Trist start med nya hästen

banani

Trådstartare
Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och ridit. Problemet är att vår första tid tillsammans har kantats av små och större problem.
Det började redan dag ett, pigg och glad som han är skuttade han till och trampade till en framsko vilket ledde till en pytteliten reaktion i höger fram. Veterinären sa att det inte var någon större fara utan att han borde bli bra med ett par dagars vila. Av en massa olika anledningar valde vi att chansa på att det skulle bli bra och tog hem honom. Han fick vila ett par dagar och sattes sen igång lugnt och försiktigt. Efter två veckor kom vet ut och gjorde en ny besiktning som han dansade igenom och vi fick fick tummen upp till att börja köra på ordentligt. Ett par timmar senare rider vi ut, glada i hågen, hästen blir rädd för något, kastar sig runt, trampar av en sko och trampar självklart upp tåkappan i sulan. SUCK! Trots att skon åkte av genast och att vi fick på ett jodopaxomslag direkt så blev det en hovböld = gips och nästan två veckor innan vi kunde börja rida på lite mer igen.
När han precis kommit igång ordentligt och vi bokat in vår första dressyrträning så kommer jag ner till en häst med utslag över hela kroppen och olycklig blick, han har ätit något skit i hagen och det tar ett par dagar tills han är opåverkad igen.
Hinner komma igång med ridningen igen och bokar in vår första hoppträning ytterligare 2 veckor senare. Lyckan! som jag (och hästen) har längtat!
Kommer ner studsande till stallet, super peppad! Bara för att hitta en häst i hagen med ett svullet framknä.... Han har rejsat i hagen, halkat ner på knä och slagit i något. Helt ohalt och knappt varm men ändock....

Till saken hör att det är en het och känslig herre som mår bäst av att arbeta. Alla dessa ofrivilliga vilor har gjort honom till en bockande dynamitgubbe med så mycket överskottsenergi att det ryker ur öronen på honom. Det är verkligen tur att han är söt och en i grunden väldigt väluppfostrad herre :).

Någon annan som har haft en liknande start med en ny häst? Hur gick det? Fortsatte den att vara en otursfågel? Finns det hopp? Peppade kommentarer och solskenshistorier uppskattas! :D
 
Tre veckor efter att vi fick hem hästen blev vi tvungna att byta stall nästan över en natt. Ägaren till stallet hade inte rätt att inhysa djur pga tidigare domar (och då hade de köpt stället ett par månader innan)

Så på fyra veckor blev jag tvungen att flytta hästen tre gånger. Tog sedan två månader för henne att landa på stallet vi är i nu (och till helgen flyttar vi igen, dock av praktiska orsaker och nu har vi varit på samma ställe i 10 månader)
 
Jag tycker det är ganska vanligt att det förekommer en massa småskador och grejer första tiden med en ny häst, innan den vänjer sig vid sina nya rutiner och man som ägare lär sig eksakt vad som fungerar för att hålla just denna häst "fit for fight".

Efter första året så brukar man normalt ha ganska bra koll på hur hästen fungerar vid olika situationer, och då går förhoppningsvis antal småskador o liknande ner. :) Men ren otur kan man ju ha när som hälst.
 
Jag tycker det är ganska vanligt att det förekommer en massa småskador och grejer första tiden med en ny häst, innan den vänjer sig vid sina nya rutiner och man som ägare lär sig eksakt vad som fungerar för att hålla just denna häst "fit for fight".

Efter första året så brukar man normalt ha ganska bra koll på hur hästen fungerar vid olika situationer, och då går förhoppningsvis antal småskador o liknande ner. :) Men ren otur kan man ju ha när som hälst.

Ja så är det nog.
Lärdom nr 1 var ju ex att aldrig sitta på hellånga tyglar och skritta ex utan att alltid ha lite kontakt och koll, att han alltid måste tas in först vid insläpp annars börjar han springa i hagen, att han springer om det blir mycket flugor osv osv...
Känns som att man lär sig något nytt om honom varje dag och om hur han fungerar, och jag har nog aldrig haft en häst som är så mycket "porslinshäst" som denna.
Och då hade jag ändå ett fullblod innan som också lyckades springa av skor och trampa sig vid minsta vindskiftning. :)
 
@banani vilken otur du haft!
Men det positiva är ju ändå att det inte varit några allvarliga skador, och heller inget som inneburit tvister med säljare och liknande elände.
Nej precis, allt är ju småsaker vilket är skönt! Och inget den gamla ägaren kan lastas för :)
Men det är ju alltid lite svettigt så här i början att sätta igång en häst man inte riktigt känner efter vila om och om igen. Han är fruktansvärt pigg och det är spännande som det är ändå att rida ut runt vårat stall ( ligger väldigt centralt och fullt med extremcyklister, hundfolk och skolklasser i varenda buske) men än så länge har han visat sig hanterbar och skött sig bra även om det blir lite mycket som händer då och då :).
 
Jadå, likadant för mig. Köpte hästen i mitten av Juni. 29 Juli hittar jag hästen på 3 ben i hagen, hovbensfraktur på yttersidan. Fortfarande inte friskförklarad, har åter besök om 2 veckor. Hoppas på friskförklarning då :D

Gå promenad i området innan du rider? Kanske han behöver se allt med trygg person från backen först. Så kanske ni slipper avtrampade skor, tömkör/longera bort energin:)
 
Jadå, likadant för mig. Köpte hästen i mitten av Juni. 29 Juli hittar jag hästen på 3 ben i hagen, hovbensfraktur på yttersidan. Fortfarande inte friskförklarad, har åter besök om 2 veckor. Hoppas på friskförklarning då :D

Gå promenad i området innan du rider? Kanske han behöver se allt med trygg person från backen först. Så kanske ni slipper avtrampade skor, tömkör/longera bort energin:)

Nej men usch va trist! Håller tummarna för glada besked på återbesöket då! :)

Mjo men skogen fungerar rätt bra trots allt, bara man är lite med. Stojiga barn och crossar är inte alls lika läskigt som hästätande stenar och stockar... Den avtrampade skon hände precis vid stallet på väg hem. Stod en hästätande vattenbehållare och lurade på ny plats...! Gjorde misstaget att slappna av på långa tyglar eftersom vi var hemma igen :o:meh:
 
Jo, det har gått i lite perioder med både otur och tur hos mig. Nu såg det just ut och jag var superpeppad på att äntligen få sätta igång med ridningen på allvar, svullet gaffelband... så gick det med det ja... men förr eller senare släpper det, gäller bara att ha tålamod och vänta ut.
 
Ja usch vad jag har råkat ut för skit med min första häst. Hon tar nog priset för oturfåglar!
Tog hem henne och bara nån vecka senare så hade hon sparkat ner staketet i hennes hage och fastnat med has och kota i elrepet. Tjock som en handboll i hasen tog vi oss till klinik, men inga skador på inre strukturer som tur var. Så vi åkte hem och dagen efter blir hästen halt på det andra bakbenet som inte suttit fast. Vila i ett par veckor och sedan blev hon bra. För att efter några veckor senare få inflammation i manken av sadeln som jag fick med henne vid köpet. Ingen ridning på ytterligare några veckor, och sedan igångsättning med barbackaridning tills jag fick en ny sadel utprovad.
Sedan fick jag nog rida i ett par månader innan nästa problem dök upp. Sommarbetet. Där blev hon söndersparkad av sina flockmedlemmar för att hon inte pratade "häst". Tack och lov inga större skador, men dock vila pga öppna sår.
I slutet av den sommaren så höll vi på att starta upp höstterminen med träningar och var supertaggade på att komma igång så vi kunde starta vår första hopptävling. :laugh: Men så råkar vi ut för en klåpare till hovslagare som verkar sönder hästen så hon blir ståendes igen i 4 månader. :rage: När hovarna var återställda så satte vi igång igen, men hästen var inte riktigt sig själv. Det hade ju gått lång tid, så det var väl inget konstigt tyckte vi så jag red på. Men snart började hästen stanna på hinder och ville inte gå fram som vanligt. Dubbelsidig kotledsinflammation fram och vila i 4 månader (igen) för återhämtning. Troligtvis hängde detta ihop med sönderverkningen av bakhovarna och därav överbelastade framben.
När kotlederna äntligen hade läkt så hade vårat otursår tagit slut och vi höll igång utan oplanerade avbrott i ett helt år! :banana: Sen skaffade jag ny häst och började om otursåret, fast som tur var med lättare skador. :up:
 
Min syster har haft sin häst i 6v snart.

Efter 2v trampade hon in tåkappan i hoven och fixk skos med sula och vila 2v. Hon var jättehalt och hade jätteont. Blev helt bra utan hovböld eller andra komplikationer. Rider 2v sen blir den sparkad i hagen. Ser riktigt illa ut och vi tror både att sena och griffelben är av.
I förrgår var vi till Ultuna och uteslöt senskada och hästen blev röntgad i söndags och allt är UA!!:laugh: Inflammation i senskidan. Står på antibiotika och kommer bli helt bra, vi får en bättre tidsram om 5 dagar när antibiotikan sätta ut och vår veterinär kommer och kollar hästen igen.
Sen hoppas vi att det räcker för denhär olycksfågeln!! :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 320
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp