Tungfel (utbruten ur Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Någon som har erfarenhet av plötsligt tungfel?
Min madam började lägga ut tungan på höger sida för 6 veckor sedan, inget bettbyte m.m Ingen förändrad känsla i ridningen.

Testat att byta runt lite men samma resultat på alla favoritbetten.

Bokade en årliga tandkollen tidigare, inkl kiropraktik och massage. (tand och kiro gjordes av veterinär så enklare vetcheck gjordes även i samband, inga fynd)

De enda tandfynden var att hon var rätt vass, inga frakturer eller mjukdelsskador.

Enklare låsning i länd vid kiro

Inga galna spänningar vid massage och svarade bra på detta.

Vill ju så klart komma till rätta med varför där helt plötsligt åker ut en tunga.
Nordsvensk dam så säkert en tunga i storlek large, rider redan med bett som har en viss avslastande funktion för tungan, Sprenger novocontakt, sprenger satinox med rakmundel/tungfrihet och ett lippo gummibett.

Funderar på att testa ett Neue Schule Turtle Tactio 🤔

Min madam började lägga ut tungan på höger sida för 6 veckor sedan, inget bettbyte m.m Ingen förändrad känsla i ridningen.

Bokade en årliga tandkollen tidigare, inkl kiropraktik och massage. (tand och kiro gjordes av veterinär så enklare vetcheck gjordes även i samband, inga fynd)

De enda tandfynden var att hon var rätt vass, inga frakturer eller mjukdelsskador.

Vill ju så klart komma till rätta med varför där helt plötsligt åker ut en tunga.
Nordsvensk dam så säkert en tunga i storlek large, rider redan med bett som har en viss avslastande funktion för tungan, Sprenger novocontakt, sprenger satinox med rakmundel/tungfrihet och ett lippo gummibett.

Det är inte alls säkert att betten med tungfrihet/avlastning ger exakt den effekten på just din häst, om tungfriheten till exempel inte är tillräckligt bred eller fel formad får du tryck ute i kanterna istället. Sen var hon ju vass, det är inte så skönt det heller. Prova något enkelt vanligt tredelat eller tvådelat och se hur det blir?

Det är inte alls säkert att betten med tungfrihet/avlastning ger exakt den effekten på just din häst, om tungfriheten till exempel inte är tillräckligt bred eller fel formad får du tryck ute i kanterna istället. Sen var hon ju vass, det är inte så skönt det heller. Prova något enkelt vanligt tredelat eller tvådelat och se hur det blir
När jag vet så därför innan vetcheck och tandkoll så gick jag tillbaka till ett "vanligt" tredelat sprenger kk-ultra och som jag även fortsatt med efteråt men tungan kryper ut fortfarande.

Anledningen att jag ridit på de som avlastar tungan mer var pga att hon la tungan över bettet i början av sin utbildning (riden lite mer än 1 år nu, 7 år gammal) vilket försvann helt med de betten.

En av mina har gjort det när han hade aktiv spatt. Inte annars. Hur mår den i bak, ofta är ju trassliga munnar pga trassliga bakben tycker jag…

Hade ett sto som började lägga tungan utanför och det visade sig att hon hade kissing spines.
Menar inte att din har det men att det kan vara ett tecken på att något är fel i kroppen.

Min ena sticker ut tungan när hon inte jobbar ordentligt genom kroppen. Sänker hon ryggen så sticker hon ut tungan, alltid på samma sätt och samma sida. Så fort ryggen jobbar ordentligt igen kommer tungan in och hon blir nöjd. Testat att rida för någon tränare eller liknande som skulle kunna se sånt och koppla om det finns ett mönster? ☺️

Min ena sticker ut tungan när hon inte jobbar ordentligt genom kroppen. Sänker hon ryggen så sticker hon ut tungan, alltid på samma sätt och samma sida. Så fort ryggen jobbar ordentligt igen kommer tungan in och hon blir nöjd. Testat att rida för någon tränare eller liknande som skulle kunna se sånt och koppla om det finns ett mönster? ☺️
Tränar regelbundet men absolut ett tänkvärt tips!

Hur är det på bettlöst om det är aktuellt att testa?

Har hon varit lite vass ett tag så är det kanske inte konstigt om beteendet sitter i ett tag till hon vänjer sig vid att det känns bra igen.

Hur är det på bettlöst om det är aktuellt att testa?

Har hon varit lite vass ett tag så är det kanske inte konstigt om beteendet sitter i ett tag till hon vänjer sig vid att det känns bra igen.
Är inte glad/tränad för att rida på bettlöst och kan egentligen bara tänka mig det enstaka ggr, speciellt eftersom hon fungerat på bett fram tills nu

Nej alltså tänkte mest för att testa ifall samma sak händer med tungan. Get några gånger och se. Fortsätter det så borde det vara något annat i kroppen än munnen.
Lugnar det ner sig så bör det ju vara något i munnen. :p

Blir hon lika om du har träns på och bara promenerar brevid, eller gör arbete från marken. Träns på men leda/jobba i grimma så hon inte blir tung-triggad av tyglar och tryck?
Försöker bara bolla ideer, har också ev en häst att ta tag i med tungfel.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka