• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 381
Sv: Trött?

*kl*

Är det bara jag som inte "kan" sova mitt på dagen? Om jag gör det så blir jag inte ett dugg piggare, utan bara skittrött fram tills jag går och lägger mig :meh:

De flesta verkar ju vara tvärsom och få en energikick av en middagslur!

Morgonmänniska. Funkar bäst om jag får gå och lägga mig före 22. Då vaknar jag vid 06 och har sovit klart.

Det mår jag bäst av. Men jag hinner inte med allt jag vill göra på kvällarna innan 22, så jag kommer i säng senare tyvärr. Vaknar tidigt ändå i normala fall och är pigg som en mört och tidig morron är helt klart min bästa melodi. Idéerna och humöret är sprudlande :) Eftermiddagar = kraschtrött, men det är annan histora.

Inte jag! Blir fullständigt dum i huvudet av att sova på dagtid. Slocknar jag på dagen vaknar jag och fryser och har ont i magen och vet inte vem jag är, var jag är, eller varför i helvete då, oavsett om jag sovit tio minuter eller tre timmar. Mycket opraktiskt när jag jobbar natt.

Inte jag! Blir fullständigt dum i huvudet av att sova på dagtid. Slocknar jag på dagen vaknar jag och fryser och har ont i magen och vet inte vem jag är, var jag är, eller varför i helvete då, oavsett om jag sovit tio minuter eller tre timmar. Mycket opraktiskt när jag jobbar natt.

Jeeej, jag är inte ensam :D Har aldrig träffat någon som har det likadant förut och blir alltid avis på de som kan ta en middagslur och sen vara skitpigga!

Är ni nattugglor eller morgonpigga? Hur många timmar sover ni? Vilken tid lägger ni er?

Jag är en obotlig nattuggla. Ibland är jag trött långt innan vanlig tid för mig. Jag är som ett barn- extra händelserika dagar får mig i säng tidigare för jag är så mentalt slut. Men kvällarna är jag piggast och aktivast mentalt på! :D Oftast hamnar jag i bingen vid 01 eller 01.30 och kliver upp vid 06.30. Jag hatar morgnar, de är inte gjorda för mig. Eller är jag inte gjord för dem kanske det är istället. Men hurdana är ni då? Obotliga? Eller gillar ni det ni är?

Jag är en nattuggla. Absolut inte morgonpigg, snarare levande död :D
Jag lägger mig runt midnatt med hjälp av sömntabletter. Annars kan jag inte somna alls. Men somnar oftast först runt 01.00. Kliver upp klockan kvart över sju varje vardag. Så sover 6 timmar vilket är för lite för mig. Behöver 8 timmar minst för att vakna pigg.
Hade velat kunna sova längre men eftersom jag alltid somnar så sent så går inte det för måste skicka iväg sonen till skolan.

*kl*

Är det bara jag som inte "kan" sova mitt på dagen? Om jag gör det så blir jag inte ett dugg piggare, utan bara skittrött fram tills jag går och lägger mig :meh:

Jag skulle aldrig sova på dagen, tycker det är skitläskigt , blir helt förvirrad får ångest vet inte vad som är upp eller ner och blir helt seg och illamående. :yuck::crazy:

Jag brukar bli trött runt 23-tiden och jag vaknar oftast runt 7-7:30 av mig själv.

Lite mer kvällsmänniska än morgonmänniska men har inga problem att gå upp och är liksom vaken direkt om jag bara går upp. Dock är allt före kl 6 okristligt tidigt. :crazy:

Jag kan annars sova ungefär när som helst, var som helst.

Jag skulle aldrig sova på dagen, tycker det är skitläskigt , blir helt förvirrad får ångest vet inte vad som är upp eller ner och blir helt seg och illamående. :yuck::crazy:

Samma här! Är hellre uppe hela dygnet än tar en "powernap". Blir bara ännu tröttare och mosigare av det.

Någon dum blandning av allt tror jag. Jag gillar att vara vaken sent in på kvällarna, att lägga sig vid 03 är lagom för mig. Jag är även en sån som behöver sova mycket och länge för att inte känna mig som en zombie.
Men... Jag börjar jobba 7 på morgonen, vilket gör att jag inte kan lägga mig hur sent som helst heller. Så, jag lägger mig väl runt 23 och vilar tills jag somnar för att gå upp halv sex. Tur att mitt jobb är fysiskt så jag kommer igång lite, men piggast är jag efter 13.
Sen så gillar jag inte att sova länge på dagarna när jag är ledig heller. Vill inte ställa om dygnsrytmen och går därför upp tidigt då med. Får lite ångest av att sova för länge också för att det känns som att man inte får någonting gjort.
Så: Jag skulle gärna lägga mig klockan tre på natten, sova i 10 timmar och vakna upp runt 7-8. Det vore det bästa för mig. Heh

Får jag bara sova mycket så kan jag gå upp när som, men är helst vaken sent och vaknar sent och tar det lugnt. Oavsett när jag vaknar så är jag otroligt seg just när jag vaknar och vill mysa omkring i minst två timmar. Är vaken nu pga nattjobb, så snart ska jag hem och sova :)

Utan tvekan morgonmänniska. Inte så att jag hoppar upp ur sängen, men jag har inga större svårigheter att komma upp. Och när jag väl rest mig upp från sängen så är jag jättepigg på sekunden. Börjar gärna studera direkt runt 6-7 på morgonen, jag är som effektivast fram till 10-12-tiden.

Runt 17-18 fallerar det och sedan går det bara utför. Kan inte producera något vettigt kvällstid, alls. Oavsett när jag går upp.

Har ett relativt stort sömnbehov, somnar runt 23 och går upp 7 varje morgon. Vaknar tidigt oavsett när jag lägger mig, har nog aldrig sovit längre än till 11 ungefär. Då har jag sovit bort halva dagen tycker jag :)

Tror du just beskrev mig :D Speciellt det där med att vara effektivast på förmiddagen, det är standard när jag pluggar hemifrån...

kl

Jag går ofta och lägger mig runt 22 på kvällarna och vaknar således sällan senare än 8 även om jag inte ställt väckarklockan. Självklart är jag ibland uppe senare på helgerna, men jag försöker att aldrig lägga mig senare än 24 för att inte dygnet ska bli helt konstigt.

Jag är en riktig morgonmänniska, pigg och glad när jag vaknar :)
Kvällstrött och efter lunch börjar jag bli trög i bollen.
Jag vill helst ha arbetsdagar som är ca 5-6 till 14-15 om jag får välja själv.
Jag behöver sova mina 8 h varken mer eller mindre, annars mår jag inte bra.

Jag vet inte riktigt vad jag är längre... förr var jag en morgonmänniska (kanske fortfarande är det?) men har inga problem att sitta uppe hela nätterna och gå å lägga mig runt 4-5 för att sedan gå upp vid 9 igen.

Får jag sova 6 timmar så fungerar jag bäst, går med mindre sömn också men det tar mer kraft har jag märkt.

Har inga problem egentligen med att vända dygnen fram å tillbaka mer än att jag blir lite tröttare den första dan innan jag hittat in i rytmen igen. Jobbar natt varannan fredag.

Har alltid varit en nattuggla. Valde att jobba nätter av den anledningen. Hatar att gå upp på morron.
Efter första barnet funkade inte nattjobb mer. Men jag va fortfarande sällan i säng före kl 00.

Sen kom dottern...... Gahh vilken morronpigg unge!!!. Numer vaknar jag alltid kl 07 även om ungarna kan sova.. Jag är heeelt färdig kl 22 och går bums i säng. Jag vet att får jag inte sova så orkar jag inte med barnen.

Senast ändrad:

Jag anpassar mig. För några år sedan klev jag upp vid 04.00 snåret varenda dag för att släppa ut hästarna i tid. Numera går jag helst och lägger mig runt 00-02 och sover till 8-10 någonting, dvs 8 timmar, minst.

Däremot är jag alltid trött, oavsett när jag går och lägger mig och hur länge jag sover. Inte optimalt alls.

Jag är pigg dygnet runt men har talangen att kunna sova precis när och var och hur som helst :D (Ja, det funkar faktiskt så.)

Optimalt för mig är ca åtta timmar per natt men det sker ytterst sällan. Jag funkar dock utmärkt även på mindre sömn än så och är min vad-det-nu-är här så är det inte ovanligt med bara ett par-tre timmars sömn och sen lång jobbdag på det.

Går och lägger mig allt mellan 22 och 05. Sen jobbar jag dessutom natt då och då vilket innebär att jag är på jobb 18-07 alt. 19-08 och sen sover efter det :)
Att vända dygnet är inga problem och jag kan göra det flera dagar i rad.

Senast ändrad:

kl

Ja vi verkar vara en del nattugglor här och en del morgonlärkor har också nått hit! :D

Jag sover allra bäst mellan 4 och 7 ungefär och det är ju oftast just då nån gång man måste stiga upp för att skicka sitt Småfolk till skola och själv bege sig till vadmannugör för något på dagarna. Min kl ringer 6.23 och det är alldeles för tidigt när jag kommit i säng 01 eller 01.30 eller i värsta fall ännu senare. Lägger jag mig redan 22 eller 23 vaknar jag vid 5 tiden alldeles onaturligt pigg för att vara jag. Men pigg för en liten stund alltså ;) Mycket riktigt vaknade jag vid halv 5 i morse då jag la mig vid 22.30 typ. Så mellan halv 5 och halv 7 sov inte jag mycket alls. När klockan väl ringde skulle jag trycka på snooze, men råkade trycka av larmet och somnade sedan och givetvis försov vi oss.:meh: Jag väcktes av att det körde förbi en blinkande "betplockare" så ena ungen vrålade att vi skulle skynda oss och titta ut genom fönstret. :D

Jag var dock trött i går också, liksom i förrgår, kom i säng ungefär samma tid då och det är ovanligt för att vara jag. Nu är klockan över halv 11 och jag är inte trött alls nu :D

Men hur gör man för att ändra på sig, från att vara nattuggla till att bli en satans morgonpigg jävel? :D

Nattuggla men det vet du ju för den enda gången jag är tillgänglig på morgonen är när jag inte har sovit :D
Vi borde starta ett förbund eller så som tar tillvara på nattugglors rättigheter att få vara vaken länge och slippa gå upp tidigt.
Man borde få hjälp med att få iväg skolbarn medan man själv sussar gott :)
Borde vi ha demonstrationståg för vår sak?
Vi kan väl få slippa karln som spikar fast pungen mellan kullerstenarna i alla fall :nailbiting:
Vad säger du?
Vad skall den heta?
Nightowls?
Sömntutorna?
Den rätta människan?
Jag har slut på ideer nu så nu får du komma med fler!
:D:D:D

Jodå jag vet, vi har pratat mycket på nätterna och du bär en en viss skuld i att jag ibland inte kommer i säng i tid, för jag gillar ju att prata med dig :P

Ja det borde finnas en tjänst för nattugglorna att använda sig av så deras ungar kommer till skolan i tid! Vore ju smart :p

Pung-mannen har inte alla hönsen hemma och borde stanna i Ryssland istället för att komma hit :eek:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 174
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 137
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 150
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 992
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka