Tror valp svalde snigel med skal

Mikaela

Trådstartare
Bör jag bli orolig? Tror inte att han tuggade sönder den. Det var en relativt liten snigel men skalen kan ju vara vassa om han tuggade på den innan...

Sv: Tror valp svalde snigel med skal

Okey skönt. Usch man blir ju så orolig över allt tycker jag :crazy:

Häromkring får man ju oroa sig för lungmask men hemma i svedland kan du nog vara lugn. ^^ Jag tror inte att hundar, inte ens valpar, väljer att svälja snäckor eller sniglar sådär i största allmänhet.

Nope ingen sparris hemma!
Han bör nog bajsa ut den imorn antagligen. Om han svalde den. Sniglar är ju rätt kul å stoppa i munnen tydligen :meh:

Mina hundar har svalt snäckor flera gånger, och de har aldrig blivit dåliga. Har heller aldrig hittat några skalbitar i avföringen, men jag tänker att ett snäckskal består ju av kalk och är ganska tunt, jag tror magsyran löser upp det ganska snabbt.

Häromkring får man ju oroa sig för lungmask men hemma i svedland kan du nog vara lugn. ^^ Jag tror inte att hundar, inte ens valpar, väljer att svälja snäckor eller sniglar sådär i största allmänhet.

Haha, då har du inte sett mina - fast det ska vara överkörda, platta och soltorkade sniglar. Det är en delikatess:d Påminner nog om dom hemmatorkade hjärtan jag gör....

Min förra hund åt upp 8 nykokta kräftor när de stod och svalnade på balkongen för några är sedan. Hon blev inte ens dålig i magen, men avföringen såg ju lite konstig ut dagen efter med söndermalda röda skal bara:o:p. Tror inte du behöver vara orolig för en liten snigel :)

Haha okey nej då bör jag inte vara orolig ;)
Han lever idag och är pigg å glad så jag är inte orolig längre!
Är väl värre om han skulle få i sig en snigel som har fått gift i sig. Hua :crazy:

Fast de bekämpningsmedel man ger mot sniglar (eller snäckor som det nu är när den har skal) brukar vara skonsamma mot andra djur.

När min hund svalde en snigel fick jag höra att man ska se upp med fransk hjärtmask som tydligen kan förekomma i Sverige. Men jag tror det är extremt ovanligt så jag var inte speciellt orolig när min hund svalt en snigel och tror inte du behöver vara det heller...

Min hund har svalt sniglar både med och utan skal ett antal gånger i sin ungdom. :d
Han fyllde 16 år för en dryg månad sedan och mår hur bra som helst så det är nog ingen fara. Kanske rent av är nyttigt då han blivit så gammal? :D

Haha, då har du inte sett mina - fast det ska vara överkörda, platta och soltorkade sniglar. Det är en delikatess:d Påminner nog om dom hemmatorkade hjärtan jag gör....

Haha! :D My bad med andra ord, men jag har verkligen inte sett Någon hund visa matintresse runt sniglar eller grodor. Däremot -dyker- åtminstone mina verkligen ned i världens härligaste rull när vi hittar en tillplattad snäcka eller groda i höbalarna. Luktar gott gör de onekligen (shiban råkade döda en minigroda med nosen när hon ville sniffa extra nära), men det är allt. Jyckarna häromkring kanske också läst på om lungmask. ^^

Jag blir ärligt galen när mina (o)djur dyker ner på alla svarta fläckar i asfalten - för den kan ju vara en platt torr snigel:D och dom har lärt fler kompisars hundar att det är gott.......:p

Liknande trådar

R
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket... 2
Svar
37
· Visningar
1 921
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
848
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 605
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka