Trivs med bettet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Venezuelas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 213
Sv: Trivs med bettet?

Jag har liknande problem med hästen jag rider, fast han tuggar mest när han bara står och inte gör något. När vi väl skrittar iväg så verkar han glömma bort bettet och koncentrera sig på omgivningen (vi rider bara utomhus) och mina signaler. Har också upplevt att han känns trevligare på tredelat än på vanligt tränsbett...

Vi ska ta hit en hästtandläkare nästa vecka och se hur det ser ut i munnen på honom, förhoppningsvis är det bara så att han är lekfull helt enkelt. Han är hingst och väldigt barnslig och "pillig", så en del av tuggandet tror jag är en vana han har, och för att han ska hålla på och joxa med något jämt. ;)

Hm.. När du säger det så.. Nisse är en sån som gärna tuggar på saker....

Min häst trivs väldigt bra, han gapar så stort när jag kommer med bettet att han rätt som det är glufsar i sig nosgrimma också. :D

Han tugger alltid lite och grejar med bettet inne i stallet, men inte när jag rider, då suger han på, han gör en sån "sssslurp" ljud då och då.

Hans favoritbett är ett rakt syntetbett. Varvar det med ett rakt böjt bett och tredelad bett. I vintras ville han inte riktigt ta stöd på det tredelade så då bytte jag till rakt - och vilken skillnad! :bow:
Nu går han bra på det tredelade också.

Så prova ett rakt bett, helst ett i syntet!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: Elo
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det... 16 17 18
Svar
343
· Visningar
24 955
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka