Bukefalos 28 år!

Tungband/hjälptygel?

Maja_Kandi

Trådstartare
Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför bettet. Jag fick tipset av en vän att prova just tungband, men jag har ingen som helst erfarenhet av detta och kan ingenting om det. Vet att det används flitigt i trav- och galoppsporten, men kan man även använda det på en ridhäst? Oj, jag hör ju själv att det låter knäppt, men funkar det på samma sätt? Kan jag fortfarande jobba honom i en ändamålsenlig form ("på tygeln") utan att det blir obekvämt för honom?

Jag har bara sett det här hända en gång, idag, men jag misstänker att samma sak hänt minst en gång tidigare utan att jag då upptäckte det. Idag när jag såg det fick jag bända upp munnen på honom och dra fram tungan - otäckt! Han går alltså emot bettet när det tar emot, kör upp huvudet och backar ifrån det och sen går han och gapar så långt som nosgrimman tillåter (har en remontnosgrimma anpassad efter regelboken). I lördags gick det så långt att han gjorde två rejäla bakåtkullerbyttor när han inte slutade backa. Då trodde jag problemet var att han slängt upp ena tömmen över lokan (tömkörde med loksele) som fastnat och alltså konstant drog honom i munnan, men nu undrar jag om det inte var samma sak som idag... Då var jag ju snabbt framme och spände upp allt så då blev han ju lugn igen, reflekterade aldrig över vart tungan var. Idag när det hände longerade jag honom och när inspänningstyglarna sattes fast började han gå emot och backa. Ledde honom då runt för att visa honom att han visst kunde gå framåt fast bettet tog emot (vilket jag trodde var problemet), men han fortsatte bara gapa varpå jag upptäckte felet. Efter att jag spänt loss allt och fått fram tungan satte jag istället tyglarna mellan frambenen vilket han blev helt tillfreds med och jobbade jättebra efter det utan att visa nåt som helst obehag. Kan det vara så att han får bak tungan när han kör upp huvudet, vilket han alltså inte kunde när tyglarna satt in under magen?

Han är kollad i munnen helt u.a. senast i måndags (eftersom jag misstänkte tandproblem efter lördagens incident), inga som helst problem med tänderna eller dylikt. I höstas/vintras gick han jättebra med bettet, han lade tungan över nån gång i början när han precis började med bett (hösten 2011) men det har löst sig bra efter att jag spände sidostyckena lite hårdare en period, och jag har inte sett det nån mer gång så nu går han med tränset normalt inställt.

Kan det vara en idé att testa tungband? Eller ska jag fortsätta prova med hjälptygel som visar honom vägen? Tänkte införskaffa en halsförlängare/snodd som är mera gjord för att sitta in under magen...
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Det enda ett korrekt satt tungband gör är att hindra hästen från att just lägga bak tungan, så hästen kan absolut arbeta som vanligt.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Tack för svar!

Jag är ju lite rädd att han ska tycka att det är så obehagligt att han börjar backa igen, men det är väl kanske som med vilken ny utrustning som helst som de måste vänja sig vid...
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Min erfarenhet är att majoriteten av de hästar som på något vis krånglar med tungbandet bara gör det just när man sätter på det den första gången eller gångerna, just för att det är nytt och ovant. När det väl sitter där är det få som bryr sig; Som sagt, hästen har kvar rörlighet i tungan med enda undantag att den inte kan lägga den bak och över bettet. Så länge tungbandet är rätt anspänt stör det inte hästen.

Lycka till i alla fall!
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Eller prova sätt in ett tjockare bett i munnen(ja jag vet att tandläkare rekommenderar smala bett men dom rider ju inte själva).. en unghäst har inte lärt sig att gå fram till bettet och söka kontakt och har man ett smalare bett så vill dom gärna undvika det (det är faktiskt rätt skarpt) och kan då börja fippla med tungan.

Jag hade börjat med det iallafall...
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Tack för tipset! Just nu har han gått på antingen ett rakt eller ett tvådelat, båda med fasta ringar, de är inte alltför smala men det finns såklart tjockare! Det ska jag kolla upp, tack för tipset! Måste ändå åka iväg och köpa en snodd så kan lika gärna kolla på bett samtidigt.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Nu hade jag ju hoppats att inte behöva använda nåt sånt här hela tiden, mest bara en period för att han ska lära sig hur det ska vara. Han är dessutom bara tre så nån tävling blir det definitivt inte. :)

Vad är en tungsticka?
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Är ju lite märkligt att i de två hästsporter där man tävlar "proffesionellt" så är tungbanden i det närmaste en självklarhet. Vet galopphästar som det närmast känns som de gillar att ha tungband. Och så är det inte tillåtet inom andra ridsporter samtidigt som hårt snörda nosgrimmor, skarpa bett och sporrar är tillåtna...

När det gäller tungbandet sig så är det ju enkelt att testa om det fungerar. Men det kan ju bli jobbigt om du alltid måste ha det. Men det kanske bara handlar om en övergångstid. Vet inte om det är en direkt lösning men inom galoppen använder man ju även ibland ringbett (ett oftast totalt okänt typ av bett inom ridhästvärlden) för hästar som lägger tungan över bettet. Det kan ju vara en lösning?
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Jag skulle pröva ett bett med lösa ringar. De fasta gör att inte har möjlighet att lyfta bettet, vissa hästar avskyr tryck på tungan.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Eller prova sätt in ett tjockare bett i munnen(ja jag vet att tandläkare rekommenderar smala bett men dom rider ju inte själva).. en unghäst har inte lärt sig att gå fram till bettet och söka kontakt och har man ett smalare bett så vill dom gärna undvika det (det är faktiskt rätt skarpt) och kan då börja fippla med tungan.

Jag hade börjat med det iallafall...

Varför skulle inte en veterinär som är bra på tänder kunna rida själv? Jag skulle faktiskt inte ens anlita någon veterinär som inte rider själv. Varken för behandling i munnen eller någon annanstans på hästens kropp. (Möjligtvis om det händer något mitt i natten och min hästveterinär inte jobbar men aldrig för annars.)
Men nu kanske du bara menar de två i Sverige som kan kallas för hästtandläkare? För det har jag ingen aning om ifall de rider själva eller inte. Dock skulle jag aldrig sätta ett tjockt bett i munnen på en häst och absolut inte på en häst som är känslig i munnen. Ett tjockt bett får inte plats helt enkelt och då blir det grymt. Det finns massor med bra lösningar om en häst är fipplig i munnen men att använda ett tjockt bett är inte en av dem.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Jag skulle pröva ett bett med lösa ringar. De fasta gör att inte har möjlighet att lyfta bettet, vissa hästar avskyr tryck på tungan.

Det håller jag helt med om. Fasta ringar använder man bara om hästen visar att den vill ha mer stabilitet.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Ett annat namn på ringbettet är dexterbett. Egentligen är det tillför att hästen inte skall "bita tag" i bettet i galoppen. Är lite ett recept mot starka pullare...

http://www.jagersro.se/uploads/image/Galopp nyhetsbilder/uppercut action 4753.jpg

Skrev annars lite på tråden om tungband på travforumet där du även ställde frågan. Tipsade om hur du kan använda fleeceband som tungband i tråden. Fleeceband är nog det vanligaste förekommande inom galoppen...
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Vet galopphästar som det närmast känns som de gillar att ha tungband.

Samma här, fast gällande travhästar. Jag har haft passhästar som snällt gapat eller stuckit ut tungan när tungbandet ska på.
smile.gif
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Tack allihopa för era tips! :bow:

Jag kan absolut testa ett bett med lösa ringar, jag vet inte om jag har nåt i rätt storlek, men ska undersöka saken! Annars kan jag alltid skaffa ett.

Hoppas som sagt att detta bara är en övergångsperiod, men det är ju lika bra att försöka få bukt med det på en gång innan han fått det till en vana...
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Och min häst avskyr tunna bett!! Rullar ihop sig och vill inte ta kontakt med bettet alls! Provade och byta till ett tjockt (16 mm) sprenger med lösa ringar och det stortrivs han på! Har varit tvungen att köpa en helt ny bettarsenal för att tillgodose hans önskemål.. Provade ganska nyligen med ett av dom tunnare igen för nu är han ändå 9 år så han kanske vill variera med ett lite tunnare, men icke sa nicke, samma reaktion fortfarande..
I min värld får hästen bestämma vilket bett den vill ha, inte tandläkaren eller vet etc...!
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Min gjorde drog oxå in tungan i början och jag körde då med ett tungfelsbett ett tag och sedan köpte jag tjockare bett samt mutade med morötter vilket uppmuntrade honom till att ha tungan på rätt plats så nu har han aldrig några problem med tungan längre.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

16 mm är ju en helt normal tjocklek, tycker inte alls det faller i kategorin "tjockt bett". Tjocka bett är runt 20 mm (nästan alla syntetbett är över 20). Nova-bett mäter tex 21 mm.

Är inte heller någon anhängare av 10-12 mm betten som många här i Sverige tror de måste ha. De allra flesta hästar trivs bättre med ett normaltjockt bett dvs 14-16 mm.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Fast 16 mm anser inte jag är ett tjockt bett. Självklart är det bett som hästen väljer det bästa. Det viktiga är ju att bettet får plats i munnen och att hästen trivs :)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 070
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp