Utprovad sadel åker fram..

drutta

Trådstartare
Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren rekommenderade att jag skulle köpa en svängd gjord och sa att det blir bättre när hästen går ner lite i vikt. Hon menade på att den åkte fram för att magen skjuter fram den.. Hon kollade även över min hoppsadel och fixade den så att den ligger bra på hästen, då jag inte hade råd att köpa mer än en ny sadel på en gång. Den sadeln har alltid legat still på hästen, både innan och efter korrigeringen.
Nu när hösten börjar komma så börjar hästen tappa lite i vikt, men dressyrsadeln åker ändå fram. Köpte en antiglid-padd, men det hjälper inte heller. Hästen är alltså inte fet på något vis, men har lite övervikt och är en aning svankig. Sadeln ligger bra när den ligger på plats, men det gör den inte någon längre stund.. Det känns meningslöst att ha en sadel som ligger dåligt utom just några månader på vintern, när hon kanske är lite smalare. Med lättfödd häst är det inte så lätt.. Jag vet ju inte ens om den kommer ligga bra då heller. Vad gör man?? Svanskappa? Ny sadel igen? Den ligger ju som sagt bra när den ligger på rätt plats, det gäller bara att få den att ligga kvar där.
 
Jagtänker att du har ju iaf en sadel som inte åker fram.
Alltså inte omöjligt att hitta en sadel som ligger still/omöjligt sadelläge osv.

Kanske behöver annan bomvidd?
Fast jag hade nog letat vidare..
 
Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren rekommenderade att jag skulle köpa en svängd gjord och sa att det blir bättre när hästen går ner lite i vikt. Hon menade på att den åkte fram för att magen skjuter fram den.. Hon kollade även över min hoppsadel och fixade den så att den ligger bra på hästen, då jag inte hade råd att köpa mer än en ny sadel på en gång. Den sadeln har alltid legat still på hästen, både innan och efter korrigeringen.
Nu när hösten börjar komma så börjar hästen tappa lite i vikt, men dressyrsadeln åker ändå fram. Köpte en antiglid-padd, men det hjälper inte heller. Hästen är alltså inte fet på något vis, men har lite övervikt och är en aning svankig. Sadeln ligger bra när den ligger på plats, men det gör den inte någon längre stund.. Det känns meningslöst att ha en sadel som ligger dåligt utom just några månader på vintern, när hon kanske är lite smalare. Med lättfödd häst är det inte så lätt.. Jag vet ju inte ens om den kommer ligga bra då heller. Vad gör man?? Svanskappa? Ny sadel igen? Den ligger ju som sagt bra när den ligger på rätt plats, det gäller bara att få den att ligga kvar där.
Den borde inte åkt fram från början. Åker den fram lika mycket, eller mer nu? Kan den vara för vid? Jag tror inte riktigt på att magen puttat fram tyvärr.
Hur är musklingen över manken, den har inte blivit sämre sen sadeln provats ut?

Jag fick ställa av min isis ett tag och han blev mindre musklad överlag. Då började sadeln röra sig (igen, det gjorde den förra med). Nu medan vi muskla upp har jag tillfälligt löst det med en memory foam pad.
Den bygger på runt manken lite och vidden blir bra. Då den formar sig verkar den också bekväm för hästen över ryggen. Han klagar i alla fall inte, och det är en känslig individ.

Pad är absolut ingen långtidslösning. Men om man vet att det tex är musklingen som krävs funkar det ju.
Om hästen däremot är under bantning kommer kanske glidande bli värre vart efter. Om glidande beror på att sadeln är för vid.

Hur är anläggningen av sadeln vid manken?
Den ligger inte mot manken med väldigt dåligt med luft emellan? Eller för högt ovanför hästen (för smal) och hela sadeln hamnar i bakvikt? Försöker fundera ut om en för smal sadel och glida fram upp på manken och den har dålig kontakt och liksom ligger ovanpå. Men det känns inte så troligt.
 
Den borde inte åkt fram från början. Åker den fram lika mycket, eller mer nu? Kan den vara för vid? Jag tror inte riktigt på att magen puttat fram tyvärr.
Hur är musklingen över manken, den har inte blivit sämre sen sadeln provats ut?

Jag fick ställa av min isis ett tag och han blev mindre musklad överlag. Då började sadeln röra sig (igen, det gjorde den förra med). Nu medan vi muskla upp har jag tillfälligt löst det med en memory foam pad.
Den bygger på runt manken lite och vidden blir bra. Då den formar sig verkar den också bekväm för hästen över ryggen. Han klagar i alla fall inte, och det är en känslig individ.

Pad är absolut ingen långtidslösning. Men om man vet att det tex är musklingen som krävs funkar det ju.
Om hästen däremot är under bantning kommer kanske glidande bli värre vart efter. Om glidande beror på att sadeln är för vid.

Hur är anläggningen av sadeln vid manken?
Den ligger inte mot manken med väldigt dåligt med luft emellan? Eller för högt ovanför hästen (för smal) och hela sadeln hamnar i bakvikt? Försöker fundera ut om en för smal sadel och glida fram upp på manken och den har dålig kontakt och liksom ligger ovanpå. Men det känns inte så troligt.

Kan det inte vara så att om magen är lite större än den borde vara så hamnar sadelgjordsläget lite längre fram än annars och då dras ju sadeln framåt. Om sadeln och dess sadelgjordsläge inte matchar hästen och dess sadelgjordsläge.
 
Kan det inte vara så att om magen är lite större än den borde vara så hamnar sadelgjordsläget lite längre fram än annars och då dras ju sadeln framåt. Om sadeln och dess sadelgjordsläge inte matchar hästen och dess sadelgjordsläge.
Kanske. Dock inte upplevt det på min mycket lättfödda fjording som dessutom är rätt "plan" i sitt sadelläge.
Men har inte sett hästen, och definitivt inte med olika sadlar så det är svårt att gissa sig fram tillkom det är möjligt på den hästen.
@drutta Vet du om sadel gjorde också åker fram lika långt som sadeln eller bara sadeln i sig? Om allt glider, har du provat olika gjordar? En del gjordar glider mer än andra.
 
Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren rekommenderade att jag skulle köpa en svängd gjord och sa att det blir bättre när hästen går ner lite i vikt. Hon menade på att den åkte fram för att magen skjuter fram den.. Hon kollade även över min hoppsadel och fixade den så att den ligger bra på hästen, då jag inte hade råd att köpa mer än en ny sadel på en gång. Den sadeln har alltid legat still på hästen, både innan och efter korrigeringen.
Nu när hösten börjar komma så börjar hästen tappa lite i vikt, men dressyrsadeln åker ändå fram. Köpte en antiglid-padd, men det hjälper inte heller. Hästen är alltså inte fet på något vis, men har lite övervikt och är en aning svankig. Sadeln ligger bra när den ligger på plats, men det gör den inte någon längre stund.. Det känns meningslöst att ha en sadel som ligger dåligt utom just några månader på vintern, när hon kanske är lite smalare. Med lättfödd häst är det inte så lätt.. Jag vet ju inte ens om den kommer ligga bra då heller. Vad gör man?? Svanskappa? Ny sadel igen? Den ligger ju som sagt bra när den ligger på rätt plats, det gäller bara att få den att ligga kvar där.

Svanskappa ska du inte ha. Det är ev ok på en barnponny som ska åkas på av småknattar. Men annars blir det en obekvämt och osund belastning som dessutom verkar kontraproduktivt. För att hästen ska kunna bära och samla måste svansen kunna komma ner. Det blir antingen drag eller så undviker den vinkla om bak.

En sadel ska ligga still om den passar - utan svanskappa.

Är hästen väldigt bukig kan det bli svårare att hitta rätt. Men iom att hoppsadeln ligger still är det ju inte omöjligt.
Och bukighet går ju att rida bort genom att aktiver bukmuskulaturen.
Galopp brukar vara bra för att få upp kulan om man inte skolat hästen till att alltid aktiver buken.

Men en sadel ska ligga still om den passar.
 
Den borde inte åkt fram från början. Åker den fram lika mycket, eller mer nu? Kan den vara för vid? Jag tror inte riktigt på att magen puttat fram tyvärr.
Hur är musklingen över manken, den har inte blivit sämre sen sadeln provats ut?

Jag fick ställa av min isis ett tag och han blev mindre musklad överlag. Då började sadeln röra sig (igen, det gjorde den förra med). Nu medan vi muskla upp har jag tillfälligt löst det med en memory foam pad.
Den bygger på runt manken lite och vidden blir bra. Då den formar sig verkar den också bekväm för hästen över ryggen. Han klagar i alla fall inte, och det är en känslig individ.

Pad är absolut ingen långtidslösning. Men om man vet att det tex är musklingen som krävs funkar det ju.
Om hästen däremot är under bantning kommer kanske glidande bli värre vart efter. Om glidande beror på att sadeln är för vid.

Hur är anläggningen av sadeln vid manken?
Den ligger inte mot manken med väldigt dåligt med luft emellan? Eller för högt ovanför hästen (för smal) och hela sadeln hamnar i bakvikt? Försöker fundera ut om en för smal sadel och glida fram upp på manken och den har dålig kontakt och liksom ligger ovanpå. Men det känns inte så troligt.
Hon var skadad under nästan två år och då tappade hon förstås en hel del muskler. Därefter väldigt lång igångsättning och det är väl först nu under senaste månaderna vi har börjat komma igång på allvar. Så lite mer ryggmuskler skulle behövas. Men det jag funderade på var ju att hoppsadeln ligger still, borde inte den åka fram också då?
När den ligger där den ligger bra så hamnar sadelgjorden för långt bak och när den puttas fram när hästen rör sig till det läget den vill ligga så följer ju sadeln med. Jag kanske ska hitta en sadelgjord som är ännu mer böjd?
 
Hon var skadad under nästan två år och då tappade hon förstås en hel del muskler. Därefter väldigt lång igångsättning och det är väl först nu under senaste månaderna vi har börjat komma igång på allvar. Så lite mer ryggmuskler skulle behövas. Men det jag funderade på var ju att hoppsadeln ligger still, borde inte den åka fram också då?
När den ligger där den ligger bra så hamnar sadelgjorden för långt bak och när den puttas fram när hästen rör sig till det läget den vill ligga så följer ju sadeln med. Jag kanske ska hitta en sadelgjord som är ännu mer böjd?

Jag har varit med om samma sak. Sadlar brukade glida fram på den hästen men när den var rundare än den brukade vara så gled den framåt mer och det var precis som du beskriver (det fetade). Har ingen annan lösning än en duktig sadelprovare tyvärr...
 
Svanskappa ska du inte ha. Det är ev ok på en barnponny som ska åkas på av småknattar. Men annars blir det en obekvämt och osund belastning som dessutom verkar kontraproduktivt. För att hästen ska kunna bära och samla måste svansen kunna komma ner. Det blir antingen drag eller så undviker den vinkla om bak.

En sadel ska ligga still om den passar - utan svanskappa.

Är hästen väldigt bukig kan det bli svårare att hitta rätt. Men iom att hoppsadeln ligger still är det ju inte omöjligt.
Och bukighet går ju att rida bort genom att aktiver bukmuskulaturen.
Galopp brukar vara bra för att få upp kulan om man inte skolat hästen till att alltid aktiver buken.

Men en sadel ska ligga still om den passar.
Det har du naturligtvis rätt i. Jag relaterade till att i stort sätt alla ponnyerna hade svanskappa när jag red på ridskolan för många år sedan. Jag har aldrig använt någon själv så funderade på det som en tillfällig lösning. Men jag hoppar den. ☺
 
Hon var skadad under nästan två år och då tappade hon förstås en hel del muskler. Därefter väldigt lång igångsättning och det är väl först nu under senaste månaderna vi har börjat komma igång på allvar. Så lite mer ryggmuskler skulle behövas. Men det jag funderade på var ju att hoppsadeln ligger still, borde inte den åka fram också då?
När den ligger där den ligger bra så hamnar sadelgjorden för långt bak och när den puttas fram när hästen rör sig till det läget den vill ligga så följer ju sadeln med. Jag kanske ska hitta en sadelgjord som är ännu mer böjd?
Hoppsadel har ju antagligen mer svängda och kortare kåpor? Det kanske förhindrar glidning.

Frågan är ju om det är sadeln eller gjorden som glider först och drar med sig det andra.
Jag hade funderat på olika material i gjorden med.
Nysmort läder lär tendera att glida. Vissa typer av syntetgjordar glider nog mindre.
Min ELT gjord tex har nåt mjukt väldigt ickeglidigt material på insidan.
 
Har hästen ett sadelgjordsläge som ligger längre fram än sadelläget så kommer sadeln Alltid dras framåt i rörelse, om man inte tar särskild hänsyn till detta. Rätt stroppläge och rätt gjord gör hela skillnaden - desto mer om hästen är ytterligare betesfet.

Har du därtill en sadel som inte är helt rätt för hästen, där den kanske är lite för lång, så akjuts den gärna framåt i galoppen. En sadel som är för smal i kanalen kanske rider mer ovanpå och då gärna vandrar framåt till en snävare punkt på manken osv.

Bilder kan ibland ge ledtrådar, före, efter och ibland video när man longerar.
 
Testa att korsa stropparna (fäst sadelgjordens bakre spänne i främre stroppen på båda sidorna, ta sedan den bakre över den främre och fäst i sadelgjordens främre spänne). Det kan göra lite skillnad i alla fall.
 
Tack för alla svar. Tog igår några bilder och jag känner att den kanske inte ligger helt optimalt redan från början. Är den kanske för smal? Här före ridning.
 

Bifogade filer

  • 20180914_171114.jpg
    20180914_171114.jpg
    240,7 KB · Visningar: 194
Ja, den ligger för långt fram, då den hamnar där när man spänner sadelgjorden. Det är som att sadelläget och sadelgjordsläget inte passar ihop.. Lägger jag den där den ligger bra så hamnar sadelgjorden alldeles för långt bak, men så fort man spänner gjorden skjuts den fram. Någon åsikt om sadelläget?
 
Klart bakvikt.
Knepigt byggd häst i förhållande till sadeln.
Känns som att den är för rak/för smal- hamnar i brygga och inte komner ner ordentligt vid manken.

Och ifall sadeln sitter på detta vis - så vill den gärna åka framåt. Inte säkert att bara gjorden drar den, den flyttar sig nog också till en smalare punkt högre upp på manken.

Å andra sidan rätt hög manke - eller kanske inte alls är så egentligen, kanske hästen bara är underutvecklad i muskulaturen kring/nedanför manken - vilket innebär risk att sadeln landar för lågt så att manken slår i framvalvet om man väl väljer den bomvidd hästen egentligen skulle behöva för att kunna få plats med musklerna som saknas.

Har du en häst med tydligt framskjutet sadelgjordsläge så är det gjordstropp på ortspetsen och antingen ELT om du ändå har ett platt gjordläge, men har du betestjock mage eller välvd revbensbåge så skulle jag testa en ordentligt bakåtsvängd gjord, t ex Passier har en sån
 
Ja, den ligger för långt fram, då den hamnar där när man spänner sadelgjorden. Det är som att sadelläget och sadelgjordsläget inte passar ihop.. Lägger jag den där den ligger bra så hamnar sadelgjorden alldeles för långt bak, men så fort man spänner gjorden skjuts den fram. Någon åsikt om sadelläget?

Kort sagt: den sadeln kommer aldrig fungera för den hästen,
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
534
Senast: Silje
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp