Tryckfördelning.

Mysaan

Trådstartare
Hur ser tryckfördelningen ut om man jämför bomlössadel, barbackasadel och barbackagjord??? Jag fattar inte riktigt. Om jag fattat det hela rätt så ska det inte vara någon större skillnad eller??? Någon som vet och kan förklara? Jag har aldrig sett en bomlös sadel irl så jag har inte kunnat inspektera dem. Har heller aldrig sett en barbackasadel så jag vet inte hur de ser ut helelr. Barbackagjordarna ser ut som de gamla galoppjärnen vi använde när jag jobbade med galoppörer åtminstone som jag kunnat se på bild.

Så för och nackdelar med de olika?

Sv: Tryckfördelning.

STOOOOR skillnad!
Asså, jag har en barbackapad från horsedream. Den finns på www.kefly.se
Rider jag med stigbyglar på den så blir det ett märke av remmen som fästena sitter i, punkttryck alltså. Men om jag tar en gelpad under så fördelar det trycket liiite så man kan rida med stigbyglar om man ska rida där du känner dig tryggare med stigbyglar. Annars rider jag helst utan.
Barbackagjordar tycker jag personligen bara är lurendrejeri. Det finns inget på sådana som är bra för hästen!
En sån gjord ska bara användas vi tömkörning eller liknande.

Bomlösa sadlar då. Dom har ingen bom, bara en liten trägrej som sitter vid manken för att höja sadeln från manken.
Deras tryckutjämnare är av typ tempura, det finns ju huvudkuddar i det materialet om man har ont i nacken.
Den jämnar ut trycket från ryggraden och ut på stora ytor över ryggen. Det bästa alternativet om du ska rida med stigbyglar.
Du kan kolla själv på ww.torison.se

Hoppas du fått en liten inblick av vad skillnaden är.

Om Bubben01 ursäktar sammanfattar jag: Stor yta (utan tryck mot ryggraden) = snällt mot hästen (p.g.a. att trycket blir mindre). Liten yta = inte bra! Jämför att trycka spikhuvud eller spikspets mot huden - vilket gör mest ont?

Av de tre du nämnde är nog bomlöst bäst, men då utgår jag från de enda barbackasadlar (är inte själva begreppet en motsägelse i sig?!) jag sett - de första tandemsadlarna som kom, designade för handikapp-/terapiridning där en hjälpryttare sitter bakom någon som själv inte kan hålla sig upprätt. De hade en obefintlig tunnel för ryggraden.

Barbackasadlar skadar ju inte hästen, det är ju bara dina sittben.
Det finns sådana som tycker att rida barbacka skadar hästen men det håller jag inte överhuvudtaget med om.
Men jag säger som du, bomlös är bäst av dom, om du rider med stigbyglar vill säga ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 627
Senast: valy
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Betäckning 2024 - föl 2025