Tryck över bröstkorgen/obehag

nyttnick

Trådstartare
För två veckor sen, drygt, var jag magsjuk. Spydde inget, snabbt övergående, men var matt dagen efter självklart. två dagar senare går jag och tränar (vet inte om det är relevant, men tar med det ändå). På eftermiddagen/kvällen känner jag det som att jag har besvär i typ övre luftvägarna. Säg från strax ovanför struphuvudet och ner längs med bröstbenet. Inte så att det känns svårt att andas, men ungefär som det känns när man är ute och löptränar när det är många minusgrader ute. Lite som en mindre kramp/småbrännande känsla.

Detta har hållit i sig i två veckors tid nu och blivit aningen värre, då det även går ut lite på vänster sida mot bröstet.

Jag ringde 1177 i förra veckan för att höra vad de trodde och höra om det var grönt ljus för att fortsätta träna. De ville att jag skulle boka tid på vårdcentral, men tyckte inte att det var akut. Ingen träning innan kontroll av läkare. Jag upplever att trycket även skapar en känsla av att vilja rapa, vilket jag också gör och just i rapningen lättar trycket, men sen går det tillbaka till samma tryck och samma känsla som innan. Så jag funderade på om det kunde höra ihop med magsjukan eller magkatarr, fast det verkade långsökt. Köpte dock omeprazol och hann äta några dagar innan läkarbesöket. Jag har inga sura uppstötningar, inget magont, ingen ökad eller minskad aptit.

Jag mår i övrigt bra, lite småförkylningar då och då, men inget som fått mig sängliggande.

Läkaren hittade förstås inget, inga blodprover el dylikt togs. Hon förstod visserligen inte riktigt hur det kändes, iom att det närmast jag kan jämföra detta med är just känslan av att dra i sig mycket kalluft när man springer eller cyklar när det är kallt ute. Hon sa att hon aldrig gjort det och därför inte kunde relatera. Fick grönt ljus att träna vidare.

Det blir ju inte bättre. Det är mer eller mindre konstant, så det går inte i vågor. Jag är inte andfådd eller tröttare än vanligt, men det är obehagligt. Dock känns det bra när jag tränar. Det är nog den enda stunden på dagen då detta släpper lite (eller om jag är så fokuserad på annat att jag inte märker av det). Jag är spänd i rygg och nacke, väldigt mycket i bröstryggen. Jag är fruktansvärt orörlig i många övningar som har med överkroppen att göra, framförallt de som innebär att böja mig bakåt. Så jag har en fundering på om det kan ha med spänningar/träningsvärk i småmusklerna mellan revbenen att göra. Sådana har jag haft förr, men aldrig fått den här krampande/brännande känslan bakom och längs med bröstbenet. Känns oftast bättre vid inandning och sämre vid utandning och i vilan mellan andetagen.

Har pratat med mamma som är sjukgymnast, men hon har inga idéer.

Någon som känner igen sig? Någon som har en idé? Det kanske kommer att lätta med mer träning?

Det borde ju rimligtvis inte vara något farligt, för då borde jag ju bli sämre och inte bättre vid fysisk ansträngning.
 
Jag fick en släng av värre variant av dyspepsi ("magkatarr") i somras. Mycket rapningar och uppblåshet och så tryck över bröstkorgen och tungt att andas. Trodde jag fått problem med pollen och reagerade på den. Vid ett av besöken hos vården sa läkaren jag träffade att det är normalt och hör till med magproblemen.
 
Jag fick en släng av värre variant av dyspepsi ("magkatarr") i somras. Mycket rapningar och uppblåshet och så tryck över bröstkorgen och tungt att andas. Trodde jag fått problem med pollen och reagerade på den. Vid ett av besöken hos vården sa läkaren jag träffade att det är normalt och hör till med magproblemen.
Det enda jag har är ju typ rapningarna (som jag framkallar själv i flera fall). Och känslan i bröstet. Men inte uppblåst, inte svårt att andas, inga reaktioner på mat, inga sura uppstötningar eller halsbränna. Men det kanske kan vara magkatarr ändå. Finns det något annat sätt att ta reda på de än att snällt vänta 2-3 veckor och käka omeprazol?
 
Hej! Inser detta är en gammal tråd men läste ditt inlägg och kände igen mig på allt du skriver. Hur gick det för dig, fått ngt svar?
 
Hej! Inser detta är en gammal tråd men läste ditt inlägg och kände igen mig på allt du skriver. Hur gick det för dig, fått ngt svar?
Hej!
Jag minns inte exakt alla turer som har varit, men jag vet att det utvecklade sig till märklig hosta också och hamnade hos läkaren igen (en annan den här gången). Hon förklarade att alla tidigare symtom, inklusive min konstiga hosta, hänger ihop. Det är definitivt magkatarr och jag har lärt mig att känna igen förvarningarna om när det är på g. Vilket även gör att jag numer är nära nog medicinfri. Det är bara vid stor stress som jag behöver ta omeprazol. Det tog nog nästan ett halvår att sätta ut medicinen eftersom jag hade ätit den länge och slutar man för fort så blir symtomen värre.

Hoppas att det löser sig för dig, vad det än är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 277
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp