Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

Sv: Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

Saigon skrev:
:D :D :D Nej, jag menade så klart inte att jämföra själva hästen med cykeln!! :D :D

Utan bara skillnaden på vad det kostar att tävla. Och skillnaden i att cyklisterna får väldigt stor uppbackning och sponsring från klubben och förbundet.
Vilket gjorde att i princip alla som ville kunde tävla som i sin tur resulterade i att det fanns en enorm bredd och mga talanger som kom fram.

Ja men får inte alla killsporter uppbackning och sponsorer egentligen, en fjollsport som dressyr anses vara med tjejer och bögar står väl inte så särskilt högt på sponsorernas listor :p

Vet du vem som håller i dessa träningarna? Vem man skall kontatkta för att få veta mer?

/
Susanne

Ja det är Eva Lekander från Halmstad som håller i träningen, man får tillsammans med sin tränare skicka in en intresseanmälan till Eva. Eva är B-tränare och du kan hitta hennes adress och telefonnummer på Ridsportförbundets sida /dressyr/tränare.

Nej tyvärr....

....tror ej det ger SÅ mycket, bra att sverige går mer åt USAs system med företag/sponsorer som äger hästar och kontrakterar ryttare att rida, men utan träning är det att kasta pengar i sjön! Sverige MÅSTE ha en landslagstränare som alla MÅSTE rida för, nån som ej är ekonomiskt beroende av en viss elev, någon som förbundet betalar som kan va 100% hemskt ärlig mot alla.

Tycker för övrigt att landslags ledningen inte verkar göra annat än "dra upp riktlinjer" ect. Har tänkt mycket på hur sverige kan bli bättre......å vi va ju bra ett tag, när de hade W: Christiansen å Rehbine som tränare, sen dök vi....är det bara jag som tycker det? Ok, att vi har tränare som L och K i sverige, men dessa får betalt av sina elever och är lite beroende av dem. Plus, när red L för någon annan tränare än sin sambo senast?

Sv: Nej tyvärr....

karl22 skrev:
....tror ej det ger SÅ mycket, bra att sverige går mer åt USAs system med företag/sponsorer som äger hästar och kontrakterar ryttare att rida, men utan träning är det att kasta pengar i sjön! Sverige MÅSTE ha en landslagstränare som alla MÅSTE rida för, nån som ej är ekonomiskt beroende av en viss elev, någon som förbundet betalar som kan va 100% hemskt ärlig mot alla.

:confused: Svarar du mig eller?? :crazy:

karl22 skrev:
Tycker för övrigt att landslags ledningen inte verkar göra annat än "dra upp riktlinjer" ect. Har tänkt mycket på hur sverige kan bli bättre......å vi va ju bra ett tag, när de hade W: Christiansen å Rehbine som tränare, sen dök vi....är det bara jag som tycker det? Ok, att vi har tränare som L och K i sverige, men dessa får betalt av sina elever och är lite beroende av dem. Plus, när red L för någon annan tränare än sin sambo senast?

Nej jag håller med totalt och precis , när red L för någon annan senast ?? Särskilt när denna person oxå samtidigt är Domarutbildare och vill se saker på ett visst sätt. (såsom L uppenbarligen rider) :smirk:

Det är mycket enklare att dra upp en massa riktlinjer istället för att "erkänna" att hela jävla systemet är åt helvete.

Vi drar upp riktlinjer men tar inte ansvar för att ryttarna lever upp/får hjälp att leva upp till kraven ungefär :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

"lånar"

Funderar på det här med C-B-A tränar utbildningen.

Förmodligen är det även där man måste börja våga till förändring, jag sätter ju min tilltro till att väl utbildade ridlärare ger grunden till den stora bredden av ryttare runt om i landet.

Men om man vid ex C- tränar utbildningen konsentrerar sig på hur man ex korrigerar olika rörelser up till msv/svåra rörelser och inte till hur man rider hästen i rätt form med en korrekt sits och inverkan, då börjar även jag att tvivla på om Sveriges dressyr satsning kommer ge resultat, faktiskt.

break_a_leg skrev:
Dressyrledningen i Sverige har ju dragit upp riktlinjer för att göra Sverige till en spetsnation inom dressyren (info har funnits både i Ridsport och finns på förbundets hemsida). Här kan man läsa mer.

Tror ni att denna satsning kommer att ge resultat?
Det beror på:

Ja, om man lär ryttarna att rida så kommer man lyckas långsiktigt. Om man fokuserar på lösgjordheten hos hästen, hur ryttaren rider och vilka hästar man har.

Nej, om ingenting görs åt att majoriteten av de svenska "duktiga" ryttarna inte kan rida tillräckligt bra! Om inte atityden till ridutbildningsnivån ändras drastist och långsiktigt.

Själv tror jag att sverge inom rimlig tid kommer att vara en top nation inom dressyren eftersom ryttarna, hästarna, intresset och pengarna finns!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 893
Senast: ildiko
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 329
Senast: skiesabove
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
24 239
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka