Tryckskav av sadel ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Charmelione
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 628
C

Charmelione

Min ponny har allmänt väldigt dålig päls nu under vintern
och när det närmar sig pälsfällning , han får skav av i princip allt
även tryckskav ifrån sadeln , kan det även bero på att sadel inte passar ? :confused: Han är klippt , och innan dess hade han inga problem alls med sadeln . Han var också ganska omusklad innan , han verkar inte ha ont i ryggen eller linknande det är bara tryckmärken vid bakvalvet. Har köpt en gelpad för att minska trycket och har även en fårskinns padd , någon som har några andra tips ? / C

Sv: Tryckskav av sadel ?

Det kan ha med pälsen att göra. Om du är osäker kan du ta ut en utprovare som kollar sadeln, men annars tycker jag du ska vänta och se. Dock skulle jag inte rida med en fårskinnspad eller en gelpad om du inte behöver det för sadelns skull, då de gör att sadeln upplevs som smalare.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 453
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hur gör ni? Min häst är ganska känslig för skav och är dessutom helklippt. Bogen löses enkelt med pälsglans och variation mellan två... 2
Svar
20
· Visningar
2 333
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner