Trikem Protein Complex

Fm18

Trådstartare
Hej!

Hittar inte så mycket information om Trikems proteinfoder så undrar därför om någon härinne har erfarenhet av detta foder? :)
Både ris och ros önskas :p
 
Fungerar bra om de vill äta det. Verkar inte vara så smakligt som tex Krafft muscle up eller vad det fodret kallas nu för tiden.
En av fyra har velat äta det, och hon var en HUNGRIG ponny. Blandade det ändå i god mash.
 
Fungerar bra om de vill äta det. Verkar inte vara så smakligt som tex Krafft muscle up eller vad det fodret kallas nu för tiden.
En av fyra har velat äta det, och hon var en HUNGRIG ponny. Blandade det ändå i god mash.
Okej, låter inte superlovande eftersom min häst är rätt kräsen... :meh:
 
Har för mig jag läst att sammansättningen av proteinet dvs nån "fermenterad jästprodukt" inte var optimalt för hästen... Tror det var något @spaderÄss skrivit..
 
Hittar inte så mycket information om Trikems proteinfoder så undrar därför om någon härinne har erfarenhet av detta foder?
Jag tycker att Trikem redovisar det mesta om produkten på sin hemsida, även om det hade varit intressant med någon strukturerad studie. Har själv givit det till min häst ffa i perioder med proteinfattigt grovfoder vintertid, kanske 80 kg totalt, och har inte kunnat se någon nackdel eller bieffekt.
Med det sagt är alla erfarenheter, positiva och negativa, som kan komma upp i en sådan här frågetråd förstås helt anekdotiska och jag skulle själv ta dem med en stor skopa salt.
 
Jag tycker att Trikem redovisar det mesta om produkten på sin hemsida, även om det hade varit intressant med någon strukturerad studie. Har själv givit det till min häst ffa i perioder med proteinfattigt grovfoder vintertid, kanske 80 kg totalt, och har inte kunnat se någon nackdel eller bieffekt.
Med det sagt är alla erfarenheter, positiva och negativa, som kan komma upp i en sådan här frågetråd förstås helt anekdotiska och jag skulle själv ta dem med en stor skopa salt.
Ja så är det ju absolut! När man hör sig för såhär verkar det inte vara alltför många som varit i kontakt med detta foder heller, vilket gör en lite misstänksam kanske är fel ord men ja. I och med vad jag kan utläsa så ser fodret rätt bra ut innehållsmässigt med knappt någon stärkelse eller socker. Vilket är det jag egentligen söker till min häst :)
 
Har för mig jag läst att sammansättningen av proteinet dvs nån "fermenterad jästprodukt" inte var optimalt för hästen... Tror det var något @spaderÄss skrivit..
Det låter ju inte så lockande om det stämmer... Kanske därför man inte hört att så många fodrar med detta? För ser ju bra ut med knappt något socker eller stärkelse...
 
Det låter ju inte så lockande om det stämmer... Kanske därför man inte hört att så många fodrar med detta? För ser ju bra ut med knappt något socker eller stärkelse...
Det jag var ute efter var just ett så renodlat proteintillskott som möjligt, själva grovfoderbulken fanns redan och det var just protein som saknades. Så ur min synvinkel var sammansättningen alldeles utmärkt.
 
Till min fd fångponny var de bra. Hon kunde inte äta lusern varken med eller utan melass utan fick mycket konstiga symptom och efter är jag lite allergisk mot lusern. Men hon åt iaf de där under en period och höll sig fint i hull. Hon var ändå 22 år och tänderna hade börjat ta stryk även om de inte var någon fara ännu.
 
Jag har fodrat med Trikem protein sedan i höstas. Noterade i vintras att hästen satte mycket längre vinterpäls än vad han gjort tidigare år och nu på senvintern så märks att pälsen är i mycket sämre kvalite då han får skav av schabrakkanter, täcken och skänklar. Något vi inte haft problem med tidigare vintrar. Pälsen är dock blank, men som sagt längre och sämre. Tänkte att det kanske hängde ihop med den dåliga sommaren och att vi varit tvungna att blanda hösilaget med ett med lite lägre värden. Men efter att ha läst den gamla tråden så kommer jag nog byta proteinfoder och se om pälsen blir som vanligt nästa vinter...
 
Jag ger sen slutet på januari. Mitt grymt kräsna sto tvekade första dagen men sen ätit glatt. Hon vägrar kraft muscle t ex. Så jag betraktar det som smakligt.

Pälsmässigt fäller hon otroligt bra så inte sett något där, tvärtom bättre päls än innan men kan inte säga det har med fodret att göra - finns så många andra troligare faktorer.

Hon har musklat sig osv som förväntat, dvs det verkar ge henne det protein som påstås. För mig finns inget bättre alternativ iom kräsen häst som är stärkelse och sockerkänslig. Snart gjort slut på säcken och kommer köpa mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 491
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Senast: Ise
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 678
Senast: Ida94
·
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 097
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp