triangelmärkt häst i norge??

Nethril

Trådstartare
här i sverige får man väl bara tävla på klubbtävling med en triangelmärkt häst??

Men om hästen exporteras till norge, kan de bara tävla klubbtävling där då också? eller kan de tävla högre alt. inte alls? :confused:
dum fråga kanske men jag har verkligen ingen aning :crazy:

Sv: triangelmärkt häst i norge??

hum jag tror faftist att det inte spelar någon roll om den kommer eller ska till något annat land. Att den är triangelmärkt betyder ju att man har fått ut försäkringspengarna och det har ju igentligen inget att göra med vilket land den kommer från eller ska till. Har själv haft en triangelmärkt häst som var utdömd för ett framben, men har haft honom i 18 år och den har aldrig varit halt, dessutom älskade den att hoppa. Jag var med på klubbtävlingar och Clear Rounder med den och tom klubbmästerskap som jag har vunnit 3 ggr :) Han verkligen älskade att hoppa och betädde sig som en katt över hindrena. Väldigt synd att han var utdömd för jag hade lätt konnat komma upp i eliten med honom. Han blev 32 år innan han somnade in i hagen för 1½ år sedan. Han är nu begravd på gården.
ps. Vi släppte honom i padocken en vecka innan han dog å då satte han fart mot några hinder som stod i paddocken på ca 70-80 cm höjd, så han hoppade enda in i det sista! :love:

Hästen får inte tävla om den är triangelmärkt oavsett vilket land den åker till....

(utanför tråden)
ååh, vad härligt det låter :love: !
Känns som han hade ett bra liv hos dig, som lät honom göra det han tyckte mest om.
Önskar att jag också hade hinder att hoppa över med min häst. han blir som tossig av att hoppa, blir helt upphetsad och kan inte stå still, han är redan 17 nu ;)
Vill att han också ska ha det så bra som din häst hade det, att han också får hoppa så mycket som han vill in i det sista.

Detta är lite utanför tråden men ändå :angel:

Får man triangelmärka vilken häst som helst eller måste det vara ngt fel på den?
För ibland undrar man ju varför vissa hästar är triangelmärkta.

är det inte så att de triangelmärks om de har någon skada som gör att de inte kan tävla. Det är väl en veterinär som avgör om hästen ska triangelmärkas eller inte. Annars känns det som man kunde märka vilken häst som helst bara för pengar.
eller är jag ute och cyklar nu?!

jaa, jag tänkte också så ,att man kan triangelmärka för pengarna , de skulle säkert finnas många som skulle göra det.

Fast vem vill ha en "skadad" häst :crazy:
Men jag tror att det är så att veterinären gör det, precis så som veterinären dömer ut en häst. kanske har helt fel, men jag tror det är såhär

Det ska inte vara så lätt att få en häst triangelmärkt. Den ska vara skadad och behandlad där behandling inte hjälper, och man anser att den hästen kommer aldrig att bli riktigt bra från skada. Och i stället för att avliva hästen så kan man låta den gå som promenads häst eller sällskapshäst, och man får ut en del av liv försäkringen (inte allt), men som i så mycket annat så visst går det att hitta veterinärer som allt för lätt låter triangelmärka en häst som kanske kan bli fullt frisk med tillräckligt lång behandling och rehabilitering.

OCh visst finns det dom som väljer detta för att få ut försäkringspengarna. Och flera år senare så är hästen helt plötsligt frisk och då anser man att det orättvist att man inte får tävla på en trianglemärkt häst som blivit frisk :eek: Har man fått sin häst trianglemärkt så tycker jag att man faktiskt får acceptera det, för man har faktiskt fått den del av försäkringspengar Om nu hästen efter många år blivit helt frisk, ja har man då gjort all behandling som krävdes för att få hästen frisk? Varför triangelmärka då och inte vänta och låta det ta den tid det tar i stället.

är det inte så att de triangelmärks om de har någon skada som gör att de inte kan tävla. Det är väl en veterinär som avgör om hästen ska triangelmärkas eller inte. Annars känns det som man kunde märka vilken häst som helst bara för pengar.
eller är jag ute och cyklar nu?!

Det spelar ingen roll om hästen inte kan tävlas, det tar inte försäkringsbolagen hänsyn till längre, men hästen kan triangelmärkas om den inte klarar av normalt arbete för den nivån den är avsedd för.

Tror inte heller det är ngn risk att man ids importera en t-märkt häst:smirk:

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 610
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 173
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
620
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈