Trött på allt snobberi!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Giraffen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 095
G

Giraffen

Gud vad trött jag är på alla snobbiga Bukare som ideligen dissar ridskolor och det man lär sig där. Tänk på alla dem som har det som sin glädje i livet, eftermiddagen i stallet en gång i veckan. Själv tycker jag mig ha sett bra många usla privatryttare under åren som tror att det räcker med att köpa en häst för att bli en duktig ryttare... Överhuvudtaget tycker jag att det finns väldigt lite ödmjukhet inför olikheter här på Buke.

Tack för ordet.

Sv: Trött på allt snobberi!

Jag håller med dig. Och sen finns det ju dom som kan allt och trycker ner en i skorna om man frågar om något eller vill ha något kommenterat.

:bow:

Jag håller med dig. Och sen finns det ju dom som kan allt och trycker ner en i skorna om man frågar om något eller vill ha något kommenterat.

:bow:

Gud vad trött jag är på alla snobbiga Bukare som ideligen dissar ridskolor och det man lär sig där. Tänk på alla dem som har det som sin glädje i livet, eftermiddagen i stallet en gång i veckan. Själv tycker jag mig ha sett bra många usla privatryttare under åren som tror att det räcker med att köpa en häst för att bli en duktig ryttare... Överhuvudtaget tycker jag att det finns väldigt lite ödmjukhet inför olikheter här på Buke.

Tack för ordet.

vet inte vilka trådar du hänvisar till men håller med dig i sak. lärde mig via ridskola för måååånga år sen och har full respekt för vad den innebär och det den ger till många många många människor. sen finns det som med allt annat (inkl. privatryttare) både bättre och sämre ridskolor. Men syftet med dem alla och den funktion de skänker för många många, skall man inte glömma oavsett.

Mvh/mackan - privatryttare sen 20 år, och ridskole ryttare dessförinnan i 10..... :D

Jag tycker du blandar ihop två saker. Först och främst : Det är bra att det finns ridskolor för endel har inte råd att ha häst och endel har inte tiden eller riktigt intresset för att viga sitt liv till 'hästmänniska' på heltid.
Dock skulle jag vilja göra om tankesättet i många ridskoleverksamheter. När jag gick på ridskola fick jag varken lära mig skillnaden på hö och halm (jag kunde då ha strött med vad som :crazy: ) eller vad för fodermedel man använder sig av idag, att det fanns färdigblandat + alla tillskott. Man får inget hum om när hovslagaren behöver komma ut osv. Och sen kan jag tycka att många ridskolehästar får gå för mycket - därav att många också blir aggressiva. Tänk om ridskolan kunde lägga om sitt sätt att lära ut så skulle fler känna sig redo för häst en dag , i stället för att gå massa omvägar och råka ut för små olyckor pga ridskolans bristande på att lära ut kunskap.

Men nu är det ju inte alla ridskolor som är som du säger... Jag har ridit på ridskola i typ 9 år o jag känner mig alldeles för redo att skaffa häst!! Jag känner iaf att jag har den kunskapen som behövs ( går dock på naturbruksgymnasium med hästhållning- lärt mig mycket där) Håller med dig lite också, dom borde ha mer teori så alla får lära sig grunder om allt annat också, inte bara ridning!!

Det behöver inte alls handla om snobberi. Jag tycker bara det är tråkigt att många ridskolor inte lär ut grunderna utan lär ut ett hopplock av kunskap utan tanke bakom. T ex när jag gick på ridskola som vuxen fick vi lära oss vad olika hinder heter. Vi hade inte lärt oss något om hästskötsel, foder eller hantering.
Jag är inte alls motståndare till ridskolor, de behövs och betyder mycket. Nu när jag haft egen häst i 6 år och ridit privat för tränare får jag dock många tankar om hur man skulle kunna ändra inriktningen på vissa ridskolor. En del ridskolor har säkert redan gjort det.

Det jag förvånas över mest är att folk spyr galla över ridskolorna men ingen verkar ha ork nog att ta upp det med ridskolan direkt. Om jag anser att något är fel så pratar jag direkt med berörd personal. Om en häst skulle misskötas eller om jag saknar teori så tar jag upp det med ridskolan direkt. Att klaga på ett sånt här forum gör väl inte att situationen förändras? Sen är det självklart svårare om man är barn än vuxen det är jag fullt medveten om men alla här är väl inte barn eller?

Förövrigt så tror jag det är omöjligt för en ridskola att inom ramen för varje ridgrupp erbjuda en heltäckande utbildning. Man hinner inte med allt teori om man ska lära ut allt till alla grupper. Jag vet när jag var yngre och gick på ridskola så hade man särskilda teorikurser som man fick anmäla sig till och gå på utanför den ordinarie ridgruppen. Det kanske behövs mer sånt på ridskolorna, jag tror det är orimligt att kräva att man inom varje ridgrupp ska ta upp foder, sårvård o.s.v. bättre då att erbjuda såna kurser till de som är intresserade och kanske vill skaffa egen häst. Det är ju en sak man kan föreslå för sin ridskola om man vill. Dessutom finns det ju också många utmärkta böcker i ämnet så att ägna tid åt egna studier och inte förvänta sig att få allting på ridskolan kan ju också vara en idé. Själv har jag en hel hög med teoriböcker om hästar, hästvård, ridlära, foderlära och massa annat trots att jag inte har egen häst för att jag är intresserad av att lära mig allt runtomkring också.

När jag gick på ridskola fick jag varken lära mig skillnaden på hö och halm (jag kunde då ha strött med vad som :crazy: ) eller vad för fodermedel man använder sig av idag, att det fanns färdigblandat + alla tillskott. Man får inget hum om när hovslagaren behöver komma ut osv.

Lustig ridskola :crazy: där jag rider har jag fått lära mig allt från att mocka en box till att raka en häst :banana: Har haft massor med teorilektioner om foder mm.

Håller med! Det står Halmstad på Fröken Skåne, och det finns ju flera ridskolor i området, men jag vet att HFK har massor av skötarkurser, "dagen i stallet", stallvärdinnekurser, teoriveckor som alla elever är välkomna på med alla möjliga sorters teori, så förhoppningsvis är det något gammalt rykte som lever kvar. Jag tror många ridskolor är medvetna om att de måste lära ut hästkunskap. Sedan är det en annan sak att det är svårt att ha teori på ordinarie lektionstid, för många föräldrar (kanske en del vuxna ryttare) tycker att de minsann betalar dyrt för ridning, och då ska man rida sina 50 minuter - punkt slut!
Tajger - ridskoleryttare och hästägare.

håller med till viss del. Men det som känns surt är att det är pengarna det hänger på. Är man rik och tycker om att rida så kan man köpa en häst. Nu inte sagt att det är vanligt, eller att många gör så. Men ibland känns det så bara..
Har själv lärt mig mycket på ridskolan, av att jobba främst. Men det mesta har jag nog lärt mig på det senaste året. När jag blev medryttare. Tackar för det... :D (och du vet vem du är)

Håller med! Jag har mycket att tacka min gamla ridskola för. Har man inte kontakter så man kan få börja rida privat direkt och/eller hästvana föräldrar så är ju ridskolan det man börjar på.

Jag började rida på min ridskola vid 7 års ålder, vid 9 års ålder var jag redan i stallet varje dag och bara myste, mockade och tittade på när andra red. Speciellt i tonåren var det perfekt att hänga i stallet på helgerna istället för att hänga i centrum eller någon annanstans och supa i tid och otid :D

Dock så anser jag att man efter att ha lärt sig grunderna behöver skaffa en medryttarhäst som komplement till ridskolan.
Jag hittade det perfekta stallet när jag var 12, där fick jag komma och bara borsta och rida lite olika hästar, beroende på vilken som fått motion för dagen och vilka jag klarade av att rida. Jag lärde mig otroligt mycket, och framförallt var det inte det krav man annars har som fast medryttare på en häst. Så småningom började jag rida en annan häst.

Men som sagt: ridskolor kan bli mycket bättre på att uppmärksamma signaler från hästarna när de inte mår bra.

Jag håller med dig till viss del faktiskt! Är privatryttare sedan några år, fick min första häst när jag var 10, har nyss fyllt 17 och Hade ridit 5 år på ridskola innan jag fick egen häst. Ridskola är ganska värdelöst enligt mig men har man ingen möjlighet att lära sig rida på annat sätt så är det bättre än ingenting. när jag gick på ridskola var det precis som du beskriver de där eftermiddagarna i stallet som var det som förgyllde min vardag. På "min" ridskola lärde man sig inte rätt, man lärde sig ingenting om yttertygeln och man lärde sig inte hur hästar fungerar eller något om hur man måste jag menar...när jag fick min första häst trodde jag man svängde med innertygeln. Hallå, tack för att mina ridlärare berättade att man svänger med yttertygeln liksom.

Angående att privatryttare rider illa och är snobbiga håller jag med dig i viss mån, men jag anser att det är dem som inte fått jobba med hästar utan bara suttit och åkt hela sitt liv som rider illa, inte de som fått kämpa. Jag menar, jag har ALDRIG haft en häst som arbetat en meter eller hoppat ett hinder utan att jag haft blodsmak i munnen ungefär, men nu snart 8 år senare får jag ut min lön för det, bra och känsliga hästar med potential. Jag har fått lära mig den hårda vägen och har uppskattat att mina föräldrar varit så tuffa med mig att jag fått lära mig så mycket på alla svåra hästar jag ridit genom åren.

Jag är också trött på snorkiga privatryttare som kollar på en som att man är värdelös ifall man har en lerfläck på jackan eller frågar någonting man själv inte vet men som för den människan är helt uppenbart.

Vet inte om jag skulle kalla det "för lite ödmjukhet inför olikheter" utan snarare okunnighet och att man har glömt bort hur det var att rida på ridskola. eller så är det just för att ens egen ridskoletid var värdelös som man ser ner på ridskoleryttare ;)

Min erfarenhet av ridskolor är bra. Jag har lärt mig otroligt mycket om hästar där. Det finns väl ingen som tror att man kan lära sig att ta hand om en egen häst med hjälp av ridskolans teorilektioner som oftast infaller en gång per termin, och handen på hjärtat, hur många av er hade varit/är beredda att betala en hundralapp till för att ha en timmes teori efter varje ridpass?
Men ridskolorna erbjuder ju så mycket mer om man tex börjar sköta en ponny, engagerar sig i ungdomssektionen, ja helt enkelt börjar "hänga" i stallet.
Jag har också sett många ryttare utvecklats otroligt på ridskolan och lärt sig rida riktigt bra, kanske är det sånna som man kallar "talanger". Själv kan jag inte påstå att jag lärde mig speciellt mycket under mina år på ridskola. Visst, jag lärde mig hur man ska utföra de allra flesta rörelserna, man kanske få bortse från piruetter, galoppsaxar och bytesserier, men annars har jag en ganska bra grund när det gäller just rörelser. Men HALLÅ, det var aldrig någon som bad mig att känna efter! När jag köpte min första egna häst så var hon skadad under en period och jag skrittade henne, och den perioden är nog det som gett mig mest! Jag bestämde mig för att lära mig att känna hur hon rörde benen, och det har jag nu nytta av i all ridning. Tänk vad enkelt om man hade fått lära sig det redan som nybörjare på ridkolan....

kl
Utan ridskola hade jag aldrig börjat med hästar, men grunden man fick där var ganska tunn. Om man inte var där som skötare eller ville vara med i nån extragrupp så blev kunskapsnivån på omgivande därefter. Det är naturligtvis olika på ridskolor, kan bara beskriva min.
Först när jag köpt egen häst förstod jag vad mycket man INTE lärt på ridskolan. Det var till att ta en snabbkurs på resten, hovvård foder sjukdomar skador sadlar mm.
Men jag är ändå tacksam att jag började där, mer eller mindre ditlurad. Tack Angelica för det.:bow:
Intresset blir livslångt.

Jag gör bådadelarna. Både rider hemma o på ridskola. Jag rider som en kratta, så ridskolan behövs för mej, så jag inte lägger mej till med en massa olater. Sen är det bra, tycker jag att ha nån som håller koll på mej att gör rätt, sitter rätt osv. Man märker ju kanske inte själv, om man sitter o flaxar med händer osv. Men inte håller jag på o snobbar mej, bara för att jag har egen häst. Fast man måste ju kunna mer, om hästhållning o allt däromkring, sjukdomar, utfordring, hovslageri m.m, som man inte behöver tänka på annars, om man bara går o rider lektioner o inte har egna hästar hemma. Det kan vara bra, tycker jag, att ta ridlektioner, om man inte känner att man kanske inte orkar ta hela ansvaret för en häst. På så sätt, får man ju ändå ta del av det underbara med hästar o ridning.:bump:
MVH Ödmjuk

Jag tycker du blandar ihop två saker. Först och främst : Det är bra att det finns ridskolor för endel har inte råd att ha häst och endel har inte tiden eller riktigt intresset för att viga sitt liv till 'hästmänniska' på heltid.
Dock skulle jag vilja göra om tankesättet i många ridskoleverksamheter. När jag gick på ridskola fick jag varken lära mig skillnaden på hö och halm (jag kunde då ha strött med vad som :crazy: ) eller vad för fodermedel man använder sig av idag, att det fanns färdigblandat + alla tillskott. Man får inget hum om när hovslagaren behöver komma ut osv. Och sen kan jag tycka att många ridskolehästar får gå för mycket - därav att många också blir aggressiva. Tänk om ridskolan kunde lägga om sitt sätt att lära ut så skulle fler känna sig redo för häst en dag , i stället för att gå massa omvägar och råka ut för små olyckor pga ridskolans bristande på att lära ut kunskap.

Måste bara säga att det inte stämmer på alla ridskolor, precis som du också säger. Min ridskola lär ut hösorter, fodersorter och allt möjligt. Efter lektionen får de som ridit lite längre hjälpa till och höa, och det finns möjlighet att hjälpa till när som om man vill det, t.ex ta in hästar, fodra, mocka, höa, rida osv. Våra hästar går inte mkt, om man jämför med andra ridskolor går våra hästar nästan ingenting. De går max 2 lektioner / dag, ofta mindre. Alla våra hästar är positiva och glada, inte en enda sparkas, bits osv, om man inte retar upp dem såklart. Jag känner mig också redo för häst, som lord_calvert berättade, och ska snart köpa en också :) Jag har lärt mig oerhört mkt det senaste året då jag varit medryttare på en underbar pålle (som jag kanske ska köpa) och då jag varit i stallet nästan varje dag och hjälpt till.

Man får ju inte heller glömma att alla människor inte har råd, tid eller av annan anledning möjlighet att köpa en egen häst. Jag själv red som tonåring i några år och har nu som 48 åring ridit sedan 1½ år tillbaka och JAG BARA ÄLSKAR DET!
Jag längtar varje vecka efter min ridlektion på ridskolan och framför allt längtar jag till dessa härliga hästar, att bara få borsta dem och prata med dem, det är så läkande för hela själen! Vad skulle jag göra utan ridskolan och varför kan inte var och en få välja själv utefter sin egen livssituation? Spelar det egentligen någon roll hur och var man rider så länge man tycker det är kul?:banana:

90% av alla ridskolor är skit ur synpunkt häst hälsa och ryttar utveckling. I mina ögon sett.

Superbt för att lära sig sitta på en häst och utveckla en kärlek till sporten, första åren lär man sig sitta kvar, styra, stanna, gasa, bromsa, klänga sig fast över hinder och sadla av/på. Sen lär man sig hur man ska knixa med tyglar för att få hästarna att böjja på nacken. Efter dom där första 4 åren så lär man sig inte något mer. Gruppverksamheter där 10 personer får 3-4 kommentarer per ridpass och hästarna är så stumma att man nästintill kunnat slänga upp en raket på ryggen utan att det skulle märkas.

Och hästarna lever oftast ett ganska odrägligt liv i dessa förhållanden.

och jag har visst går på ridskola i många år och anser fortfarande att en majoritet är satanstillhyggen *hah* nej inte riktigt - men nästintill. Lärde mig mer under ett halvår som medryttare än 10 år på ridskola och jag lärde mig mer på en månad som hästägare än ett halvår som medryttare och tycker att mentaliteten på de flesta ridskolor är skit.

// Elizette - Privat ryttare sedan 8 år tillbaks

Jag håller med dig. :bow:
Men det finns bättre och sämre ridskolor lika så med hästmänniskor.
Jag tror att man får sålla bort det som är dåligt och försöka snappa upp det som är bra från både ridskolor och hästmänniskor.
:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 734
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka