Bukefalos 28 år!

Tror ni...

Lazio

Trådstartare
att hundar "vet" vilken ras dom är och känner igen andra hundar som är samma ras?
min hund är en shetland sheepdog och hennes bästa vänner är tre collier som bor här i närheten, och varenda gång hon ser en sheltie blir hon tokig och måste hälsa och leka med den.
så är hon inte alls med andra raser, det är shetland sheepdog och collie som gäller. :confused:
 
Japp, Doris ääälskar dv.pinschrar och pinschrar går bra med. Speciellt dom röda, som hon. :love:
Hon är inte så speciellt förtjust i andra hundar, speciellt inte tikar. Men det gör inte så mycket om det är en piinscher. ;)
En ras hon inte tycker om är schnauzrar, alla storlekar. Vi har några i närheten som inte är så trevliga. Men hon gillar inte andra heller.
 
Jag tror att det beror mer på vad de vuxit upp med för hundar. Min terv har bott med en hög med schäfrar tidigare och just schäfrar är de enda hundar hon visar nån direkt samhörighet med, inte med andra tervar.
 
Japp, min italienare känner igen andra vinthundar. Hon gillar ytterst få andra hundar, men hon har alltid älskat andra vintisar som hon träffar på. Tror att det har med deras kroppsspråk och sätt att leka.
 
När jag köpte min dobbe i höstas så hade han gått ihop med 7 andra dobbar, 1 schäfer, 1 rottis och 5 staffar. Det var en av staffarna som var på honom så mycket så han numera är rädd för andra hundar.
Han skäller och gör utfall på alla olika hundar som vi möter men just schäfer och andra dobbar är han bara lite osäker och gnäller på.
Så jag tror att han förknippar dessa hundar med trygghet. trots att han är lite förvirrad på vilka han kan lita på.
 
Ja, det tror jag bestämt!

Min egen schäfertik tex, hon är jätteintresserad av andra schäfrar, stannar o stirrar på dem o verkar nyfiken o skäller inte på dem.

Har även hört att bearded collie är väldigt bunden till sin egen ras, att de inte gärna leker med andra raser utan bara är intresserade av sin egen sort. Har även sett detta på utställningar.
 
Min schäfertik leker med allt utom schäfrar. Har aldrig under de år som schäferägare mött en annan schäferägare som frågar om de kan leka/hälsa. Många verkar vara rädda för sin egen ras. :confused: Jag jobbar ju med hundar och på jobbet träffar hon massor av olika raser. Min hyresvärd har ju förstås schäfer så de busar när vi springer på varann.


Har även hört att bearded collie är väldigt bunden till sin egen ras, att de inte gärna leker med andra raser utan bara är intresserade av sin egen sort.

Har en bearded på jobbet nu som leker som en tok bland våra andra hundar (andra raser) :)
 
jo det e vell konstaterad att vissa raser känner igen sina raser ...... men det kan ju vara så att den känner igen den hunden för det kan dom faktiskt göra.. som min lille sak vägra busa med en golden men järna med en labbe från stallet ........

MVH

jimmi
 
"min" ena hund (blandras) är helt tokig i katter.
föddes i ett hem med massa katter.
hon tom smyger som en katt gör på byten etc.
Hon är skitrolig att se på :D
 
jag tror inte att "vissa raser" känner igen "sin" ras, däremot tror jag att vissa hundar (INDIVIDER) känner igen vissa hundar bara för att dom är vana vid att se just sånna hundar, inte för att dom vet att dom är samma ras..

dom kanske känner att -"såhär såg mamma och pappa ut"..
 
Mina hundar funkar mkt bättre ihop med andra spanjorer, än med andra hundraser! Iaf var dem så i början när de kom (båda är spanska)
 
Jag har haft tre dalmatiner (samtidigt) och de kände helt klart igen prickisarna från samma ras, om det så bara var på långt håll genom bilrutan. Dom blev otroligt ivriga och till sig.

En gång blev de lurade när vi såg två knabstrup-tecknade hästar i en hage. Inte förrän vi kom så nära att de kände vittringen fattade de att det var hästar - fruktansvärt snopna blev de :D

Samma sak med äldsta hanen, när vi var på utställning och passerade GD ringen fanns där några stora harlekin-färgade (heter det så?).
 
Jag tror inte det handlar om att schäferägare är rädda för sin egen ras! JAG låter aldrig min schäfertik hälsa på eller leka med andra hundar som vi träffar på promenader, utställningar mm. Finns ingen anledning att låta hunden (oavsett ras) springa fram till alla andra hundar man stöter på.

Det händer, väldigt sällan, att hon får hälsa på nån annan tex på brukshundklubben, men bara någon speciellt utvald. Hemma finns en hund hon får leka med ibland.

Det är inte andra hundar som ska vara roliga! Det är föraren. De schäferägare du har mött kanske jobbar och tränar med sin hund och har samma uppfattning som jag? Det är inget ovanligt nämligen!
 
Ja, jag tror att hundar känner igen sin egen ras. Jag tycker mig märka att mina hundar är extra intresserade av artfränder. :) Det är lite sött tycker jag.

Mina hundar brukar få hälsa om det är rätt läge. Dvs att de får inte alltid hälsa och de får absolut inte rusa fram till främmande men jag är inte heller så där hysterisk som vissa är där hunden näst intill aldrig får hälsa.
 
Det ar jag märkt tydligt med min ridgeback. När vi har varit på Gärdet med en massa hundar och en annan ridgeback så har de hittat varandra och busat. Han kan tom leka lite med hanarna.
 
*lånar knapp*

Min springer-spaniel är lite rolig... Hon bryr sig inte om rasen men de får gääärna va ungefär lika stora och långhåriga. (lite-lagom-lika-räcker :)) Stora och små vovvar är läskiga/konstiga
 
Jag jobbar med min hund och både tränar och tävlar. Frågan om de får hälsa får jag lite då och då när jag är ute och går, man har aldrig någonsin fått frågan av en schäferägare. De flesta ägare jag möter ser rädda ut och jag kan svära på att dessa INTE jobbar med sina hundar.

Sen som du skriver att det inte finns någon anledning att låta dem hälsa på främmande. Är du så tråkig att en främmande hund är roligare? Nu menar jag absolut inget elakt. Men själv får min hund hälsa ibland på främmande hundar. DÅ efter att jag har hälsat på både den andra ägaren och hunden. Min får vackert sitta några m. bort och vänta tills jag säger att det är ok. När jag säger varsågod får hon kommar fram.

Jag har hög lydnad på min hund och inga problem med ledarskap. Hon kan gott få leka med någon annan då och då och ändå kan hon koncentrera sig på jobbet. En bra hund ska väl kunna skilja på jobb och "fritid", eller vad tycker du? :)
 
Samma sak med vår pincher, han blir helt till sig när han ser andra hundar som är black and tan! Annars är det svarta labradorer som gäller...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 792
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Grazing
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 063
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp