Jag läste för några år sedan en artikel som hävdade att i en hästflock så finns det ett antal roller som ska axlas, någon är vaktpost, någon är polis, någon är den som tar initiativ till vatten- och fodersök, och någon är hingst.
Man hade då observerat att det inte var ovanligt att i flockar utan manlig medlem så tog ett av stona över hingstens roll.
Jag tror detta stämmer, för innan så hade jag mina 2 ston på en gård utan att de kom i kontakt med några andra hästar (i drygt 3 års tid), och under den tiden var det äldsta och ranghögsta stoet mycket hingstig då det andra stoet brunstade, och brukade hålla på att hoppa på henne. Sedan flyttade jag dem till ett bete med en äldre mycket ranghög valack och två ston, och då upphörde beteendet omedelbart. Jag står kvar i det stallet (ca 3 år nu), och det har aldrig återkommit. Om du vill få tag på artikeln, så var den publicerad i en Hästfynd för ett par år sedan.
Sedan kan det säkert i en del fall finnas medicinska skäl, som ger hormonrubbningar, men det är inte alltid fallet.