Bukefalos 28 år!

Tuggande hund.. HJÄLP!

M

Mindra

Kom hem idag och fick mig en mindre rolig överrasning... Min favorit soffa är numera ett minne blott... All stoppning var utdragen, å nu snackar vi inte lite stoppning. Hålen i skinnsoffan är galet stora.. Till historien hör det att min ena hund är nu 1,5 snart 2 år och kommit in i en "jag har glömt allt jag lärt mig period". Han är kastrerad. Jättesnäll och skulle aldrig göra ngt när man ser. Han är aldrig helt ensam hemma, max 3h utan människa och då alltid med sina två kompisar (en rottis, en leonberger åsså han själv då som är en liten modell staff). Förut var det aldrig problem, han tuggade inte på ngt. Men nu vips... så tuggar han skor, kuddar, soffan.. Vet inte vad jag ska ta mig till.. är det ngn som har några tips alls? :confused:
Vill tillägga att han är på promenader 3 ggr om dagen mellan 30min-2h per gång. Han och de andra två hundarna får gå ut och in lite som de själva vill under dagen och kan då springa lösa på gården, i stallet osv. Han får även tuggben, tuggknut ibland ngt grisöra osv.. Snälla ngn.. tips?
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Eftersom hunden är väl aktiverad och får mycket plats att röra sig på ute är det kanske en idé att begränsa hans yta inimhus?
Kanske inte funkar med de andra två hundarna?

Min hund tuggar inte i möbler än så länge (ta i trä) men han får aldrig vara i vardagsrummet när han är själv hemma.
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Vi testade att begränsa genom att stänga till vissa rum men vill inte stänga in dem på för liten yta heller. Min tanke är ju att de ska ha varandra när man är borta. De går bra ihop sålänge alla faktiskt kan gå undan om de behöver. Men vi testade att bara ha honom i källaren ( där det finns två sovrum, hall och tvättstuga) men även där fann han saker att tugga på.. trots egna tuggben.. :(
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Hejsan!
Min lilla hund är "söndertuggare" periodvis.
Han har ätit upp (noppat ur stoppningen) i princip alla min sons gosedjur, så han rum har numera grind.:angel:

När han var liten "red" han ofta på gosedjur och kuddar men nuförtiden bara "urnoppning!"

Som tur är händer dessa perioder inte så ofta längre, han har börjat bli gammal... Och har inte rört nåt på över ett år!

Han är ju inte så stor och ger sig inte på möbler (som tur är) mitt enda råd är det du redan fått, begränsa utrymmet!
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Vår lilla buhund var en riktig tuggare som liten 2 äkta mattor, hörnsoffan och en skinnfåtölj hann hon med. Trots två andra hundar som sällskap. Vi började sätta henne i en större hundbur de stunder vi var ute (korta stunder först). Efter några veckor försökte vi låta henne vara ute med de andra igen och då var beteendet borta.

lycka till!
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Det finns bitmedel som man använder i hästsammanhang för att hästarna ej ska gnaga på sin box. Köps i en liten burk för en femtiolapp.

Våran hund gnagde på soffan. Smörjde in där han tuggade, ett tugg, sen aldrig mer.
Provsmakade själv, o det gör ja aldrig mer, innehåller alla möjliga bittermedel som smakade AS, minst sagt.

Så det är ngt jag rekomenderar.

/Tobbe
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Just det! Det finns fy-sprey att köpa i djuraffären. Det använder jag på diskbänken för att han inte ska ställa sig och plocka ner grejor därifrån. Funkar jättebra!
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

finns det nån möjlighet i att dessa kompisar "triggar" varandra....

är nämligen åsså inne på de spåret att minska hans utrymme...för ett kortare tag... vilket skulle medföra att han INTE behöver stressa runt och hinna en massa...utan får möjlighet till att ligga och vila.... ofta så går hundar ner i varv om utrymmet minskar och då hittar dom ett inre lugn...istället för att rusa runt i hundratio knyck med alldeles för stort område och för lite tid;) om du förstår...ju mer det är att undersöka, smaka på..desto vildare jagar man för att hinna....
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

handlar inte om promenader och saker att gnaga på, han behöver få tänka, du måste aktivera honom bättre om han skall få vara en normal hund!
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Aktiveras gör han minst sagt.. Jag är väl medveten om att han behöver få tänka och därmed så ser vi givetvis till att han får göra det.
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Det finns bitmedel som man använder i hästsammanhang för att hästarna ej ska gnaga på sin box. Köps i en liten burk för en femtiolapp.

Våran hund gnagde på soffan. Smörjde in där han tuggade, ett tugg, sen aldrig mer.
Provsmakade själv, o det gör ja aldrig mer, innehåller alla möjliga bittermedel som smakade AS, minst sagt.

Så det är ngt jag rekomenderar.

/Tobbe

hejsan vad heter medlet o vart kan man köpa de,hjälpte me din hund.
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Aktiveras gör han minst sagt.. Jag är väl medveten om att han behöver få tänka och därmed så ser vi givetvis till att han får göra det.

Usch låter jobbigt att han biter så och hoppas att ni får ordning på det snart. Vet inte vad jag ska ge för tips för jag har haft tur med min hund. När han var liten prövade han bita på bordsbenet en gång och vi sa nej på skarpen sen har han aldrig rört nått annat. han har aldrig förstört nått som valp. Bara sina leksaker men det får han göra så mycket han vill =) Ingen annan som haft valp som inte förstört nått?
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Tjalle: Medlet jag har heter "Renons Antibit"
Köpte det i en hästbutik som säljer hästgrejer. Är tänkt till hästar, men funkar lika bra till hund.

Fördelen med detta är att det är en gegga på burk. Perfekt att med pensel smeta på ställen som är utsatta.

Testade fyspray, men det måste man spraya på varannan dag annars försvinner effekten.

Med det jag kör nu räckte det med ett tuggningsförsök på soffan, sen rörde han aldrig mer den.

/Tobbe
 
Sv: Tuggande hund.. HJÄLP!

Tjalle: Medlet jag har heter "Renons Antibit"
Köpte det i en hästbutik som säljer hästgrejer. Är tänkt till hästar, men funkar lika bra till hund.

Fördelen med detta är att det är en gegga på burk. Perfekt att med pensel smeta på ställen som är utsatta.

Testade fyspray, men det måste man spraya på varannan dag annars försvinner effekten.

Med det jag kör nu räckte det med ett tuggningsförsök på soffan, sen rörde han aldrig mer den.

/Tobbe
okidoki tack för tipset:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 578
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Lill valpen (staffen) på 4månader är det mest matglada jag någonsin träffat. Han andas in maten, har aldrig hört honom tugga. Du hinner...
2 3
Svar
40
· Visningar
20 954
Senast: Nethril
·
M
Hundhälsa Nä jag har ingen problemhund, jag har bara fått för mig att fråga om två problemsaker på kort tid ;) De flesta hundägare ser det väl...
Svar
5
· Visningar
2 335
Senast: Möller
·
E
Övr. Hund Jag måste ha råd. Jag har två tikar en schäfer/dobbermann 1,5 år och en schäfer/rottweiler 3 år. Både jättesnälla tillgivna hundar som...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 640
Senast: AlohaBaby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp