Bukefalos 28 år!

Tungan över bettet

M

Mathilda

Min häst har en liten olat för sig, hon stoppar tungan över bettet, eller rättare sagt den kommer aldrig över bettet men hon drar upp tungan och liksom lägger den på bettet. Detta leder till att hon tappar rygg och nacke o blir helt oridbar (hon liksom försvinner för mig). Hon kan gå så några sekunder och sen tar hon tag i bettet igen. Detta händer när hon blir lite stressad och ofta i slutet på ridpasset när hon är lite trött. Hon har gjort det några gånger på tävling vilket ju inte är så roligt.
När jag rider på tränsbettet så brukar jag använda en remontgrimma och då funkar det bra men på kandaret så är det värre.
Vad kan man göra? Någon som har några tips eller idéer?
 
Om det är så att hon gör det när hon blir trött så kanske du måste föregå henne och låta henne vila när du känner att det är på väg att hända.

Hon kanske behöver lite tid att bryta ovanan bara.

mvh Jessica
 
Min häst lägger ibland (men sällan numera) tungan över om jag tar för mkt på stången. Var lite försiktigare med den och se om hon slutar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 503
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 449
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 253
Senast: prallan
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 704
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp