Tumör i ledkapseln..?

Nenyah

Trådstartare
Min Welsh Springer Spaniel är nu 8 år (fyller 9 i mars).. Han har haltat på ett framben nu i höst, vi kontaktade vet som trodde det var en stukning men efter ett par veckor började en knöl synas vid leden (som är närmast tassen, vet inte vad den kallas) och vet kontaktades igen och röntgenbilder togs och man kunde säga att det var något där.. ännu ej vad. Antingen en tumör eller en inflammation som på börjat läka själv och läkt fel på nåt sätt så det blivit en liten knöl.
De gick sedan in och tog prover på själva benet samt i ledkapseln, även blodprov för div reumatiska sjukdomar togs. Ingen cancer upptäcktes, inte heller någon reumatism.
Han blev då ordinerad kortison i 3 v. för att hämma den ev. inflammationen.. Han har nu ätit det och har inte svarat på det. Han haltar lika mycket som innan i stort sett.
Och vet sa då att det troligtvis är en tumör men att det kan vara svårt att se på prover om den är godartad.
Nya prover och så skall tas men vet sa att även om det är en godartad är det amputaion som gäller.. annars avlivning.

Och min fråga är, dels om nån har erfarenhet av tumörer i ledkapseln? Sen om det är schysst att amputera ett framben (vet att det är värre än ett bak..) på en 8-årig hund? Han är ju otroligt levnadsglad och busar och har sig som alltid, men det är ju tydligt nu att han har ont.

Jag jobbar med hundar och när man ser dem som börjar bli till åren och är lite skruttiga så säger man ju att "Jag förstår inte varför de inte tar bort henne/honom.."
Men nu när det kommer till mig egen så är det f*n så j*vla mycket svårare.. Vad sjutton gör man? Hur klarar man det här?

Jag vill inte vara som alla korkade ägare som håller hundarna vid liv för sin egen skull.. men är det möjligt att han kan få ett fullgott liv på 3 ben så kanske det är värt det?
Men nä.. jag vet inte riktigt vad jag vill säga. Men jag tar gärna del av synpunkter/erfarenheter.. :bow:
 
Sv: Tumör i ledkapseln..?

Om jag hade varit i din sits så hade jag kontaktat en ortopedveterinär som även är tumörintresserad, eventuellt på ett stort djursjukhus. Eller är det kanske det du redan har kontakt med?
 
Sv: Tumör i ledkapseln..?

Mina hundar skulle inte ha ett fullgott liv om de skulle vara 3-benta, så för mig hade valet varit enkelt, men naturligtvis mentalt jobbigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 015
Senast: Viva
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Roheryn
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 781
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp