Tryck över nacken

Bubbaz

Trådstartare
Vad kan jag göra för att minska trycket över nacken på hästen? Har en känslig dam som helst inte vill ha så mycket tryck just över nacken.
Vet att Dyon har ett träns just för ändamålet men det är lååångt över min budget. Finns det någon typ av kopia ute på marknaden?
Något alternativt "tillbehör" som jag kan sätta på befintligt träns för att minska trycket?
Känner mig lost och behöver nu lite hjälp från er bukefalister..

Sv: Tryck över nacken

Claridge House har ett med svängt nackstycke, sen vet jag inte om det är lika svängt som Dyons, men... :p

Ser tyvärr inte mer svängt ut än körhuvudlaget jag har idag :crazy:
Blogglänken jag fick, som förövrigt är bortmodererad, var ju lite rolig men tror inte den funkar i längden.
Fler tips idéer någon ?

Såg ett kandarträns som hade som en "nackkudde" :p Vet dock inte vad det
var för märke, såg de bara på våran hästaffärs begagnat avdelning (dock helt nytt) Men jag tänkte de kanske finns en sådan "kudde" du kan lägga undan, typ i stil med kindkedjetunneln till hackamore kedjan kanske? (nu är den för liten jag vet men i samma stil) Den på kandartränset var i läder och mjukt vadderad och bred :D

Prata med en sadelmakare om den kan tillverka ett special-nackstycke?

Vad har du testat annars, breda (som inibomben breda) nackstycken? Jag gissar på att ju bredare nackstycket är ju mer fördelas trycket men finns ju risk att storleken i sig kan va irriterande.

Kan du byta bett och få mindre påverkan på nackstycket vid tygeltag?

Dyons träns är väl inte svängt, det är kraftigt tillbakaflyttat? Eller tänker jag på fel träns..?

Sätt ett tjockt fårskinnsludd över nackremmen.

Om man sänker bettet ett hål blir det ju också mindre tryck över nacken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Nevermind
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025