Bukefalos 28 år!

Trög hösthäst

tott

Trådstartare
Hur är det mer era hästar såhär på hösten?
Är de lika pigga och smidiga att rida som annars, eller märker ni någon skillnad?

Tycker att min häst är lite stelare i kroppen - har svårare för öppnor och slutor än för ca 2 månader sedan. Vid närmare eftertanke tror jag att jag upplevt detta förut på hösten.
Framåtandan är det inget fel på - mest bara mjukheten.

Finns det något fodertillskott eller annat som kan hjälpa? Jag ger redan B-vitamin.
...eller kanske det är ryttaren som är i behov av energitillskott? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Trög hösthäst

Min häst är mer en trög sommarhäst.
Under hösten och vintern är hon pigg, glad och arbetsvillig! Därför jobbar jag med allt nytt(för henne)under den tiden, för hon är så mottaglig. Vilket inte heller är helt fel för årstiden. Vintern är lång och bra här uppe, när det gäller träning.
Sommaren med värme, har jag mer än en gång, funderat på att ändra foderstat, t om kanske skaffa en skötare till min annars obstinata häst. Så kommer hösten...å då blir allt som vanligt...ingen vill rida på min bockmaskin, å fodret..ja inte får hon mer=)
 
Sv: Trög hösthäst

Jag skrev i en tidigare tråd att även min häst upplevs som slö och apatisk i ett par veckor varje höst. Ger också B-vitamin och det brukar ge med sig efter en eller två veckor. Har att göra med pälssättning antar jag. Samma sak händer på våren när det är dags för sommarpälsen.
 
Sv: Trög hösthäst

Min är inte riktigt slö och apatisk, men liksom osmidig i kroppen. För några veckor sedan gick allt som en dans och öppnor och slutor mm bara flöt på. Nu krävs det liksom större ansträngning för att få till det, och trors det blir det ändå inte lika bra som för någon vecka sedan.
Nå, ridningen går ju upp och ner...tyvärr.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 188
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp