Bukefalos 28 år!

tung i ena tömmen

L

lissa

har en häst som ibland "hänger i tömmen" han är kollad av kotknackarn och hält kollad och har kollat hovarna vad kan jag göra:confused:
 
Sv: tung i ena tömmen

Hastar kan hanga pa tom av en miljon olika orsaker.
Om den verkligen inte ar halt eller sned i kroppen kan det som sagt vara munnen, trotthet, skoningsbekymmer, invartes (tex magsar).
Av min asikt gar 99% av entommingarna sa pga ett problem. Det ar inte alltid man kan fixa problemet och i vissa fall far man "leva med det".
Jag har haft bebisar som hangt pa en tom i ratvarv tills de fatt mer utbildning (= massor med langsamtraning i rata).

Nar det kommer till att losa problemet finns det flera olika satt.
Det beror pa hur den hanger / for sig. Bojer den pa huvudet? Halsen? Kroppen?
Anvand en murphy, huvudstang eller gaitingpole for respektive problem.
Vissa bett kan gora skillnad. Entomsbett finns bade raka, ledade och med bygel. En jawbreaker fungerar pa en del (lagligt i sverige?) medans andra avskyr det.

Ofta kan det handa att hasten kommer komma av tommen helt eller delvis. I vissa fall byter de sida (hade en hast som bytte utrustning fran start till start och man visste aldrig vilket det skulle bli innan varmningen).

Gor rejal vetundersokning forst! Som sagt - de allra flesta ar pga fysiskt problem!
 
Sv: tung i ena tömmen

Som Selfpossessed säger - min hade problem i munnen.
OCH var öm i bröstmuskulaturen vilken inga "kotknackare" bryr sig om. Det senare löstes inte av tandregleringen.
 
Sv: tung i ena tömmen

Jag är ju hästmassör i liten skala. :D Så jag upptäcker såna flera gånger i månaden.

Ett spänt framsteg eller surhet när man drar gjorden är några av de tecken jag kollar efter när jag inte använder palpation vilket jag normalt gör.

De flesta halshästar har spända bröstmuskler också.

Min fungerade men jag fick inte loss det hur mycket jag än masserade, men nu med hans nya franska gjord släppte det! :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
454
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 571
Senast: Palermo
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
185
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp