Bukefalos 28 år!

Tungband/hjälptygel?

Sv: Tungband/hjälptygel?

+ TinyWiny

Skrev nog lite snabbt där, sprenger bettet är 18 mm. Blandade ihop med sprengerbridongen som är 16 och den är gränsfall men fungerar med en tjockare stång, lite osäker på stångens tjocklek men skulle gissa på runt 20 mm. Provade med tunn stång, ca 14 mm, först eftersom det var det jag hade hemma men det sa han nej tack till med, var lite jobbigt först då tjockare stänger är svåra att få tag på om man inte vill betala för sprengers svindyra stänger, men jag hade turen att ramla över en äldre stång som han trivs med, puh!! Jag tycker det har gått så mkt mode i det här med tunna bett så det är nästan svårt att hitta bett som är lite tjockare, runt 18 mm!
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Jag hade börjat fundera: VARFÖR gör hästen så här?

Jobbar du 3åringen på tygeln? Spänner in den?
Varför i hela friden då?
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Jag vill att han ska jobba rätt, ta stöd i bettet och hitta formen. Detta var som sagt inte några problem i vintras, sen fick han väldigt lång ofrivillig vila då han gjorde illa sig, och nu när han skulle tuffa igång så började han gå emot och tjafsa mot bettet. Jag tänkte då att det kanske var tänderna som spökade då han bytt flera, så jag bokade tandkoll vilken visade u.a. Han har bytt klart allt som ska bytas och var jättefin i munnen. Därför tänkte jag börja om från början och visa honom att han visst kan gå framåt när det tar emot i bettet, alltså longera inspänt och hjälpa honom framåt. Det är ju ett väldigt vanligt sätt att lära unghästarna just det. Och i samband med gårdagens longering upptäckte jag vad han gör med tungan. Inte konstigt att det blir obehagligt för honom när han gör så... När jag sen satte om tyglarna så att de ännu mer visade vägen framåt neråt var det inga problem och han blev helt tillfreds och avslappnad. Ringde efteråt en vän som varit med om mycket och hon tipsade om tungband, därav frågan. :)
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Min häst gör så stundtals..
Oftast precis när jag tränsar...

Oavsett bett, han gör det till och med på bettlöst.

Testat att rida med tungfelsbett, vilket gav effekten att han inte ens ville gå framåt för att han inte förstod vad det var i munnen...

Jag har kommit fram till att de är Ticks, på min häst, som inte påverkar ridningen.

Han har alltid gjort såhär ända sedan han var unghäst.
Jag tror inte du ska ha tungband eller dylikt på din häst, utan det är nog bara att försöka jobba honom på ett sätt som gör att han blir tillfreds i munnen, antagligen är det trycket på tungan som gör att han inte ville ha bettet mot den.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Tack för svar! :)

Jo jag tänkte ju att det mest är han känner obehag när det tar emot och då kör upp huvudet och det blir nån form av kedjereaktion. Som sagt så gick han jättefint när jag spände om tyglarna och slappnade av i hela kroppen och blev helt tillfreds. Jag hoppas att det bara är nån övergångsfas så att han inte får det till en vana... Ska prova longera honom igen ikväll och bra sätta tyglarna in mellan frambenen och se vad han säger, ska köpa en snodd till senare också.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Hästen kan ha ont i käken i samband med byte av tänder då gör det ont att ha bett i munnen. Inspänningstyglar är aldrig bra men har den ont så förvärrar du problemet som kan bli permanent.
En unghäst ska hitta sin egen balans. Inspänningstyglar är till för ryttaren då det är lättare att rida en framtung häst som knäcker nacken pga av att den inte kan jobba rätt.
Då är det bättre med en bra tränare som inte vill hitta genvägar.
Har hästen haft långa viloperioder under inridningsfasen. Viktigt för att behålla motivationen på hästen.
Annat bett hellre än tungband, det är ju något som irriterar hästen i munnen så problemet kvarstår men med en mindre glad och samarbetsvillig häst.
Min kan tex inte ridas på 3 delat då åker tungan bak eller över bettet och han får svårt att få luft.
Tyglarna mellan frambenen gör mer skada än nytta. Longering sliter och skall användas med försiktighet korta stunder för att lära hästen kommandon ex.
Är du en duktig ryttare så kan du tömköra hästen och göra samma saker som du gör när du rider skänkelvikning mm, mycket bättre träning.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Ett annat namn på ringbettet är dexterbett. Egentligen är det tillför att hästen inte skall "bita tag" i bettet i galoppen. Är lite ett recept mot starka pullare...

http://www.jagersro.se/uploads/image/Galopp nyhetsbilder/uppercut action 4753.jpg

Skrev annars lite på tråden om tungband på travforumet där du även ställde frågan. Tipsade om hur du kan använda fleeceband som tungband i tråden. Fleeceband är nog det vanligaste förekommande inom galoppen...

Håller med om att det kan vara en idé att testa ringbett om pålle inte gillar bandet.

Så lustigt, vi har nog inte ett enda fleeceband på våra, har de inte ändrat i reglerna så att man inte får ha elastiska band i lopp längre?

Vi har oelastisk variant i de allra flesta fall :)
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Jodå, han har halt lång vila, mycket mer vila än jobb. Det var därför jag tänkte att han kanske skulle testa att komma undan bettet nu när han varit ifrån det så länge, och även därför jag återigen ville visa honom att han faktiskt kan gå fram även fast det tar emot. Antalet gånger jag longerat honom kan räknas på en hand, två av gångerna efter varandra nu för att först kolla av hjälperna, det var som sagt då jag upptäckte tungan. Sen en gång dagen efter för att upprepa för att han skulle få slappna av i arbetet utan att spänna sig nån gång. Jag föredrar helt klart tömkörning, även om jag inte kan kalla mig för direkt duktig. Hade tagit kontakt med en jätteduktig tränare i höstas men det blev inget av det eftersom han gick och slog sig i hagen. Till hösten ska jag dock se till att ta mig iväg dit. Nu först ska han ha sommarlov hela juni, juli och augusti.


Nu verkar ändå kronan ha trillat ner, han har gått klockrent de senaste passen och varit mjuk och fin i munnen, så jag hoppas det håller i sig. Tack allihopa för era tips, de ligger kvar i bakhuvudet till senare! :)
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Håller med om att det kan vara en idé att testa ringbett om pålle inte gillar bandet.

Så lustigt, vi har nog inte ett enda fleeceband på våra, har de inte ändrat i reglerna så att man inte får ha elastiska band i lopp längre?

Vi har oelastisk variant i de allra flesta fall :)

Visste at jag läst det någonstans...

saxar från reglementet 2013

36 §
Tungband ska ha en bredd av minst 10 mm vid
anläggningsytan samt vara av läder eller annat
oelastiskt material. Tungband får endast användas
för att fixera tungans läge i munnen och får inte
fästas så att hästen utsätts för lidande.


Fleece måste väl räknas som elastiskt? (lite OT kanske...sorry)=
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Visste at jag läst det någonstans...

saxar från reglementet 2013

36 §
Tungband ska ha en bredd av minst 10 mm vid
anläggningsytan samt vara av läder eller annat
oelastiskt material. Tungband får endast användas
för att fixera tungans läge i munnen och får inte
fästas så att hästen utsätts för lidande.


Fleece måste väl räknas som elastiskt? (lite OT kanske...sorry)=

Jag har också reflekterat över det. Träckade häst vid ett flertal tillfällen förra året och hade då tungband av fleece på flera. Bredden är sällan ett problem vid det fallet då jag tror de flesta band har en bredd på minst 50 mm. Sen kan man ju diskutera vad som är flexibelt. Ett fleeceband i bra kvalitet töjer sig inte speciellt mycket i längdriktningen. Jag gjorde ett test här hemma. Fick det till knappt 2 mm på ett band med längd av 30 cm. Är det "försträckt" så töjer det sig inte alls. Så jag tror inte att man kan kalla det flexibelt direkt...
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Det kan absolut stämma, jag har ju som sagt inte så mkt erfarenhet av fleecebanden, då vi mest göra på andra :)
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Att sätta ett tungband på en unghäst som signalerar att den inte trivs med bettet är inget annat än vansinne! Lyssna på hästen istället för att försöka dölja problemet.

Åååå, vad jag önskar att fler kunde inse att hästar öht inte har plats för ett bett i munnen (hur tjockt/smalt det än är eller vilket material, vinkel, utseende det än har)! Det är DET som är det springande problemet för _så_ många hästmänniskor som hela tiden byter bett och byter bett... Varför ens utsätta sin häst för ett bett? O_o

Det finns så många bettlösa alternativ idag att det inte finns någon som helst anledning att rida på bett. Jag har själv en unghäst som är under utbildning. Det är det optimala tillfället att lära en häst att bli riden UTAN bett, innan någon annan hunnit vara där och sabba känsligheten för tygelhjälperna. Min häst kommer aldrig att få ett bett i munnen - sanna mina ord.

// W
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Åh vilken duktig hästmänniska du är som rider såååå naturligt och milt och fint genom att lägga tryck på nacken eller nosryggen istället, och åh så många du säkert fick nyfikna på bettlöst genom din fantastiskt kunniga, öppensinnade och vuxna attityd.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Trams! De flesta hästar kan gå med lugn, fin mun på bett.
Däremot måste ryttaren göra rätt och hästen ha utbildats rätt.

Att behöva maskera problem med nosgrimmor som dras hårt eller tungband behövs inte om häst och ryttare är skolade.
Därför ska inte ryttare som inte kan skola hästar göra det.

Att tro att en 3-årig vanlig häst som ej går löp behöver tungband är hemskt!
Att spänna in den detsamma.
Istället bör man ta hjälp av tränare van av just unghästutbildning till hjälp. Kanske rent av skicka dit hästen.

En treåring behöver lära sig och sen få tid att befästa SEPARERADE hjälper. De är inte redo att gå i form.
Det är att pressa dem för mkt. Vilket TS häst visar.

Det behövs inte tas bort bett eg, bara gör om och gör rätt i utbildningen.
 
Sv: Tungband/hjälptygel?

Nu har jag heller inte använt tungband. Jag fick ett problem, bad en vän om hjälp som alltså föreslog tungband, eftersom jag inte alls kände till det så frågade Jag här.

Nu behövde jag varken eller, hästen har gått jättebra sista veckan utan minsta bekymmer. Så jag tackar ändå alla för tipsen, det blev ju väldigt delade åsikter kring allt som kom upp.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 073
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp