Tufft ridhjälmstest hos Folksam

Någon som har testa uvex nya mipshjälm? De andra mipshjälmarna passar inte mitt huvud alls så blev glad när jag såg att uvex har kommit med en. Dessutom till ett så bra pris!

Hade varit bra med några rader om varje hjälm, vad det var som drog ner betygen eller vad som stack ut. Det kan ju underlätta när man ska välja. Jag gick in och tittade igenom hela rapporten med mätvärde och så och det var inte helt självklart varför en hjälm fick en trea och en annan en fyra till exempel.

Hade varit bra med några rader om varje hjälm, vad det var som drog ner betygen eller vad som stack ut. Det kan ju underlätta när man ska välja. Jag gick in och tittade igenom hela rapporten med mätvärde och så och det var inte helt självklart varför en hjälm fick en trea och en annan en fyra till exempel.
Det jag hittade var under testresultat 'såhär sätter vi betygen'. Där hittar man lite vad respektive betyg står för.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar

Någon som har testa uvex nya mipshjälm? De andra mipshjälmarna passar inte mitt huvud alls så blev glad när jag såg att uvex har kommit med en. Dessutom till ett så bra pris!

Jag köpte den i början av sommaren och jag är så nöjd! Använder BoT eq3 Lynx annars men de är ju så varma så jag behövde en välventilerad mips hjälm.

Jag köpte den i början av sommaren och jag är så nöjd! Använder BoT eq3 Lynx annars men de är ju så varma så jag behövde en välventilerad mips hjälm.
Är det Uvex Exxential ll Mips du har köpt då? Är det stor skillnad i hur varm den är i jämförelse med Lynxen?

Är det Uvex Exxential ll Mips du har köpt då? Är det stor skillnad i hur varm den är i jämförelse med Lynxen?
Ja precis den uvex hjälmen. Jag tycker att det är skillnad, den är ju fortfarande varm men det är ju å andra sidan 30 grader ute 🥵, men jag kan känna att det fläktar i hjälmen när jag rider ut. Kan inte ens tänka mig att sätta på mig BoT hjälmen just nu. BoT hjälmen är mera ”ombonad” inuti men jag vande mig snabbt.

Ja precis den uvex hjälmen. Jag tycker att det är skillnad, den är ju fortfarande varm men det är ju å andra sidan 30 grader ute 🥵, men jag kan känna att det fläktar i hjälmen när jag rider ut. Kan inte ens tänka mig att sätta på mig BoT hjälmen just nu. BoT hjälmen är mera ”ombonad” inuti men jag vande mig snabbt.
Tror du det kan bli motsatta problem på vintern (tänk kanske 0 till -10), att Uvex hjälmen har för bra ventilation och blir för kall att rida med utan att behöva ha mössa under?

(jag ska köpa ny hjälm snart och har ursprungligen tittat på Lynxen, men Uvex MIPS hjälm är kanske ett bättre alternativ om den ventilerar bättre :) )

Tror du det kan bli motsatta problem på vintern (tänk kanske 0 till -10), att Uvex hjälmen har för bra ventilation och blir för kall att rida med utan att behöva ha mössa under?

(jag ska köpa ny hjälm snart och har ursprungligen tittat på Lynxen, men Uvex MIPS hjälm är kanske ett bättre alternativ om den ventilerar bättre :) )
Jag hade en Uvex exxential, innan de fanns med MIPS. Har en BoT Lynx nu.
Jag tyckte inte Uvexen blev kall på vintern. Däremot var den mycket skönare på sommaren.

Sen kan de ju ha ändrat ventilationen... Men blir den kall så tror jag det finns vinterfoder till Uvex, så man kan få tätare foder.

Nej, så kall tror jag inte att den blir.

Jag älskar min uvex MIPS! ❤️ Har använt back on track sedan de började med MIPS, men passformen är inte 100 för mig. Är inne på min 3:e bot-hjälm nu. Har gått och hoppats på att uvex också ska göra en MIPS-hjälm och när det hände beställde jag en direkt!

Nu hoppas jag på en blå variant. :angel:

Till alla i tråden med Uvex-hjälmar: stämmer det att de passar bra på avlånga huvuden? Jag har aldrig fått tillfälle att prova någon.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: WildWilma
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 389
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 988
Senast: lirco11
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix