Gammal tråd, men vill upplysa om mina framgångar med belastningsvag/tryckvagn.
1a gången jag andvände den så var detta på en 6 årig kallblodsvallack. Denne hade sedan & redan innan den kommit till mitt stall haft prob. med framknäna. -orsaken till detta var dock karpaltunnel som Mälarkliniken diagnostiserat trots otal besök hos olika vet.
Grejjen med min häst var att den ordagrant flydde då den skulle jobba! havrehinken var ett faktum! då var denne vallack 3 år på hösten då den kom till mitt stall.
Efter lite mer än 1,5-2 år av besök hos kliniker & equiterapeuter så tog jag saken i egna händer! Nu var de f*n KRIG! -krig mot den overkliga hälta som uppstod i framknäna trots att man behandlade hästen som glas!
I samband med mina vet. & equiterapeutbesök plågade jag dem med mina frågor om vilka skador som man kan få av tryckvagnen & de fanns ingen som hade någon negativ åsikt om denne utom en, 1 equiterapeut.
Så på våren som 6åring så satte jag på honom en sulky efter vinterns träning för tryckvagn.
Med tanke på den hälthistorik så joggades han i 2:00 i 5km & fick de sista 200m i för honom fri fart (blivit tillsagd att korta bitar med fart är ok) han avslutade dessa 200 meter på 14sek!!! otrolig fart för ett kallblod!
2 veckor senare skulle han starta. Resan han fick för detta lopp glöms aldrig, hästarna galopperade till höger å vänster & min häst körde slalom tills han inför sista sväng också fick en gunga! När han ställt sig så var ledaren på väg ut ur kurvan å jag hade precis börjat den, men jävlar vad hästen speedade på sista biten & han vann med en halv längd! -Men de vart behandling i framknäna efteråt
Detta var egentligen bara början!
Jag upptäckte att hästen slutade fly från sina jobb & faktiskt kom fram till mig utan att jag hade havrehinken med mig. jag kunde träna honom mycket hårdare, som jag aldrig gjort innan utan att jag fick negativa effekter varken psykiskt eller fysiskt i träningen!
De var starterna & farten han inte tålde pga. att han försökte undvika böja sina framknän pga. karpaltunneln & vek dem i onaturlig båge i knäleden så att de uppstod inflamation.
Vallacken kom i början av sin karriär inte heller iväg i starterna felfritt! senare var han först ut ur volterna & hade täten inom 150m.
Jag har bara sett fördelar med tryckvagn! om den görs på rätt sätt! Allt finns att hämta ifrån humanidrotten då dessa styrketräningsformer inte är väl utveklade inom hästsportern.
Tex. så förstår jag om man pajjar bakknäna på en häst om man bara vrider på trycket å joggar eller skrittar på högt tryck!
Styrketräning är en långsam process där du tex. måste ha en uppbyggande stryketräning innan du tex. kan jogga för tryck, dvs RFD/plyometrisk träning
På något sätt tänkte jag avsluta här då jag inte tänkt skriva en bok om detta här på forumet!
Men med tryckvagnen kan du forma din träning utifrån de hästen saknar: uthållighet,startsnabbhet & fart.
Uthållighetsstyrka/kondition -lågt tryck & längre intervaller. Skritt & trav
Maxstyrka -högt tryck & KORTA intervaller upp till 30-45 sek max 6st "får ej utföras innan föregående träning utförts i minst 6 månader"
Spänst/nerv & muskel samspel -högt tryck 15-30 sek så fort hästen själv vill springa utan maning, max 5-6st, detta kapar sekunder & får definitivt inte tränas innan uthållighetsstyrka & maxstyrka tränats innan! (Den som tror sig kan träna fart genom att köra fort låter sig luras, då hovarna har kortare tid i marken än denna träning, dvs. med denna träning blir retningstiden å hovarna är i marken längre!) HÄSTEN SKALL TRAVA KLOCKRENT!
Som sag jag har bara sett fördelar med denna vagn, men de finns många gropar att ramla i om man inte vet vad man gör, eller taxerar farten fel i fårhållande till tid & tryck!
-Snabbare träningseffekt pga. olika fysiologiska effekter!
-Lägre farter & allt positivt med detta!
-Kortare körsträcka, mindre förslitningar!
-Aluminiumskor kan räcka i mer än en månad, De som händer på skorna speglar de som händer i kroppen & vice versa
-Gladare häst & utvecklat egen teori om att de är farten som hästarna lessnar på & inte mjölksyran! (testat detta på fler hästar men betydligt försiktigare)
Skulle kunna skriva mycket mer här, men de som är forskat & sagt inom hästsporten om tryckvagnen är inte ens i närheten av de som finns att läsa inom human idrotten..!
Ha de gott & låt eran känsla styra vad som är rätt & inte andras åsikter!