrar Rulcker, Nilsson och Åsheim tror jag. De har alltid legat bra i pris.
 
Det som ställer till det i distriktsvets. prisättning är att det är så höga grundavgifter, men när de är uttagna blir det inte så mycket dyrare för varje sak man gör. Det är därför vaccinationer blir hutlöst dyra. Men om man i samband med vaccination gör något mer så blir det inte så mycket dyrare. Inställelsearvode=240, Stationsavgift=kommer ej ihåg +resa, då är man uppe i 700 spänn och då kostar vaccinationen 200. Om man sen gör något större så har man fortfarande 700 i grunden och sen ökar det inte så snabbt. Rörigt men det är den där fasta kostnaden som gör att små åtgärder blir förhållandevis dyra.
 
Jag menade den i Täby. Solvallas prissättning har jag ingen koll på.
 
Det är faktiskt ARBETET för vacc som kostar multum.

Resan blir 200 ungefär (1.5 mil enkel väg) och så en hundring till i inställelse. och 200 spänn för vaccinet. Det är 500 kr.

FYRAHUNDRA kronor är alltså "jobbet" att vaccinera.

Hutlöst.

Även med klinikavgifter och bensinpengar till klinik är det billigare att vaccinera på klinik.

Sen som sagt så kan distriktarna slå till med 5 mils resa enkel väg, jouruttryckning (helg) utlämnad medicin och kanyler, samt 2 timmars arbete på plats. Och så kostar det 1700.

Å andra sidan har jag gett 1100 kr för att vet kom (icke jour), tittade på ett sår han sytt två dagar innan, sa "ser fin ut, fortsätt så" och åkte.

Så jag börjar bli lätt matt faktiskt.

Privatvet vet jag inte vad han tar för vacc, men ett vanligt besök på en timme med undersökning av häst, samt 4 mils resa enkel väg gick på 700 kr. Så jag ska höra med honom vad han ska ha för att vaccinera nästa gång, jag börjar lessna på distriktarnas ideer.

Fö betalar jag 1000 kr för vacc av två hästar, så hur det blev 900 för EN övergår mitt förstånd. Inställelse etc ökar ju inte för det är bara en..
 
JAg fick betala 2600kr när jag var op hältutredning på valla. Inte skoj=(
Dom röntkade och konstaterade inge fel. Sen fick vi vänta länge.
 
När jag debiterade i somras så blev det ca 65 kr i arbete + moms och av det får veterinären 36 % före skatt. Sen kostade vaccinet 100 kr/dos (Equilis Pro vet.) Inställelsearvodet är 240 kr hos jordbruksverket, sen tillkommer en stationsavgift på 85 kr + resa + moms.
Vad gäller dina 1000 kr för två hästar jfr 900 för en är en extra dos vaccin för 100 kr, man tar inte mer i arbete för två hästar, det är först om det blir väldigt många som man debiterar per timme.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp