Trött, vilka prover ska jag ta?

Unafraid

Trådstartare
Jag är trött, jämt. Var utmattad för 2,5 år och tycker att jag borde vara "mer" återhämtad.
Fick nyss tillbaka blodprover, dom kollade järn, sköldkörtel, generell blodstatus, levervärden? Och det kom tillbaka och såg fint ut.
Psykiskt mår jag bra. Jag är inte stressad, jag sover kanon. Jag har tagit ett EKG som såg fint ut tidigare. Blodtryck har alltid sett bra ut.

Men jag orkar lite och blir så jäkla trött för ingenting.

Har fått en läkartid om typ två veckor, efter lite tjat. Jag tror verkligen att det är något fysiskt som inte stämmer, kan ni tipsa om vad jag ska fråga läkaren om?
 
Dålig kondition? Äter dåligt/inte tillräckligt/för ensidigt? Lite less och omotiverad överlag? Det kan ju göra en trött, har jag en tråkig vecka där jag tex vet att jag ska jobba extra länge/har extra många tråkiga tentor eller vet att jag måste ta tag i tråkiga saker så blir jag alltid lite ”trött” och seg. Vanlig vintertrötthet?
 
Sett appen för nån av de där fitness armbanden att den varnar sin användare om den inte haft tillräckligt med vilsamma perioder under dagen och säger att det kan leda till trötthet/utmattning. Så blir det tillräckligt med återhämtande vila varje dag utöver sömnen? Och blir det en längre sammanhållen vila varje vecka ytterligare?

Vi fick göra via jobbet tre dygns mätningar med FirstBeat. Jag hade ingen stress de dagarna utan lugna fina dagar på jobbet och också lugna kvällar och likväl visade mina dagar helt röda (stress) och enda återhämtningen jag fick var nattetid. Så min kropps resurser minskade och inte ökade för de dagarna mätningen pågick.
 
B-vitamin och järn?
Järn är kollat, ska fråga om dom kollat b-vitamin.
Kortisol
Men det är inte lätt att få prov på
Ska kolla upp det!
Dålig kondition? Äter dåligt/inte tillräckligt/för ensidigt? Lite less och omotiverad överlag? Det kan ju göra en trött, har jag en tråkig vecka där jag tex vet att jag ska jobba extra länge/har extra många tråkiga tentor eller vet att jag måste ta tag i tråkiga saker så blir jag alltid lite ”trött” och seg. Vanlig vintertrötthet?
Konditionen är okej. Inte bra, men inte dålig. Äter riktigt bra just nu, så känner mig "relativt pigg", men det är långt ifrån bra.
Nej, egentligen så är livet riktigt nice just nu! Min utbildning är riktigt slapp och det är typ veckan innan tenta som jag jobbar ordentligt. Har tänkt på vintertrötthet, men jag tycker inte det heller, det har suttit i länge och jag har egentligen varit trött i flera år.
 
Vitamin D och B12-brist kan ge trötthet!
D äter jag ordentligt av, ska se om dom har kollat upp b12!
Sett appen för nån av de där fitness armbanden att den varnar sin användare om den inte haft tillräckligt med vilsamma perioder under dagen och säger att det kan leda till trötthet/utmattning. Så blir det tillräckligt med återhämtande vila varje dag utöver sömnen? Och blir det en längre sammanhållen vila varje vecka ytterligare?

Vi fick göra via jobbet tre dygns mätningar med FirstBeat. Jag hade ingen stress de dagarna utan lugna fina dagar på jobbet och också lugna kvällar och likväl visade mina dagar helt röda (stress) och enda återhämtningen jag fick var nattetid. Så min kropps resurser minskade och inte ökade för de dagarna mätningen pågick.
Jag vilar mycket. Jag lyssnar på kroppen och vilar, tycker dock att det är orimligt mycket. Jag borde orka mer. Jag åker till skolan typ 3-4 gånger i veckan och har massor av fritid just nu, så det är definitivt ingen överansträngning.

Jag känner mig inte stressad, det har jag absolut varit i perioder, men nu var det länge sen.
 
Det kunde varit jag som skrev detta! Jag har inga bra förslag, jag har kollat blodet flera gånger. Först var det järnet, och visst är jag piggare nu men fortfarande trött och får tröttattacker (då har det hänt att jag somnat på jobbet till och med)
Tjuvkikar på tråden och snor med mig förslag. :)
 
Har du kollat Järndepåerna? De behöver inte vara bra för att HB ligger bra :)
Mitt HB var perfekt men jag hade jättelåga depåvärden.
Från VC: "Jag har idag fått svar på alla dina prover. Blodvärde, järndepåer, blodsocker och ämnesomsättning ligger samtliga normala. Inget i proverna som förklarar din trötthet. "
 
Från VC: "Jag har idag fått svar på alla dina prover. Blodvärde, järndepåer, blodsocker och ämnesomsättning ligger samtliga normala. Inget i proverna som förklarar din trötthet. "
Om inget hittas skulle jag be dem om provsvaren för att kolla om något av provsvaren ligger närma utkanten av det normala.

Personligen märker jag av när ferritin ligger under 20 fastän man inte "ska" märka av det.
Kommer så väl ihåg det på BB efter en förlossning, var yrslig och kände mig som när jag haft järnbrist. Påtalade det och prover togs.
Fick svaret att de var normala. Senare när jag kollade journalen låg de på 18. Dvs ganska lågt igen, månad tidigare hade jag fått järndropp så det hade sjunkit rejält.

För sjukvården var det inom det normala, men för mig var det för lågt.
 
Då min B-12 brist var oupptäckt, var jag levande medvetslös, totalt hjärnslö, ingen balans alls, och levde i en bubbla. Då bristen upptäcktes fick jag till en början sprutor, och nu klarar jag mej på tabletter, med kontroller.
De visade sig att Morfar och alla hans bröder hade haft samma brist hela livet, och en kusin till mej, endast 30 år, har just fått sin B-12 brist konstaterad.

Värt att dubbelkolla att de provet verkligen är tagit.
Lycka till!
* Jenny *
 
Då min B-12 brist var oupptäckt, var jag levande medvetslös, totalt hjärnslö, ingen balans alls, och levde i en bubbla. Då bristen upptäcktes fick jag till en början sprutor, och nu klarar jag mej på tabletter, med kontroller.
De visade sig att Morfar och alla hans bröder hade haft samma brist hela livet, och en kusin till mej, endast 30 år, har just fått sin B-12 brist konstaterad.

Värt att dubbelkolla att de provet verkligen är tagit.
Lycka till!
* Jenny *
Tack, det ska jag göra!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 221
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp