Bukefalos 28 år!

Tuggar inte..

T

TAphoto

Jag har en valp på 5 månader som inte tuggar maten hon sväljer den bara, den är blötlagd och hon äter upp maten jätte fort, vissa bitar tuggar hon på men inte allt. om man ger henne torr mat sätter hon i halsen. Är det ett normal beteende hos en hund? Jag kan ju tilläga att hon tuggar på tuggben m,m. det är egentligen inget problem men jag bara undrar varför hon gör så.
 
Sv: Tuggar inte..

Vad händer om du bara blötlägger de lite? Alltså så att torrfodret är mjukt utanpå men hårt inuti=) Hon kanske lugnar sig när hon blir äldre oxå :)
 
Sv: Tuggar inte..

Valpen kanske bara är glupsk? Fick tips från min uppfödare att testa att ge större kulor torrfoder, så att hunden måste tugga. Kanske kan vara en idé?
 
Sv: Tuggar inte..

Generellt sätt så har ju hundar ingen mekanism i käken som gör att dom kan röra den åt sidorna, och därmed mala/tugga. Har hunden mat som går att svälja hel ser jag inget problem med att hon inte tuggar. Däremot om du vill hålla tänderna rena så ge henne saker att gnaga på, typ märgben.
 
Sv: Tuggar inte..

Sådär var min när han kom. Han fick iofs uppblött mat då, men provade man ge honom torra kulor blev det exakt likadant.

Han fick blött ett tag, sen blött med lite torrt, sen halvuppblött och sen torrt med vatten (dvs slå på vatten precis innan servering) och nu äter han torrt sen länge.

Dock inhalerar han fortfarande sin mat, inte många kulor som tuggas där inte. Men han sätter inte i halsen, och sålänge han och magen mår bra får han hållas. Haft flera hundar som hela livet snarast 'inhalerat' maten, andra som börjat tugga på äldre dagar.
 
Sv: Tuggar inte..

Om hon har jättebråttom att äta kan du testa att sprida ut maten på en större bricka så hunden inte kan glufsa i sig allt på en gång. Då minskar iaf risken för att det ska fastna i halsen.
 
Sv: Tuggar inte..

Tack skogstrollet för du påminde, det där gjorde jag med V när han började få torr mat. Tog en liten (storlek som en halv ugnsplåt), storlek som en halv vanlig plåt, med höga kanter, sån man kan göra ugnspannkaka etc i, och gav pelletsen på, så han inte kunde vräka i sig munfullar. Det gick dock lika fort att rensa den som skålen, men han satte inte i halsen. Sen började jag ge några nävar av maten i skål och resten på plåt, och ökade på det i skålen. Och sen gav jag i två skålar (matbar) och numera är det i en.
 
Sv: Tuggar inte..

Ett annat sätt om man vill och kulorna är små nog är ju att ge matransonerna i en sådan där aktivitetsboll med hål i, som de får putta längs golvet så ramlar maten ut. Ökar ättiden dramatiskt, jag ger lunch så ibland när jag vill 'ockupera' honom en stund :angel:
 
Sv: Tuggar inte..

Jag gjorde så med Loka som var så glupsk att ögonen stod rätt ut när hon fick sin mat i början. Efter ett tag så började hon faktiskt tugga lite medans hon siktade på nästa matbit. Idag äter hon väldigt sansat (en del konkurens är ju borta också).
En annan variant är att kasta ut torrkulorna på gräset. Hunden får jobba lite och själv får man en lugnt stund. ;)
 
Sv: Tuggar inte..

Hehe, det där använder jag när jag vill städa. Ta med matskål och hund ut, och strössla sen gräsmattan med maten. Sen kan man städa i lugn och ro ;) Vintertid kan man kasta ut det i ett annat rum.

Glupskheten hos V är densamma, han äter som han aldrig sett mat förr och måltiden är den sista, oavsett konkurrens eller ej (med konkurrens blir det än värre dock). Men, han är inte den första, och antagligen inte den sista, av den rasen som är så. Så bara att ignorera. Jag har ju mååånga år haft svårfödda saker som haft dålig aptit och fått trugas i mat, så jag tycker det är ganska skönt att ha en 'kompostkvarn'. Man ställer ner maten, vilken som helst, och vips är den borta. Han äter det jag vill (och lite annat *s*), han äter den mängd jag vill och han äter så många mål jag vill. Baske mig himmelriket! =)

Sen att han äter vetrimoxintabletter rent ur handen (det ska vara köttsmak på dem sägs det men det har då INGEN annan hund gått på) visade sig vara en oväntad extrabonus ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 428
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 687
Senast: Bison
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp