Tuggar på klorna?

A

Atalantha

Har iingen aning om varför, men blandistiken gör detta.. Började för ungefär 1½ år sedan, men då var det ytters milt. Märktes knappt så vi tänkte inte så mkt på det. Men nu det senaste tuggar hon så att det frasar sig i topparna, och mest på ena tassen... Någon med liknande erfarenhet?
 
Sv: Tuggar på klorna?

Är det bara klorna hon biter på och inte tassarna? Annars kan det vara svamp som gör att det kliar.
Är klorna för långa?
Är hon understimulerad?
 
Sv: Tuggar på klorna?

Är det bara klorna hon biter på och inte tassarna? Annars kan det vara svamp som gör att det kliar.
Är klorna för långa?
Är hon understimulerad?

Ja, det är bara klorna, oavsett om dom är nyklippta eller ej. Understimulerad tror jag inte då vi håller på att träna upp henne så hon orkar samma träning som våran mer aktiva hund.. Överstimulerad kanske? Hon är i allmänhet en ganska bekväm och lugn hund som hellre ligger i soffan och myser än är ute på promenader. Samtidigt uppskattar hon promenaderna och träningen mycket.
 
Sv: Tuggar på klorna?

Min schipperke ligger rätt ofta och slickar på frambenet, inte tassen utan strac ovanför på "knogen" (är urkass på hundanatomi :angel:). Jag har funderat på vad det kan bero på... kanske är hon understimulerad, jag har hört att stressade hundar kan okynnesslicka sig på tassarna? Jag vet inte. Vi är ute 1-2 timmar dagligen och dessutom är hon aldrig ensam hemma och händer det så är det bara någon timme ibland. Däremot har jag märkt att hon inte trivs i staden flyttade till för två år sedan...
 
Sv: Tuggar på klorna?

Min schipperke ligger rätt ofta och slickar på frambenet, inte tassen utan strac ovanför på "knogen" (är urkass på hundanatomi :angel:). Jag har funderat på vad det kan bero på... kanske är hon understimulerad, jag har hört att stressade hundar kan okynnesslicka sig på tassarna? Jag vet inte. Vi är ute 1-2 timmar dagligen och dessutom är hon aldrig ensam hemma och händer det så är det bara någon timme ibland. Däremot har jag märkt att hon inte trivs i staden flyttade till för två år sedan...

Till dig (bortkommen) och alla andra!

Vovven fick svullnader och "acne" på hakan/underläpparna, så vi åkte till vet.

Han förklarade för oss att hon antingen är allergisk eller har känslig hy.
Varje höst har hon ju fått svamp i öronen, men som har försvunnit fort och fint när vi började med örondroppar. Denna hösten är då tredje gången. Denna svampen verkar ha spridit sig när hon kliat sig i örat. Då fastnar det ju på tassen.. Så då har hon fått svamp på tassarna, därav klotuggningen. Sen har det nu spridit sig till hakan/underläppen också.

Så hon får antibiotika i tablettform, salva till hakan och örondroppar. Han färklarade det som att det blir en ond cirkel. Öron-Klia-Tass-Klia-Haka osv..
Så nu behandlar vi allt på en gång och hoppas att det inte kommer tillbaka alltför snabbt igen!

Tack för alla svar!!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
748
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 735
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
948
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp