Bukefalos 28 år!

Trög mage hos gammal hund

Milosari

Trådstartare
Gamle Loke har börjat bli lite väl hård i magen och har det lite trögt med bajjandet. Jag skulle tippa på att det har med hans spondylos att göra, han kan inte kröka ryggen ordentligt och verkar ha svårare att krysta. Han äter Nordic Special + och lite ben och så. Men kan man tillsätta något fiberrikt för att få lite bulkeffekt så tarmarna får jobba lite mer? Funkar t ex linfrön? Havregryn?
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Linfrö ska man inte ge hund har jag för mig? Men psylliumfröskal, "Husk", vet jag flera som gett. Köps på apoteket och det ska blandas med vatten innan hunden äter det.

Rårivna morötter och vitkål tycker jag funkar bra på våra hundar, som gärna bli hårda i magen om dom ben flera gånger i veckan. Jag brukar köra det i matberedaren med knivarna, och ge 1-1,5dl per mål.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

575341_10151445063146413_1876030466_n.jpg


Så ser det ut när jag kört i matberedaren! Morötter gick bra att ge större bitar, dom kom i princip ut i samma storlek som jag skurit dom i. Men vitkålen kräktes ena hunden upp när den var strimlad.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Jag reglerade det där med fodret. För hård så fick hon ett mindre energitätt foder så att avföringen blev lagom. Och blev högarna för stora tvärtom då...
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

HUSK (fiberhusk) absolut.

Beroende på storlek på hund som börja med en halv tesked per mål och blanda i extra vatten när du serverar.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Jag tycker att det snarare låter som om du behöver ge hunden något som gör att det "glider" bättre och blir lättare att trycka ut. Mer fibrer kan gärna ge motsatt effekt.

Ett bra tips är att köpa paraffinolja på Apoteket (används vid förstoppning på djur och människor) och ge lite i maten varje dag. Innan min vovve blev kastrerad hade han ibland krångel med att få ut korvarna och fick ofta försöka flera gånger innan det kom något och då fick vi rådet att ge paraffinolja. Funkar super!
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Vanlig matolja kan fungera. Prova med 1 tsk till varje mål till att börja med. Annars paraffinolja som Malibu_Stacy säger.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Jag tycker att det snarare låter som om du behöver ge hunden något som gör att det "glider" bättre och blir lättare att trycka ut. Mer fibrer kan gärna ge motsatt effekt.

Ett bra tips är att köpa paraffinolja på Apoteket (används vid förstoppning på djur och människor) och ge lite i maten varje dag. Innan min vovve blev kastrerad hade han ibland krångel med att få ut korvarna och fick ofta försöka flera gånger innan det kom något och då fick vi rådet att ge paraffinolja. Funkar super!

Precis vad jag också tänkte. Jag slår ett slag jag med för husk!
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Ja, fast husk bildar ju även ett slem som gör att det glider lättare. Morot tex ger jag mina hundar när jag vill att det ska "torka upp" i samband med att magen får jobba.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Fast det är väl hela frön av psyllium och linfrön som ger detta slem? Man kan lägga den i ett glas med vatten innan servering.

Jag tror att jag äter fröskal nu och det bulkar definitivt. Jag ska läsa en gång till på förpackningen vad jag äter när jag orkar resa mig ur sängen.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Fast det är väl hela frön av psyllium och linfrön som ger detta slem? Man kan lägga den i ett glas med vatten innan servering.

Jag tror att jag äter fröskal nu och det bulkar definitivt. Jag ska läsa en gång till på förpackningen vad jag äter när jag orkar resa mig ur sängen.

Fiberhusk (alltså det som är krossade psylliumfröskal) ger ett slem som skyddar tarmslemhinnan :)
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Tack för svar allihop. Det låter ju som om det borde vara enkelt åtgärdat. Jag ska prata med de på apoteket och se vad de rekommenderar, frön eller olja (eller kanske båda?).
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Tack för svar allihop. Det låter ju som om det borde vara enkelt åtgärdat. Jag ska prata med de på apoteket och se vad de rekommenderar, frön eller olja (eller kanske båda?).

Parrafinolja är inget jag skulle ge på regelbunden basis - utan endast vid mer akuta tillfällen som förstoppning. Förut det mer naturliga fiberhusk, så finns det dom som använder bulkmedel för människor till hund.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

kl

Borde inte hela loppfrön (Psyllium) fungera med? De är ju ganska billiga om man köper dem hela, förpackat till häst.
 
Sv: Trög mage hos gammal hund

Det är absolut inget problem att ge paraffinolja en längre tid. Det tas inte upp av kroppen vilket gör det så bra som "glidhjälp".
Dessutom behövs det inte mycket.

Men man kan självklart prova med uppblötta linfrö först.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hoppas att ni foderkunniga kan ge mig lite nya uppslag. Har en 4-årig dvärgpudel som alltid varit mer eller mindre trög i magen. Hon är...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: Líf
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 312
Senast: ISABEL
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp