Tror hon är hingst??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 071
S

Sweet

I dag har jag sett min varmblodstravare på fyra år flertalet gånger "betäcka" mitt åttaåriga travsto. Dom är brunstiga båda två.

Är detta ett vanligt fenomen att ston "betäcker" andra ston?? :confused:

Jag har aldrig sett min häst betäcka ett annat sto. Men i det förra stallet stod hon ensam med ett annat sto, och de var hingstiga mot varandra i omgångar när de var brunstiga. De byttes av, liksom. Men som sagt, de klättrade aldrig på varandra, inte vad vi såg iaf.
De var väldigt svåra att få isär även annars, och när ett tredje sto flyttade in i stallet mobbade de ut henne med gemensamma krafter. Har aldrig sett två hästar som var så kära i varandra tidigare... :crazy:

Jag har ingen aning om varför de beter sig så här, men dina hästar är inte ensamma om att göra det iaf! :D

Det är inte så vanligt på ston, däremot är kor och suggor rent ut sagt för j*vliga på att rida på varann i samband med brunst.

Hon är den som är mest ranghög i hagen fast hon är yngst med sina fyra år. Men jag tror inte hon vill visa sig dominant på detta viset.Hon står tillsammans med två åttaåriga ston. Men hon har aldrig ridit på någon av de andra hästarna förr och hon "betäcker" bara det ena stot. Hon flemar även när hon nosar på mitt andra sto baktill. Typiskt hingstbeteende skulle jag vilja säga. Vet att valacker kan hålla på såhär om de går tillsammans med brunstiga ston men jag har aldrig sett ston göra det.

Inget problem för mig men man undrar ju lite vad märren tänker på. :smirk:

Obs att ston med cystor el tumörer i livmodern kan få väldigt hög testosteron-halt, och visa upp "hingst-beteende". Kan kollas via blodprov.

mitt sto råkade ut för det flera ggr förra sommaren när hon gick på bete med ett treårigt sto, treåringen betäckte min när min var brunstig.
tror det handlade om dominans eller nåt, min pålla är väldigt ranglåg.

På ett Naturbrukgymnasium hade de ett sto som betäckte de andra, försökte tom om någon kom för nära henne i ridhuset. Nu har han varit hos veterinären och fyndet var en tumör i livmodern. Detta ställde tydligen till det med hormonerna på något sätt. Efter operationen har detta beteende upphört. OBS! Tumören var godartad!!

Jag läste för några år sedan en artikel som hävdade att i en hästflock så finns det ett antal roller som ska axlas, någon är vaktpost, någon är polis, någon är den som tar initiativ till vatten- och fodersök, och någon är hingst.
Man hade då observerat att det inte var ovanligt att i flockar utan manlig medlem så tog ett av stona över hingstens roll.
Jag tror detta stämmer, för innan så hade jag mina 2 ston på en gård utan att de kom i kontakt med några andra hästar (i drygt 3 års tid), och under den tiden var det äldsta och ranghögsta stoet mycket hingstig då det andra stoet brunstade, och brukade hålla på att hoppa på henne. Sedan flyttade jag dem till ett bete med en äldre mycket ranghög valack och två ston, och då upphörde beteendet omedelbart. Jag står kvar i det stallet (ca 3 år nu), och det har aldrig återkommit. Om du vill få tag på artikeln, så var den publicerad i en Hästfynd för ett par år sedan.

Sedan kan det säkert i en del fall finnas medicinska skäl, som ger hormonrubbningar, men det är inte alltid fallet.

Konstigt nog så har jag bara sett henne "betäcka" den dagen som jag skrev. Har inte sett henne göra det efter det... :confused:

Det var väl bara en fix idé hon fick, hon får sina konstiga idéer den där hästen! :)

Men det var skönt att höra att det inte bara var mitt sto som håller på så här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 298
Senast: mars
·
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt... 2
Svar
35
· Visningar
2 817
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24